سیدامیر سیدزاده میگوید سینمای ایران برای عبور از بحران فعلی، به جای مسکنهای مقطعی نیاز به طرحهای بنیادین و ریشهای دارد.
به گزارش سینماسینما، سیدامیر سیدزاده تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «خانه شیشهای» به کارگردانی امیر پورکیان پروانه نمایش خود را دریافت کرده است، گفت: هرچند پروانه نمایش این فیلم صادر شده، اما معتقدم در حال حاضر فصل اکران، فصل بسیار ضعیفی است که یکی از مهمترین دلایل این ضعف، بیثباتی و ناآرامیهای موجود در جامعه است که باعث شده تا مخاطب به سینما نرود، چرا که سینمارفتن دل و دماغ میخواهد و زمانی که مخاطب دل و دماغ نداشته باشد به سینما نمیرود.
وی ادامه داد: حتی سینمای ایران یک شنبه غمانگیز را با شش هزار مخاطب پشت سرگذاشته است، به همین دلیل میگویم که باید منتظر موقعیتی باشیم که مخاطب دوباره به سینما بازگردد. با یک نگاه کوتاه به فیلمهای جدیدی که به تازگی اکران شده، متوجه میشویم به نسبت تعداد سالن و سئانسهایی که به فیلمها اختصاص داده میشود این آثار هیچ توجیه اقتصادی برای بازگشت سرمایه ندارند.
این تهیهکننده سینما تاکید کرد: معتقدم مسئولان باید به فکر راهکارهایی باشند تا مخاطب به سینما برود، در غیر این صورت با ادامه چنین شرایطی، مخاطب به خودی خود به سینما نمیرود. البته بعید میدانم چنین اتفاقی رخ دهد و شرایط مناسبی برای اکران فراهم شود.
سیدزاده ادامه داد: مسالهای که سینمای ایران در حال حاضر درگیر آن است، این است که سینما رفتن از برنامه روزانه مردم حذف شده و این مشکل بسیار بزرگی است. البته فکر میکنم باید به چنین موضوعی نگاهی کلانتر داشته و باور کنیم که چنین تمهیدات مقطعی نمیتواند کمکی به بهبود شرایط فعلی سینما داشته باشد. اینکه بلیت سینماها برای چند روز نیمبها شود و یا اینکه دولت در مقاطعی سوبسید حمایتی برای سرمایهگذاری که فیلمش در سینما اکران میکند، پرداخت کند؛ راهکارهای مدونی به شمار نمیرود و بیشتر راهکارهای مقطعی است و طرحهای مقطعی نیز در طول تاریخ نشان داده که چندان جواب نمیدهد.
وی توضیح داد: در چنین شرایطی سینمای ایران نیاز به طرحهای ریشهدار و بنیادین دارد، طرحهای حمایتی که بهصورت قانون مدون و اجرایی شود و این مسکنهای مقطعی که آقایان تزریق میکنند، تنها کاربرد مقطعی داشته و به فراموشی سپرده میشود، ضمن اینکه در حال حاضر به دلیل استقبال نکردن مخاطبان از فیلمها دیگر سرمایهگذاران تمایلی به سرمایهگذاری برای تولید فیلمها ندارد.
این تهیهکننده بیان کرد: با توجه به کاهش سرمایهگذاری در سینما، بیشتر فیلمهایی امکان تولید پیدا میکنند که بتوانند حمایتهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی و یا سازمان سینمایی را داشته باشند. درست است که پروانه ساخت زیاد صادر میشود، اما اکثر فیلمها بودجهای برای تولید ندارند به همین دلیل این فیلمها یا اصلاً کلید نخورده و یا در طول تولید به دلیل بروز برخی از مشکلات متوقف شده است و این نشان میدهد که ما یک نظام ضابطهمند برای حمایت از سینما در مواقع بحرانی نداریم و این مهمترین مشکل ما در سینما است.
سیدزاده در پایان گفت: توصیه میکنم تا مسئولان در طول سال مقاطعی را بهعنوان مقاطع بحرانی سینما پیشبینی کنند تا با یک سری از سازوکارهای قانونمند بتوانند آن بحران را پشت سر بگذارند. سینما نیاز به رعایت یک سری از اصول و قوانین است که مدیران فرهنگی باید به فکر آن باشند تا این نوع از بیثباتیها در حوزه اکران، کاهش تولید و یا کاهش سرمایه با قانونمندی برطرف شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- قبل از تصویب منتشر کنید!/ درباره آییننامههای شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- چند کارگردان متقاضی ساخت فیلم هستند؟
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد: مهلت ١٣ روزه برای رسیدگی به فیلمهای سینمایی فاقد پروانه ساخت
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- عنکبوت و چالشهای ساخت و اکران/ ایرجزاد: حدود دو سال گرفتن پروانه ساخت فیلم زمان برد
- سازمان سینمایی در قبال فیلم های فاقد پروانه ساخت هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت
- پروانه ساخت سه فیلم صادر شد
- فهرست پروانههای ساخت و نمایش و گواهی مالکیت آنلاین شد
- بهاره کیانافشار به «خانه شیشهای» پیوست
- مجوز ساخت پنج فیلم صادر شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو