کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت» با اشاره به موضوع این فیلم و چالشهای پرداختن به موضوعات اجتماعی و جنائی بیان کرد: مدتی طولانی و در جلسات مختلف کارم شده بود توضیح دادن به مسئولین و تصمیمگیران تا آنها را قانع کنم که اجازه دهند فیلمی به نام «عنکبوت» ساخته شود. پس از ساخته شدن هم چالشهای فراوانی داشتیم تا بتوانیم آن را به اکران عمومی برسانیم.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم ایرجزاد کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت» که اکران فیلمش از سهشنبه ۲۶بهمنماه در سینماها آغاز شده است، درباره این فیلم و چالشهای ساخت و تولید آن بیان کرد: در ابتدا وقتی مطرح شد که قرار است فیلمی با موضوع یک قاتل سریالی ایرانی ساخته شود با سوالات متعددی مواجه شدم مبنی بر اینکه چرا میخواهی چنین فیلمی بسازی؟ چرا باید در مورد این سوژه صحبت شود؟ و مدتی طولانی و در جلسات مختلف کارم شده بود توضیح دادن به مسئولین و تصمیمگیران تا آنها را قانع کنم و اجازه دهند فیلمی به نام «عنکبوت» ساخته شود و به واسطه آن به این موضوع و سوژه پرداخته شود.
او ادامه داد: ما باید بدانیم که نپرداختن به چنین سوژههایی و پنهان کردن آنها دال بر تمیزی جامعه نیست. با پرداختن به این سوژههایی است که می توان در راستای اصلاح و بالا بردن کیفیت سلامت یک جامعه گام برداشت. به هر روی نزدیک دو سال پروسه گرفتن پروانه ساخت فیلم زمان برد و زمانی که به جشنواره فجر رسیدیم دوباره کسانی که همچنان قانع نشده بودند جلوی حضور و دیده شدن فیلم را گرفتند. پس از آن با شیوع کرونا و تاخیر در اکرانها بازهم نمایش عمومی فیلم به تاخیر افتاد. پس از فروکش کردن تدریجی پیکهای کرونا مجدد برای نمایش این فیلم اقدام کردیم اما در این زمان هم با توجه به آنکه با تغییر دولت، مدیران نیز تغییر کرده بودند مجبور شدیم بار دیگر برای این فیلم اجازه نمایش بگیریم که در این مسیر نیز با چالشهایی مواجه شدیم.
کارگردان فیلم «عنکبوت» با اشاره به اینکه بعد از نزدیک به سهسال این فیلم به اکران رسیده، گفت: بنا داشتیم تا این فیلم را پیش از شروع جشنواره فیلم فجر روی پرده ببریم اما این امکان از ما گرفته شد و به ما قول دادند که بعد از جشنواره اکران خواهد شد. حالا مدتی است که میگویند شاید اکرانهای نوروزی از ۱۱اسفندماه آغاز شود که اگر این اتفاق بیفتد درواقع فیلم ما تنها دو هفته روی پرده بوده و با ورود فیلمهای جدید اکران «عنکبوت» ضربه خواهد خورد.
این فیلمساز ادامه داد: با وجود تمام این سختیها و اتفاقاتی که پیش روی ما بود اکران این فیلم از ۲۶ بهمن ماه در سینماهای سراسر تهران آغاز شد و در ادامه در شهرستانها از پنجشنبه به روی پرده خواهد رفت .امیدوارم نمایش این اثر فتح بابی شود برای نمایش هرچه دقیقتر و جزئیتر چنین سوژهها و پروندههایی تا مسائل اجتماعی آسیب شناسی و کمکی شود برای روند اصلاح جامعه.
ایرجزاد در پایان صحبتهای خود درباره مخاطب هدف این فیلم توضیح داد: من مخاطب هدف جداگانهای برای این فیلم در نظر نگرفتم اما اگر بخواهیم دقیقتر نگاه کنیم زمانی که یک اثر با ویژگیهای فیلم «عنکبوت» ساخته میشود دو نوع مخاطب میتوان برای آن متصور بود. از یک منظر مخاطب عام داریم که جنبه سرگرمی فیلم برایش مهم است بنابر این یک اثر باید در این زمنیه درست عمل کند تا در عین اینکه طیف گستردهای از مخاطبان را به دست میآورد بتواند آنها را در مواجه با سوژه و موضوع دچار درگیری ذهنی و گفتوگو با یکدیگر کند. از سوی دیگر مخاطبی هم وجود دارد که متخصص، تصمیمگیر و مسئول است و این افراد با دیدن این فیلمها که به موضوعات خاص پرداختهاند میتوانند ابعاد گسترده پدیدههای اجتماعی را به واسطه سینما ببینند و ابعاد مختلف تصمیمگیریهایشان را در مواجه با آنها مشاهده کنند.
فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد و نویسندگی اکتای براهنی، تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی و سرمایهگذاری محمدصادق رنجکشان درباره یکی از قاتلان زنجیرهای دهه هفتاد است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند.
محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینینیا، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، حمیدرضا هدایتی راد، نیوشا علیپور، یوسف خسروی و با حضور فرید سجادی حسینی از جمله بازیگران «عنکبوت» هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۲۲ اثر
- صدور پروانه نمایش برای چهار فیلم سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- قبل از تصویب منتشر کنید!/ درباره آییننامههای شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش
- پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۱۷ فیلم صادر شد
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- سید امیر سیدزاده: پروانه ساخت میدهند اما خبری از تولید نیست/ نه بودجه هست نه مخاطب!
- «آهنگ دو نفره» و انیمشین «لوپتو» در راه اکران
- سازمان سینمایی حضور «تفریق» در جشنوارههای خارجی را بلامانع اعلام کرد
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- چند کارگردان متقاضی ساخت فیلم هستند؟
- انتقاد تند ابراهیم ایرجزاد از علی عباسی/ میخواستی قانون را دور بزنی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»