سید رضا صالحی امیری وزیر جدید ارشاد که روز سه شنبه از مجلس رای اعتماد گرفت، شب گذشته در تلویزیون به تشریح برنامههای خود پرداخت، اما جالب است که سهم سینما در دفاعیات مجلس و صحبتهای دیشب وزیر ارشاد بسیار اندک بود، درست برخلاف دفاعیات و گفتوگوهای علی جنتی وزیر پیشین ارشاد.
به گزارش سینماسینما، وزیر جدید ارشاد در دفاعیات خود در مجلس شورای اسلامی و برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس بیشتر صحبتهای خود را به صحبتهای کلی و هدف گذاریهای کلان اختصاص داد و تنها در بخش معیشتی و بیمه به قشر سینماگران اشاره کرد و از توجه جدی به امنیت فکری و شغلی هنرمندان شامل سینماگران، مولفان و تمامی اصحابان فرهنگ و هنر به عنوان سرمایههای فرهنگ ملت صحبت کرد و گفت: «باید به موضوع بیمه هنرمندان نیز توجه شود. همچنین گسترش و تقویت تعاملات بینالمللی فرهنگی برای شناساندن ارزش های فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان یک ضرورت است.»
اما او شب گذشته با حضور تیتر یک شبکه خبر بار دیگر به تبیین برنامه های آینده خود در حداقل ۹ ماهی که به عنوان وزیر ارشاد در دولت یازدهم حضور خواهد داشت اشاره کرد که باز هم بیشتر صحبتهای او به معرفی خود و سوابقش و همچنین برنامههای کلی او در قبال عرصه های مختلف فرهنگی کشور اشاره کرد. بخش مهمی از صحبتهای او هم به این مسئله اختصاص پیدا کرد که باید به اندازه میزان مسئولیت این وزارتخانه از آن انتظار و توقع داشت. او در صحبتهای خود در شبکه خبر هم چندان به موضوع و مسائل سینما نپرداخت و تنها به این نکته اشاره کرد که با توجه ظرفیت بالایی که سینمای ایران دارد باید بیش از پیش جهانی شود و از نظر اقتصادی بتواند بازده مناسبی داشته باشد.
صالحی امیری در این عرصه به اکران فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی در ترکیه اشاره کرد و گفت:«خوشبختانه سرمایهای که در زمینه اقتصاد فرهنگ میخواهیم بسیار ناچیز است. مثلا در سینما که ظرفیت نیروی انسانی میتواند جهش داشته باشد. مثل فیلم «محمد رسولالله» که سینمای ترکیه را مصادره کرده است. این فیلم میتواند به ۵۰ کشور اسلامی صادر شود. هم ارزش فرهنگی – دینی تولید میکند هم ارزش اقتصادی. ما نمونههای این کار و نمونههای مجید مجیدی را در کشور کم نداریم. اثربخشی آنها از مختار (سریال مختارنامه) گرفته تا «شیار ۱۴۳» قابل انکار نیست. فیلم ما نخل طلایی گرفته و این یعنی قدرت رقابت با بزرگان سینمای جهان را داریم و نیازمند سرمایهگذاری هستیم. فقط هم پول برنمیگردد، هویتسازی هم میشود.»
در هر صورت آن طور که از صحبتهای صالحی امیری برمی آید او در این ۹ ماه سعی دارد فعالیت های کلیتری انجام دهد و تلاش کند تنها به آرام کردن فضای فرهنگ کشور که در چند ماه اخیر التهابات زیادی خصوصا در بخش موسیقی و سینما و رسانه داشت بپردازد. حتی ممکن است اگر با این رویکرد بخواهد ادامه دهد چندان به فکر تغییر مدیران میانی و معاونین خود در برخی نهادها نباشد چراکه می داند سابقه مدیریت در ایران نشان داده اگر او یکی از مدیران فعلی زیر مجموعه اش را عوض کند قاعدتا آن مدیر هم طی یک روند جا افتاده مدیران زیر مجموعه خود را عوض میکند و به این ترتیب باز هم کل وقت ۹ ماهه ای که در وزارتخانهاش دارد به دادن حکم و احکام مدیران جدید خواهد گذشت.
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به حاشیههای اخیر کنسرتها؛ حمایت ارشاد، لغو و بعضا بینظمی
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- «خانه سینما» سرگردان میان دو وزارتخانه!/ پنج هزار عضوی که متضرر شدند
- سینمای پرافتخار ایران و مدیران موقتی
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی: قانون، وزارت ارشاد را مسئول تنظیمگری در حوزه محتوای سمعی و بصری میداند
- آیا رای دیوان عدالت اداری اصناف عضو خانه سینما را در برمیگیرد؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- هشدار اتحادیه تهیهکنندگان به وزارت ارشاد/ «پروانه نمایش» فصل الخطاب است
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش اول)/ سیاستهای چندگانه و سلیقهای ممیزی همه را گیج کرده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد