سینماسینما، محمد حقیقت: امسال در جشنواره ونیز فیلمسازان زن در بخشهای اصلی (مسابقه و افق ها) حضور چشمگیری دارند که یکی از آنان از کشور تونس جلب توجه خاصی کرده است.
مردی که پوست اش را فروخته بود، با بازی مونیکا بلوچی (در نقش گالری دار هنری) به فرمی غیرمتعارف به سوژه وحشتناک پناهندگان سوری میپردازد و ترکیب زندگی یکی از آنان با هنرهای معاصر را به تصویر کشیده است!
فیلم به جهان پیچیده بین پناهندگان اشاره دارد، تا برای فرار از وحشتی که در آن گرفتار آمده اند بتوانند به جائی چنگ انداخته و به دنبال حامی بگردند. در این جا، هنر دنیای مدرن به کمک آنها می آید. هنری که غرقه در لوکس و پول بوده و بسیار نخبه گرا است. البته تم پنهان فیلم درباره آزادی است. فیلم با صحنه های جنگ در سوریه آغاز شده و بعد مسیر دیگری طی میکند. یکی از پناهندگان، به نام سام علی با بازی یحیا ماهاینی خود را به لبنان رسانده و آرزو دارد خود را برای یافتن معشوقه اش به اروپا برساند. یک آرتیست مشهورآمریکائی (کوئن دو بوو) به او راه چاره ای پیشنهاد میکند. وی ازاو میخواهد که پوست بدن خود را دراختیارآرتیست قرارداده وآنرا به او بفروشد. آرتیست، از بدن او بعنوان بوم نقاشی استفاده کرده تا تابلویی را خالکوبی کند و آنرا به یک اثر هنری تبدیل کرده، درغرب درگالری هنری به نمایش گذاشته و بفروشد. این پیمان بین علی و آرتیست میتواند منجر به بدست آوردن پاسپورت و ویزا برای علی بشود تا خود را به بلژیک برساند. نقطه آغازین فیلم بر پایه داستانی عشقی است؛ او برای رسیدن به معشوق ابتدا باید به آزادی برسد.
خانم کارگردان، کوثر بن هنیه ، درمورد یافتن مردی که باید نقش اصلی را بازی کند بسیار جستجو کرده تا بدن او برای نقاشی شدن روی آن قابلیت مورد نظر را داشته باشد. تمامی فیلم بر گرده این شخص سوار است و همچنین بر روی بازی با کلماتش. در مورد استیل زیباشناسانه فیلم نسبت به فیلمهای قبلی هم کارگردان، حالا از گرافیک هنری و تابلو وار استفاده کرده، سازنده مایل بوده از رئال و واقعی بودن کمی فاصله بگیرد، لذا نقاشی های بسیار دیده و درباره رنگ و کمپوزیسیون تصویری با مدیر فیلمبرداری اش به بحث و گفتگو پرداخته است. سازنده بر این نکته تکیه داشته که استیل قدیم و جدید را درهم آمیزد. از سوئی به یک داستانی که سفر در آن نقش داشته باشد نیز اندیشیده و از داستان مشهور اولیس نیز وام گرفته است. کارگردان همچنین از آثار نقاش بلژیکی، ویم دلویه، الهام گرفته و خود او نیز در فیلم بازی دارد.
لازم به یادآوری است که استفاده از بدن افراد به عنوان بوم نقاشی در آثار دیگر کارگردانان، از جمله ژاپنی ها قبلا استفاده شده است، اما دراینجا سازنده اثر، مردی که پوست اش را برای بدست آوردن آزادی فروخته بود، اثری سیاسی خلق کرده است.
فیلم دیدی انتقادی/اجتماعی دارد، که چگونه از یک سو توسط حکومتها مردم مجبور به فرار از کشور میشوند و از سوی دیگر، دلالان (دراین جا که ماجرا شکل هنری به خودگرفته) با این پناهندگان، چگونه تجارت میکنند.
فیلم محصول مشترک تونس، بلژیک، فرانسه ، المان وسوئد است و قرار است تا قبل از پایان سال جاری در فرانسه توسط بک فیلم بنمایش عمومی در آید.
درمورد کارگردان : او در۲۷ اوت ۱۹۷۷ در تونس بدنیا آمده. بین ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در مدرسه هنر و سینمائی در کشورش تحصیل کرده بود و فیلمهای کوتاهی در همان ایام ساخته بود، درسال ۲۰۰۴ در مدرسه عالی سینمائی فمیس در پاریس به مطالعاتش ادامه میدهد و عملا از سال ۲۰۰۶ شروع به ساخت فیلم های کوتاه و بلند میَکند .فیلم بلندش در بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۷ پذیرقته میشود. وی تاکنون چهار فیلم بلند ساخته که در جشنواره های گونان به نمایش در آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
- پالم اسپرینگز جایزه داد/ معرفی برندگان فیپرشی
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
- «شیطان وجود ندارد» انتظارها را برآورده نکرد/ یادداشت محمد حقیقت از جشنواره ونیز
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- بحران مهاجرت در جشنواره ونیز
- «فراری» به نمایش در آمد/ آدام درایور با چشمان گریان در «ونیز»
- در ونیز اعلام شد؛ لوک بسون فیلم فضایی ۲۰۰ میلیون دلاری میسازد/ بازخوردهای «داگمن»
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- ۲۰ فیلم برتر تاریخ جشنواره ونیز معرفی شدند/ «دایره» در رتبه شانزدهم
- وس اندرسون از ونیز جایزه میگیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی