یکی از سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن با بیان اینکه ستاد برگزاری این رویداد با اجرای تمام تشریفات و بخشهای مختلف جشنواره، تقریبا کرونا را شکست داده است میگوید، با این وجود نکته قابل توجه سطح متوسط بسیاری از فیلمهای این فستیوال است که لذت چندانی برای مخاطب تشنه سینما به جا نمیگذارند.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی از جمله سینماگرانی است که پیشتر سابقه حضور در جشنواره کن را داشته و امسال در هفتاد و چهارمین دوره این رویداد سینمایی که پس از یک سال تعطیلی و با چند ماه تاخیر در حال برگزاری است، شرکت کرده در گفتوگویی از تجربه این جشنواره در دوران کرونا صحبت کرد.
این تهیهکننده سینما که مدتی قبل هم فیلم «قصیده گاو سفید» را در جشنواره فیلم برلین داشت، بیان کرد: امسال مسئولان برگزاری جشنواره کن تمام تلاش خود را کردهاند تا با کمک دولت بعد از یک دوره برگزار نشدن جشنواره، هفتاد و چهارمین دوره را باهمان تشریفات و روشهای گذشته برگزار کنند، یعنی در حقیقت جشنواره کن به نوعی توانسته کووید ۱۹ را شکست دهد و جشنواره را به شیوه سالهای قبل برگزار کند. تنها تفاوت این است که یکسری پروتکلهای بهداشتی باید رعایت شوند از جمله اصلی ترین نکته که به ورود مسافرین مربوط میشود و امکان ورود به فرانسه با ویزای توریستی مثل سابق وجود ندارد و بر اساس نظر دولت کسانی میتوانند وارد فرانسه شوند که یکی از چهار واکسن معروف اروپا را تزریق کرده باشند. البته طبق هماهنگی انجام شده میان مسئولان جشنواره با دولت فرانسه از آنجا که تمام شرایط ورود به فرانسه در شرایط کرونایی از جمله واکسن یا هفت روز قرنطینه ممکن نبود، قرار بر انجام تست کرونا در هر ۴۸ ساعت یک بار شده که تست هم در یک محل وسیع و به صورت رایگان انجام میشود و مهمانان با کارتی که در اختیار دارند میتوانند تست دهند و بعد از پنج – شش ساعت پاسخ آن را از طریق ایمیل خود دریافت کنند.
او افزود: البته در مرکز جشنواره همه موظف به زدن ماسک هستند ولی با این حال در میان تستهایی که گرفته میشود، طبق اعلام جشنواره به طور متوسط روزانه سه تا چهار تست مثبت است و نکته جالب اینجاست که جواب این تست فقط برای ورود به کاخ جشنواره و بازار ضروری است و چک میشود، اما برای سالنهای اکران فیلم چیزی نمیخواهند، آن هم در حالی که دو سالن بزرگ جشنواره یعنی لومیر و دِبوسی با ظرفیت بسیار بالا هنگام نمایش فیلمهای پرمخاطب، با جمعیت انبوه و بدون فاصله کاملاً پر میشوند.
وی با اشاره به خدمات متفاوتی که امسال از طریق تلفن همراه به شرکتکنندگان در جشنواره داده میشود از جمله تهیه بلیت که دیگر به ایستادن در صف نیازی ندارد و در صورت حضور نیافتن برای تماشای فیلم هم باید حتما کنسلی اعلام شود، ادامه داد: دستاندکاران جشنواره سعی کردهاند تمام تشریفاتی که بزرگی این رویداد را نشان میدهد امسال هم داشته باشند، مثل حضور عکاسان در محل فرش قرمز، گارد ویژه، تشریفات و ماشینهای ویژه برای مهمانهای خاص و نیز مردم علاقهمندی که با صندلی و نردبان پشت نردهها در انتظار دیدن هنرمندان مورد علاقه خود میایستند. نکته جالب اینجاست که کن در فصل تابستان مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد، چون در اردیبهشتماه شرایط آب و هوایی فرق میکند و مسافران تابستانی کمتر هستند اما الان بجز مهمانان جشنواره، مسافران خود کن هم حضور دارند که در خارج از محوطه جشنواره هم افراد بدون ماسک تردد میکنند.
موسوی با اشاره به کاهش قابل توجه حضور خبرنگارها در جشنواره امسال، درباره فیلمهای دوره هفتاد و چهارم جشنواره کن گفت: امسال استقبال از همه فیلمها خوب بوده و نسبتاً تماشاگران خوبی دارند گرچه بهخاطر شرایط کرونا و ضوابط ورود به فرانسه تعداد کل تماشاگران نسبت به گذشته کمتر شده است. ما از ایران دو فیلم اصغر فرهادی و پناه پناهی را داریم ولی در میان فیلمهای خارجی نکته عجیب برای من، سطح کیفی فیلمها بود یعنی با توجه به علاقهای که به تماشای فیلم بعد از حدود دو سال تعطیلی سینما داشتم، شگفتزده و متاسف شدم که از بین ۱۸ فیلمی که تا به حال دیدهام بیشتر آنها در حد متوسط بودند و حتی فیلم شان پن هم راضیکننده نبود. این در حالی است که با اطمینان میتوانم بگویم بیشتر آنها از برخی فیلمهای تولید شده در ایران ضعیفتر هستند و شاید یک سهمیهبندی سبب میشود که از یک کشور فیلمهای بیشتری نباشد، اما معتقدم در بسیاری موارد تولیدات جدید سینمایی ایران یک سر و گردن بالاتر از سینمای خیلی از کشورهاست و این را برای تعارف هم نمیگویم چون من فیلم را برای لذت بردن تماشا میکنم.
او در پایان با اشاره دوباره به برگزاری جشنواره کن با همان ابهت خاص خود گفت: تنها بخش جشنواره که رونق سالهای قبل را ندارد بازار است که اصلا در بخش فیزیکی پربار نیست. البته سال گذشته تنها بخشی از جشنواره کن که برگزار شد (به صورت مجازی) همین بازار بود و امسال هم به صورت مجازی و هم فیزیکی برگزار شده اما طبیعتاً کسانی که در مقایسه با دورههای قبل شرکت کردهاند به نظرم به نصف رسیدهاند، مثلاً از ایران بسیاری از پخشکنندهها در هر دو بخش خصوصی یا دولتی حضور ندارند و تنها غرفهای که از ایران دیدم شرکت آریا انیمیشن بود که بیشتر در حوزه تولید و ساخت انیمیشن فعال است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- احتمال حضور چه فیلمهایی در جشنواره کن ۲۰۲۴ خواهد بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم