آرش خوشخو در فرهنگستان فوتبال نوشت
فرهنگستان فوتبال ـ ۱ ـ غافلگیری اول کیروش: حاجصفی در دفاع چپ و میلاد محمدی روی نیمکت. غافلگیری دوم اما مهمتر است. کیروش، شجاعی را کنار امید ابراهیمی در نقش هافبک دفاعی قرار داده است. او قرار است بازیسازی را از عقب انجام دهد. وزنهای برای حفظ توپ و تعادل. و در زنجیره سه نفره بعدی و تک مهاجم تیم، هیچ بازیسازی وجود ندارد. به جایش آن جلو چهار بازیکن دونده و سمج داریم. جهانبخش و انصاریفرد و امیری و آزمون. چهار بازیکنی که در دفاع و توپگیری فعال هستند و در صورت دستیابی به توپ با سرعتی خیرهکننده به قلب دفاع حریف میزنند. توپهایی که قرار است خودشان به دست بیاورند. با پرس از جلو و هجوم روی توپهای برگشتی از ارسالهای بیرانوند. اینجا همان درس تاکتیکی کیروش است. شیوهای که مرد پرتغالی برای رویارویی با تیمی قویتر از خود انتخاب کرده است. شیوهای که حاصل تجربه سالهای دراز اوست. فارغ از طرحهای کلیشهای فوتبالی. اگر قرار است از کیروش یاد بگیریم اینجا همان لحظه موعود است. نقشه برای پیروزی. حتی اگر شکل بازی ایران شباهتی به آنچه از فوتبال در ذهن داریم نداشته باشد. اینجا همان تمایز کیروش با دیگران است.
۲ ـ نیمه اول دوبار توانستیم این پروژه را انجام دهیم. بار اول سردار توپربایی میکند و به سرعت انصاریفر را صاحب توپ میکند که ضربه بد و عرضی کریم به سادگی دفع میشود و بار دوم توپگیری ابراهیمی، موجب میشود تا وحید امیری با یک ضربه دقیق سردار را با دروازهبان حریف تکبهتک کند، دروازه بان در تکبهتک موفقتر عمل میکند. اگر مسعود شجاعی کمتر توپ لو میداد و سردار هم کمتر دستپاچه بود، این طرح میتوانست چندینبار دیگر هم تکرار شود.
۳ ـ مراکش تیم بسیار قدرتمندی بود. تیمی که ۱۷ بازی بدون شکست را پشت سر گذاشته بود و در ماههای اخیر توانسته بود صربستان، اسلوواکی،کره جنوبی، مصر و استونی را با قاطعیت شکست دهد. تیمی که بازیکنانش درشتاندام و تکنیکی و قدرتمند بودند و با اعتمادبهنفسی خیرهکننده بازی را آغاز کردند و در ۱۵ دقیقه ابتدایی فشاری شگفتانگیز را به دروازه ایران وارد کردند. در مجموع در ۹۰ دقیقه هم آنها تیم برتر بودند. اما برتری تاکتیکی و تکنیکی و فیزیکی آنها به موقعیتهای صددرصد گلزنی تبدیل نمیشدند. دفاع خوب و فداکارانه ما موجب میشد تا بازیکنان مراکشی عموما از زوایای تنگ، و در حالاتی نامناسب و بدون تعادل لازم و در حالیکه از سوی بازیکنان کشورمان تحت فشار بودند به سمت دروازه ما شلیک کنند. آنها در طول ۹۰ دقیقه دوبار به شکل جدی موقعیت گل داشتند. یکبار روی یک ضربه کرنر و دفع اشتباه توپ توسط آزمون که با فداکاری بیرانوند به خیر گذشت و بار دیگر در نیمه دوم وقتی امید ابراهیمی به خاطر مصدومیت از بازی بیرون بود و حکیم زیش یکی از بهترین شوتزنهای فعلی جهان، فرصت اجرای یک شلیک سرضرب و قدرتمندانه را پیدا کرد که باز هم بیرانوند استادانه توپ را دفع کرد. در بقیه دقایق حملات پردامنه مراکشیها عموما به فرصت صددرصد گلزنی تبدیل نمیشد. این حاصل طرح تاکتیکی کیروش بود.
۴ ـ به شکل تناقضآمیزی درخشش ستارههای فوتبال داخلی بیشتر از لژیونرها بود. امید ابراهیمی ستاره اول این بازی بود که شیوه تکل غیرتمندانهاش تا سالها در ذهن ما باقی خواهد ماند. اما کسی مگر میتواند دوندگی خارقالعاده وحید امیری را در طول بازی از یاد ببرد و یا بازی بدون نقص بیرانوند که همچون قلعهبانهای باستانی از دژ ایران حفاظت میکرد. به جز این سه نفر باید از درخشش زوج میانی خط دفاعی ایران یاد کنیم. چشمی و پورعلی گنجی که فداکارانه بازی کردند و نشان دادند که چه انتخابهای درستی بودهاند. به جز این ۵ نفر، رامین رضاییان، علیرضا جهانبخش و احسان حاجصفی هم نمره قبولی میگیرند. هرچند دریبل خوردن آماتوری حاجصفی از گوش راست مراکش در همان ده دقیقه اول، خارج از انتظار ما از احسان بود و شکل غلتیدن رامین روی خطای بازیکن مراکشی و غلت زدنهای پیاپیاش روی زمین کمی فاقد کلاس در مسابقاتی اینچنین معتبر بود و داور اهل ترکیه بلافاصله نمایشی بودن این اتفاق را متوجه شد. در فضای مجازی هم فوتبالدوستان فرانسوی شوخی جالبی راه انداختهاند که طبق آن رامین همچنان دارد غلت میزند!
