طبق بررسی های صورت گرفته فیلم های مطرح سینمای مدرن همچون «پدرخوانده»ها طبق قانون جدید آکادمی نمی توانستند برنده اسکار شوند.
به گزارش سینماسینما، به نقل از اینسایدر، ۸ سپتامبر آکادمی اسکار استانداردهای تازه ای را برای بخش نامزدهای بهترین فیلم سال اعلام و تاکید کرد که این قوانین از سال ۲۰۲۴ و دوره نود و ششم لازم الاجراست.
این معیارها به دنبال کمپین ایجاد شده در اعتراض به نادیده گرفته شدن اقلیت ها ایجاد شد. بر طبق این قوانین فیلم ها باید یکی از این معیار های آکادمی را که شامل ۴ استاندارد است داشته باشند. از مهمترین بخش های این قوانین می توان به این موارد اشاره کرد: حداقل یکی از بازیگران نقش اصلی یا بازیگران نقش مکمل شاخص فیلم از یک نژاد یا گروه قومی اقلیت باشد. (آسیا، هیسپانیکس (اسپانیایی زبانها)، سیاهپوست و…)، حداقل ۳۰ درصد نقش های دوم یا نقش های جزیی فیلم از حداقل دو گروه اقلیت باشند، یا داستان اصلی فیلم بر یک گروه اقلیت متمرکز باشد.
به این بهانه به فیلم های برنده اسکار بهترین فیلم از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ نگاهی انداخته ایم. در این مجموعه آماری، ۲۵ فیلمی که به آن اشاره می کنیم اگر با قوانین جدید بررسی شود هرگز دست سازندگانشان به اسکار نمی رسید.
-«اسپاتلایت» (۲۰۱۶)، تازه ترین فیلم این فهرست است که توانسته است جایزه اسکار را ببرد اما این فیلم با قوانین جدید راهی برای رسیدن به اسکار ندارد، در این فیلم تنوع نژادی وجود ندارد.
-«آرگو» (۲۰۱۳)، در این فیلم به اندازه کافی یعنی حداقل ۳۰ درصد بازیگر زن وجود ندارد.
-«سخنرانی پادشاه» (۲۰۱۱) در این فیلم هم زنان نقش های خیلی کمی داشتند و البته رنگین پوست ها هم نقش جزیی داشتند.
-«رفتگان» (۲۰۰۷)، این فیلم نیز مردانه بود و زنان نقش کمی داشتند و البته تنوع نژادی هم در فیلم کم بود.
-«ارباب حلقه ها» (۲۰۰۴)، این اقتباس موفق از اثر تالکین هم از تنوع جنسیتی و نژادی بهره چندانی نبرده بود.
-«یک ذهن زیبا» (۲۰۰۲)، این اثر ران هاوارد نیز به اندازه کافی به شخصیت زن ها و همینطور رنگین پوست ها نپرداخت و به این ترتیب می توان گفت فیلم از فیلتر استانداردهای جدید عبور نمی کند.
-«زیبای آمریکایی» (۲۰۰۰)، این فیلم سم مندس با چند نقش مهم زن مانند آنت بنینگ شرط نقش موثر زن ها را دارد اما استانداردهای دیگر چون تنوع نژادی را شامل نمی شود.
-«شکسپیر عاشق» (۱۹۹۹)، این فیلم با توجه به دوره زمانی داستانش واضح است که استانداردهای اسکار از جمله تنوع نژادی را نمی تواند کسب کند.
-«تایتانیک» (۱۹۹۸)، تنوع آنچنانی در این فیلم پرعظمت نیز مشاهده نمی شود.
-«شجاع دل» (۱۹۹۶)، هیچ رنگین پوستی در کنار ویلیام والاسِ مل گیبسون برای استقلال اسکاتلند علیه امپراتوری بریتانیا در اواخر سده ۱۲۰۰ نجنگید پس این فیلم هم با قوانین جدید نمی تواند جایزه اسکار را کسب کند.
-«فهرست شیندلر» (۱۹۹۴)، این فیلم اسپیلبرگ که در اردوگاه های مرگ آلمان نازی می گذرد به شدت مردانه است و از تنوع نژادی همچون افراد سیاه پوست، اسپانیایی زبان ها و آسیایی ها و… بهره ای نبرده است.
-«مرد بارانی» (۱۹۸۹)، این فیلم بری لوینسون با بازی داستین هافمن در نقش یک بیمار درخودمانده (اوتیسم) نیز از تنوع چندانی برخوردار نیست.
«آمادئوس» (۱۹۸۵)، «ارابه های آتش» (۱۹۸۲)، «کریمر علیه کریمر» (۱۹۸۰)، «آنی هال» (۱۹۷۸)، «پدرخوانده ۲» (۱۹۷۵)، «پدرخوانده» (۱۹۷۳)، «الیور» (۱۹۶۹)، «مردی برای تمام فصول» (۱۹۶۷)، «بانوی زیبای من» (۱۹۶۵)، «تام جونز» (۱۹۶۴)، «آپارتمان» (۱۹۶۱)، «بن هور» (۱۹۶۰) نیز همگی یا از فقدان بازیگر زن در نقش های مهم یا گروه بازیگر با نژادهای مختلف بی بهره اند و بدین ترتیب هیچ کدام از این فیلم ها نیز قادر به رسیدن به استانداردهای جدید اسکار نیستند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- فوت فیلمنامهنویس «سخنرانی پادشاه»/ دیوید سیدلر درگذشت
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
- سینمای ایران و ۲۳ تلاش ناکام برای اسکار
- ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه منتقدان و نویسندگان ورایتی/ از ایران «کلوزآپ» در لیست قرار دارد
- آکادمی اسکار منتشر کرد؛ فهرست رسمی ۹۲ فیلمِ بخش بهترین فیلم بینالمللی
- «جنگ جهانی سوم»؛ یکی از پدیدههای غیرقابل پیشبینی اسکار
- پاکستان فیلم منتخب خود برای اسکار را ممنوع کرد
- جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه تهران به «فیلسوف» رسید
- «جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ شد
- سعید روستایی: چرا «برادران لیلا» در کمیته اسکار نیست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو