یک مطالعه آکادمیک جدید به این نتیجه رسیده که استودیوهای هالیوود از سیستم ریتینگ فیلمها به نفع خود استفاده میکنند و در عین حال به نوجوانان آسیب میرسانند.
به گزارش سینماسینما، در حالی که بحث و گفتگوها درباره کنترل سلاح در ایالات متحده به نقطه اوج خود رسیده، نتایج مطالعهای جدید حاکی از آن است که به تصویر کشیدن خشونت مسلحانه در فیلمهای هالیوودی آن هم با ریتینگهای PG-۱۳ (قابل تماشا برای افراد بالای ۱۳ سال) قابل قبولتر از همیشه شده است.
با استناد به نتایج مطالعهای که توسط مرکز سیاست عمومی آننبرگ (APPC) در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده، والدینی که بچههای زیر ۱۷ سال دارند در حال حاضر وقتی میبینند خشونت مسلحانه به شیوهای قابل توجیه در فیلمها به تصویر کشیده میشود، به آن حساسیت کمتری نشان میدهند.
این مطالعه خشونت مسلحانه توجیهشده را به عنوان خشونتی که به منظور دفاع از یکی از عزیزان یا حمایت از خود به وقوع پیوسته باشد، توصیف میکند. خشونت مسلحانه بدون توجیه آن خشونتی است که هیچ گونه هدف قابل قبول و ارزشمند اجتماعی نداشته باشد.
با وجود اینکه خشونت مسلحانه در هنگام توجیهپذیر بودن از نظر والدین قابل قبولتر بود، آنها بر این باور بودند که فیلمهایی که از آن استفاده میکنند بیشتر به درد نوجوانان ۱۵ سال به بالا میخورند تا نوجوانان ۱۳ سال به بالایی که در حال حاضر توسط انجمن فیلمهای سینمایی آمریکا ردهبندی شدهاند. علاوه بر این، والدین بر این باور بودند که خشونت مسلحانه غیرقابل توجیه بیشتر برای نوجوانان بالای ۱۶ سال مناسب است.
دنیل رومر، مدیر تحقیقات مرکز سیاست عمومی آننبرگ در بیانیهای گفت: این نتایج نشان میدهند که والدین خواستار ریتینگی جدید یعنی PG-۱۵ برای فیلمهای با خشونت سنگین هستند. این فیلمها معمولا با توجیهپذیر نشان دادن خشونت موفق به کسب ریتینگ PG-۱۳ میشوند اما والدین نوجوانان میگویند حتی صحنههای خشونت توجیهپذیر هم برای نوجوانانی که حداقل ۱۵ سال دارند مناسبتر هستند.
رومر همچنین میگوید حتی خشونت مسلحانه بدون خون و توجیهپذیر هم میتواند آسیبزننده باشد و این در حالی است که فیلمهای با ریتینگ PG-۱۳ در بسیاری از مواقع از فیلمهای با ریتینگ R (مناسب برای بالای ۱۷ سال) هم خشنتر هستند.
محققان این مطالعه کلیپهایی از خشونت در فیلمهایی محبوب مثل «ربودهشده»، «آزاد زندگی کن یا سخت بمیر»، «سقوط کاخ سفید» و «اسکایفال» که ریتینگ PG-۱۳ دارند و همچنین فیلمهایی مثل «سیکاریو» و «روز تمرین» که ریتینگ R دارند نشان دادند. نتیجه این شد که والدین از خشونت توجیهپذیر کمتر ناراحت شدند و در نتیجه بیشتر راضی بودند فرزندشان فیلمهایی این چنینی را تماشا کند اما وقتی صحنههایی با خشونت توجیهناپذیر دیدند، حرف از اعمال محدودیتهای بیشتری برای فرزندانشان زدند.
رومر گفت: هالیوود دارد از سیستم ریتینگ فیلمها سوءاستفاده میکند و با بیرون گذاشتن سکانسهای آسیبزننده مثل خون و زجرکشیدن از فیلمهای PG-۱۳، مخاطبان بیشتری جذب میکند. اما این نوع خشونت مسلحانه هم میتواند برای مخاطبان جوانتر درست به اندازه دیگر فرمهای خشونت، آسیبزننده باشد.
هنوز پنج ماه از سال ۲۰۱۸ نگذشته و ۹۲ تیراندازی مسلحانه در ایالات متحده گزارش شده است. «آرشیو خشونت مسلحانه» که یک سازمان غیردولتی است، گزارش میدهد که ۹۰۵ نوجوان (۱۲ تا ۱۷ سال) فقط در سال ۲۰۱۸ توسط یک اسلحه زخمی یا کشته شدهاند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رمان نویسنده ایرانی از هالیوود سردرآورد
- بازگشت «کرودز» به صدر جدول باکس آفیس/ سقوط «زن شگفت انگیز ۲» در گیشه
- ملاقات با «کینگ کونگ» در سینماها پس از ۶۰ سال
- تصادف شدید، بازیگر مشهور آمریکایی را راهی بیمارستان کرد
- پیتر فوندا بازیگر مطرح سینمای آمریکا درگذشت
- «شیرشاه» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد
- طراح لباس برنده اسکار در گذشت
- نیکول کیدمن تهیهکننده یک سریال شد/ زندگی یک زوج متخصص کشتار جمعی
- سیلویا مایلز، بازیگر «کابوی نیمه شب» درگذشت
- پگی استوارت، بازیگر فیلمهای وسترن آمریکایی درگذشت
- دفاع جانانه بازیگر نقش آریا استارک از پایانبندی «بازی تاج و تخت»
- جزییاتی تازه درباره پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن
- کیانو ریوز همبازی آنجلینا جولی در یک فیلم ابرقهرمانی شد
- حادثه بار دیگر دامنگیر عوامل فیلم «جیمز باند» شد
- هریسون فورد: «ایندیانا جونز» بدون من میمیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا