یک بار دیگر به اواسط فصل زمستان و ماه بهمن و ایام دههی فجر رسیدیم. ضیافت برپا شده است و سینمادوستان و اهالی سینما از امروز دور هم جمع میشوند تا کارنامهی سال آیندهی سینمای ایران را با تمام غایبان بزرگش به تماشا بنشینند.
سینماسینما، رضا حسینی:
ضیافت
یک بار دیگر به اواسط فصل زمستان و ماه بهمن و ایام دههی فجر رسیدیم. ضیافت برپا شده است و سینمادوستان و اهالی سینما از امروز دور هم جمع میشوند تا کارنامهی سال آیندهی سینمای ایران را با تمام غایبان بزرگش به تماشا بنشینند و شاهد رقابت فیلمهای انتخابی در بخشهای مختلف سیوپنجمین دورهی مهمترین رویداد سینمای ایران یعنی جشنواره فیلم فجر باشند. مراسم افتتاحیه دیروز برگزار شد و در یکی از مهمترین بخشهای آن از چهار سینماگر پیشکسوت (غلامرضا موسوی، فرهاد توحیدی، محمد کاسبی و تورج منصوری) در قالب بزرگداشتهایی تجلیل شد. علاوه بر دبیر جشنواره (محمد حیدری)، تورج منصوری هم از حادثهی ساختمان پلاسکو و شهدای آتشنشان گفت و یاد قربانیان را گرامی داشت. صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دوره را جشنوارهی «نشاط و امید» نامید و حجتالله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، از اقدام ترانه علیدوستی در تحریم اسکار تقدیر کرد. امسال دو بخش «مسابقهی سینمای ایران، سودای سیمرغ» و «چشمانداز سینمای ایران» همهی ۴۴ فیلم ایرانی جشنواره را در خود جای دادهاند و دیگر خبری از تقسیمبندیهای گذشته («نگاه نو» ویژهی فیلمهای اول و دوم یا بخش «هنر و تجربه» با فیلمهای خاص خودش) نیست. در ضمن همهی این فیلمها از شانس کسب سیمرغ مردمی برخوردارند. بجز مستندها که دوسه سالی است دوباره به جشنواره فجر بازگشتهاند، فیلمهای کوتاه هم پس از غیبتی چندساله دوباره وارد گردونهی جشنواره شدهاند. فقط امیدواریم این دورهمی پایدار باقی بماند و درسهایی که از حذف فیلمهای مستند و کوتاه جشنواره فجر گرفته شد آویزهی گوش شوند تا دوباره در یک چرخهی تاریخی و پس از گذشت دوسه سال، بهتدریج شاهد تکرار اعتراضها به حضور فیلمهای مستند و کوتاه در جشنواره فجر و طرح این موضوع نباشیم که هر یک از آنها برای خودشان جشنوارهای مستقل و معتبر دارند و لازم نیست جشنواره چنین عریض و طویل برگزار شود! یک بار برای همیشه بپذیریم که جشنواره فجر، جشنوارهی جشنوارههاست و میخواهد همه را راضی نگه دارد و با کمترین حواشی ممکن برگزار شود. خلاصه اینکه دوستان قدیم و جدید، کوتاهها و بلندها، مستند و داستانی گرد هم آمدهاند و ضیافت برپاست.
جوانی با جوانی
لااقل در یک دههی گذشته سال به سال بر تعداد فیلمسازان جوان و تازهوارد سینمای ایران افزوده شده و همواره غافلگیریهای خاطرهانگیزی را برای شیفتگان سینما رقم زده است. برای نمونه فقط کافی است به سال گذشته نگاهی بیندازیم و اینکه چهطور سعید روستایی با اولین فیلم بلند سینماییاش، ابد و یک روز، نهفقط عموم تماشاگران و منتقدان را به تحسین واداشت بلکه نُه سیمرغ جشنواره را هم تصاحب کرد و در زمان اکران هم به فروشی حدود یازدهونیم میلیارد تومان رسید. اما شگفتی امسال، فارغ از کیفیت آثار فیلماولیها – که در نمایشهای ویژهی پیش از جشنواره برخی از منتقدان را راضی کردهاند و نوید اتفاقهای جالب توجهی را در طول جشنواره میدهند – به تعداد و کمیت حضور تازهواردهای سینمای ایران برمیگردد. امسال در جشنواره فجر، نوزده فیلماولی داریم که از هر نظر رکورد حیرتانگیزی است؛ و جالبتر اینکه این تعداد از میان هشتاد فیلم اول ارائهشده به جشنواره انتخاب شدهاند! بیتردید جوانی و شادابی سینمای ایران با جوانی و فکرهای نویی که از راه میرسند، رقم خواهد خورد.
آنچه زنان میخواهند
دستکم چند سالی است که در محافل و جشنوارههای جهانی بیش از گذشته به اقلیتهای فیلمساز از جمله زنان توجه میشود. در این خصوص امسال جشنواره فجر هم از قافله عقب نمانده است و از ۴۴ فیلم ایرانی حاضر، ۹ فیلم توسط کارگردانان زن ساخته شدهاند که عبارتند از: خانهی دیگری (بهنوش صادقی)، دریاچهی ماهی (مریم دوستی)، ویلاییها (منیر قیدی)، مادری (رقیه توکلی)، مستند صفر تا سکو (سحر مصیبی)، ناپدید (فرحناز شریفی)، زیر سقف دودی (پوران درخشنده)، اسرافیل (آیدا پناهنده) و فصل نرگس (نگار آذربایجانی). اما داستان به همین جا ختم نمیشود و در این میان فیلمهایی هم هستند که کاملاً زنانه یا خیلی فمینیستی به نظر میرسند و اگر تماشاگر بدون دانستن نام کارگردان به تماشای آنها بنشیند، بهراحتی نمیتواند به حضور یک کارگردان مرد در پشت دوربین آنها برسد. شاید مهمترین نمونه در بین این فیلمها، ترومای سرخ به کارگردانی اسماعیل میهندوست باشد؛ فیلمسازی که شخصیتهای اصلی اولین تجربهی سینماییاش، برخورد خیلی نزدیک (۱۳۸۷) هم دو زن بودند با بازیهای آنا نعمتی و لادن مستوفی. در بین سایر فیلمهای این دوره، شش ویلاییها (منیر قیدی)فیلم هم از اسامی زنانه در عنوانشان استفاده کردهاند که به این ترتیباند: سارا و آیدا (مازیار میری)، نگار (رامبد جوان)، آذر (محمد حمزهای)، سوفی و دیوانه (مهدی کرمپور)، آباجان (هاتف علیمردانی) و شماره ۱۷ سهیلا (محمود غفاری)؛ و به طور طبیعی از همین عنوانها میتوان حدس زد که با چه جنس از داستانهایی روبهرو هستیم و چهقدر حضور زنان در این فیلمها پررنگ است. آیا این همان چیزی نیست که زنان میخواهند؟
بازی بزرگان؟
از میان بزرگانی که عدم حضورشان در این دوره احساس میشود و با فیلمهایشان میتوانستند رقابت را هرچه گرمتر کنند، میتوان از کیانوش عیاری و شهرام مکری نام برد که بزرگترین غایبان جشنواره سیوپنجم هستند؛ عیاری هنوز تکلیف فیلم قبلیاش، خانهی پدری (۱۳۸۹) مشخص نیست (و در واقع با یک نمایش عمومی کمتر از دو روز و بعد توقیف شدنش، رکوردار کوتاهترین اکران در سینمای ایران است). علاوه بر کاناپهی عیاری و هجوم مکری، لرد (محمد رسولاف) و ملی و راههای نرفتهاش (تهمینه میلانی) دیگر فیلمهای کارگردانان شناختهشدهی سینمای ایران هستند که از دور رقابت و حضور در جشنواره امسال کنار گذاشته شدهاند. با وجود همهی حواشی و اعتراضهای صورتگرفته، مسئولان برگزاری جشنواره اعلام کردهاند که فقط «کیفیت» فیلمها معیار انتخابشان بوده است. با این تفاسیر بازی نامهای بزرگ در کار نیست مگر اینکه واقعاً «کیفیت» فیلمهای راهیافته به جشنواره بتوانند بزرگان تازهای را به سینمای ایران معرفی کنند و قواعد بازی را به نفع «بزرگان تازهوارد» تغییر دهند!
منظمِ بینظم!
امسال انبوهی از اقدامهای پیشگیرانه برای جلوگیری از بینظمی در اجرای هرچه «باشکوهتر» مهمترین رویداد سینمای ایران انجام شد اما به شکل عجیب و باورنکردنیای، بینظمیها خیلی زودتر و در قالبهای پیچیدهتری خودشان را نشان دادند و حتی یکی از نشستهای خبری دبیر جشنواره تا حدی به نشست عذرخواهی در زمینههای مختلف بدل شد! پیش از شروع جشنواره هم تنها مجموعهی رسمی نویسندگان سینمای ایران یعنی «انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران» مشکلهای زیادی با برگزارکنندگان جشنواره پیدا کرد و از آمارهای اشتباهی که در برنامهی تلویزیونی هفت ارائه شد تا تحریم جلسههای پرسشوپاسخ، مجبور به صدور بیانیه و دفاع از خود شد. از بُعد شخصی هم فقط کافی است به نحوه و زمان صدور کارتهای جشنواره برای اهالی رسانه و خبرنگاران توجه کرد که اغلبشان دیروز و حتی در ساعتهای پایانی روز توزیع شدند (موضوعی که دستکم در سالهای اخیر هرگز با این میزان از بینظمی شاهدش نبودهایم)؛ و البته هنوز هم با وجود اینکه فقط چند ساعت تا شروع نمایشهای برج میلاد زمان باقی است، بعضی از کارتها هنوز به دست صاحبان آنها نرسیده است و حتی این جمله هم شنیده شده که «سانس اول که یک فیلم مستند است»! به هر حال ظاهراً در کنار دویدن هر ساله برای تصاحب صندلی و جای نشستن که امسال از مراسم افتتاحیه شروع شده است و دیروز در گزارشهای مختلف نوشتاری و تصویری به آن اشاره شد، اهالی رسانه امسال باید تا آخرین لحظهها و شاید چند روز اول، همچنان در جستوجوی کارت خبرنگاریشان باشند و بعد از آن میتوانند خوشبختی را در «کاخ» جشنواره جستوجو کنند!
منبع: ماهنامه سینمایی فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- فیلم کیانوش عیاری آماده نمایش شد/ رضا عطاران بر پرده سینما
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- کیانوش عیاری: دنیا را با دوربین ۸ میلیمتری میدیدم
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «رکر» ساخته میشود/ کیانوش عیاری فراخوان بازیگری داد
- کیانوش عیاری تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند