سینماسینما، فرزانه متین
این نوشته میتواند بخشهایی از داستان فیلم را لو بدهد
فیلم گورکن دومین ساخته کاظم ملایی است که با ساخت فیلم کوپال نشان داد در آینده باید از وی اثرات قابل ستایشی دید اما این بار ملایی با اثر گورکن نه تنها انتظارات مخاطبان بلکه منتقدان را برآورده نکرد. گورکن با این که در جشنواره های اخیر خوش در خشید و به تازگی هم ویشکا آسایش جایزه بهترین بازیگر زن در جوایز فیلم زمستان در نیویورک از آن خود کرد دارای فیلنامه ای پر از نقص است و تنها نقطه مثبت آن بازی ستودنی ویشکا آسایش در نقش سوده شریف زادگان است که مخاطب در بیشتر لحظات با وی همذات پنداری می کند و بار فیلم به تنهایی بر دوش اوست. سوده دست مخاطب را می گیرد و به دل داستان فرو می رود. گورکن روایت یک مادر جوانی است که در آستانه ازدواج دوم، فرزندش گم می شود و دزدان در ازای آزادی وی، از او بیت کویین میخواهند و در این حین خانه قدیمی اش پر از موریانه شده و تنها راه نجات آن استفاده از گورکن است. می توان گفت گورکن نخستین فیلمی است که به ماجرای ارزهای دیجیتال میپردازد.
فیلم دارای روندی کند است و مخاطب در هیچ بخشی از آن هیجان زده نمیشود در صورتی که کارگردان با کار کردن روی فیلمنامه می توانست با توجه به بحث جدید بیت کوین، گورکن را درامی جنایی و معمایی نشان دهد.
شخصییت های زیادی وارد فیلم می شوند که بود و نبود آن به پیشبرد داستان کمک نمی کند از جمله بهنوش بختیاری و گوهر خیراندیش. ملایی حتی روابط شخصیت ها و پیوند بین آنها را برای مخاطب آشنا نمی کند، سوده کلی راز دارد و در انتها هم این رازها برملا نمی شوند. چرا سوده از شوهرش جدا شد؟ چرا سوده در ابتدا ماجرای دزدی را به شوهر سابقش نگفت؟ رابطه سرد و غیرمتعارف سوده و پدرش برای چیست؟ و هزار سوال دیگر که در این حین بی پاسخ ماندند.
در انتها، سوده و شوهر سابقش بعد از آزادی پسرشان، به نوعی فریب می خورند و از طریق فیلمی متوجه می شوند که این دزدی توسط پسرشان، ماتیار۱۱ساله صورت گرفته و در اینجاست که مخاطب با کمی تامل متوجه می شود چقدر این دزدی باسمه ای بوده و با توجه به نزدیکی مادر پسر باهم، چرا سوده متوجه این قضیه نشده است؟ مورد دیگر که نویسنده برای مخاطب، رمز گشایی نکرده این است که آیا ماتیار برای جدایی پدرومادرش به دنبال جلب توجه است که این موضوع، فیلم را وارد بخش روانکاوانه می کند که در حین جدایی، فرزند علاوه بر لطمه های روحی فراوان، دست به کارهای خطرناک هم می تواند بزند که پیامدهای فیزیکی دارد یا این که واقعا به دنبال اخاذی از پدرومادر ش بوده است.
گورکن می توانست فیلمی تاثیرگذار در زمینه طلاق و ارزهای دیجیتال باشد اما به دلیل نقص های فراوانی که در فیلمنامه دارد، اثری ناپخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مثل تماشای دریا/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- ششمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
- اسکار آمریکای جنوبی به «جاده خاکی» رسید
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلمهای آسیایی لسآنجلس به ویشکا آسایش رسید
- جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم زمستان آمریکا برای ویشکا آسایش/ «گورکن» برنده جایزه بهترین فیلم مستقل شد
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- گفتوگو با ویشکا آسایش بازیگر «گورکن» / بازی خوب نتیجه کارگردانی درست است/ سفید شدن موهایم را دوست دارم
- گفتوگو با کاظم ملایی، کارگردان «گورکن» / دنبال جذب مخاطب به شیوه خودم بودم
- میتوان به همه مشکوک بود! / «گورکن»، درام اجتماعی با رویکرد روانشناسانه
- «گورکن» نامزد بهترین فیلم جشنواره «کوئینز ورلد» آمریکا شد
- «گورکن» نامزد بهترین فیلم جشنواره هنرهای زیبای آمریکا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا