می گویند تعادل بین عرضه و تقاضا لازمه بقای هر صنعتی است؛ اما دو کفه صنعت سینما سال هاست که توازن و تعادلی با یکدیگر ندارند. کفه تولیدات سینمایی (که البته چندان هم پربار نیست) سال هاست که نسبت به سالن سازی سینما سنگینی می کند. ۴۰ فیلم در سال ۹۴، ۴۵ فیلم در سال ۹۵، ۴۳ فیلم در سال ۹۶ و در مجموع ۱۲۸ فیلم در سه سال گذشته هیچ کدام هنوز رنگ اکران نگرفته و فرصتی برای نمایش نیافته اند. این ها آماری است که منوچهر شاهسواری در نشست خبری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران اعلام کرده. فارغ از فیلم هایی که هیچ وقت فرصت نمایش نمی یابند، کمبود سالن های سینما هر ساله صف فیلم های پشت خط اکران را طولانی تر می کند، فیلم ها مدت زمان بیشتری در صف انتظار می مانند و از سوی دیگر در زمانی کمتر از ظرفیت نمایش روی پرده می مانند. با چنین وضعیتی، سینمای ایران هر ساله در شرایطی پا به نیمه دوم سال می گذارد که با توجه به فرصت سه چهار ماهه تا برگزاری جشنواره فجر، ماراتن سنگین سازندگان برای اکران فیلم هایشان آغاز می شود و روند اکران دچار همپوشانی فیلم های در حال نمایش یا پدیده «فیلمسوزی» می شود.
اگر چه در سال های اخیر سالن سازی در سینمای ایران شتاب بیشتری گرفته و تعداد سالن های فعال از ۳۲۴ سالن در سال ۹۰ به ۵۴۸ سالن فعال در ۴ ماه اول سال ۹۷ رسیده (در این سال ها برخی سینماها مثل سینما اروپا تعطیل شده است) اما همچنان صنعت سینمای ایران با کمبود سالن نمایش مواجه است. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مجید مسچی، مدیرعامل موسسه سینماشهر به روزنامه ایران، ۱۵ سالن سینما در سال ۹۰، ۶ سالن سینما در سال ۹۱، ۱۶ سالن سینما در سال ۹۲، ۲۴ سالن سینما در سال ۹۳، ۶۹ سالن سینما در سال ۹۴، ۲۵ سالن سینما در سال ۹۵، ۹۴ سالن سینما در سال ۹۶ ، ۱۷ سالن سینما در ۴ ماه اول سال ۹۷ به ظرفیت سالن های نمایش در کشور افزوده شده است. برای ایجاد توازن برخی کم کردن حجم تولیدات سینمایی را راهکار ایجاد تعادل عنوان می کنند و در مقابل عده ای با انتقاد از این تفکر راه چاره را ایجاد بازار جدید عرضه یا افزایش سالن های سینما می دانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