۵ ـ میماند سه نفر دیگر. سردار آزمون دیروز یک فرصت گل عالی را به گل بدل نکرد. خودش گفته زمین چمن نرم بود و توپ از کنترلش خارج شد. او بارها و بارها عدم دقت در پاس دادن را به نمایش گذاشت که خب در بازی با ترکیه هم این خصیصه را نشان داده بود. نقطه مثبت کار آزمون درخشش روی توپهای هوایی بود. او بارها بالاتر از مدافعان مراکشی، ارسالهای بیرانوند را زد و فرصت ضد حمله را برای ایران فراهم کرد. در مجموع اگر آقای خلیل آزمون (که به همراه همسرش در ورزشگاه شاهد بازی پسرشان بودند) ناراحت نشود، آزمون نمره قبولی نگرفت. میرسیم به کریم انصاریفر. ژوکر تیم کیروش. او دونده بود و فداکار و گوش به فرمان، اما تحت فشار بازی فیزیکی مراکشیها بازدهی چندانی نداشت. او ۹۰ دقیقه بازی کرد. اما مسعود شجاعی؛ خونسردی او فلجکننده بود. او قرار بود با حفظ توپ فشار را از روی خط هافبک ایران بردارد اما موفق نبود. آیا اعتقاد کیروش به کاپیتان مسعود در بازی با اسپانیا هم ادامه خواهد داشت؟
۶ ـ بازی سخت و نفسگیر است. دو بازیکن ایران و یک بازیکن حریف به خاطر مصدومیت زمین را ترک میکنند. نبرد فیزیکی در تمام ابعاد. مراکش از قدرت جنگندگی ایران جا خورده است. تکلهای امید، تنه فنیهای خشن وحید امیری، فداکاری روزبه چشمی در مقابل شوتهای سنگین حریفان، همه و همه نشان از کار ذهنی تیم مربیان روی بازیکنان دارد
۷ ـ مراکشیها فیزیکی و خشن بودند اما ناجوانمرد؟ به هیچوجه. در فوتبال فیزیکی اما پاکیزه آنها، ناراستی و غل و غش وجود نداشت. تیم محترم و دوستداشتنی بودند که مطمئن باشید کار را برای پرتغال بسیار سخت خواهند کرد.
۸ ـ با آمدن طارمی و قدوس که به جای شجاعی و جهانبخش به ترکیب آمده بودند ناگهان وزنه حملات نیشدار ایران به سمت چپ سنگینی کرد. جایی که قدوس و طارمی تازهنفس و سبکبال و خشن، برتری فیزیکی مراکشیها را به بازی گرفته بودند. زمان میگذشت و مراکشیها ناامیدتر و خستهتر بودند. اما ایران همچنان میجنگید. با تمام وجود.
۹ ـ گل دقیقه ۹۵٫ سامان قدوس از حریف خسته خطا میگیرد. توپ را بلند میکند و آن را میبوسد و در اختیار احسان حاجصفی قرار میدهد. این لحظه موعود است. گویی همه میدانند. سانتر مورب احسان و گل به خودی حریف. تمام.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقایقی درباره فیلمهای شب و هرشب تنهایی : فیلمهایی درباره ۱۷میلیون زائر
- میزگرد سینما و اینترنت/ تلویزیون از VODها شکست میخورد/ سینماداری نیاز به هوش دارد
- حکایت نفوذ و گوشبری در برخی کانالهای سینمایی/ پول میگیرند تا تخریب کنند!
- آرش خوشخو : میترسم که انتخاب فیلمها برای جشنواره مهندسیشده باشد
- رونمایی از فیلم «کاشی هفت رنگ» با حضور آرش خوشخو و حسام مقامی کیا
- آرش خوشخو:ماهمه با هم هستیم به نسبت ۴-۵ فیلم اخیر تبریزی از همه بهتر است/این فیلم قابلیت تفسیرهای نمادین دارد
- گمشده در ترجمه!
- اصولگرایان با طرح موضوع ستاره های دوتابعیتی،فرصتی برای تسویه حساب پیدا کرده اند/یادداشتی از آرش خوشخو
- فیلم/ اظهارنظر جالب لیلا اوتادی درباره کارلوس کیروش
- وقتی که رامبد جوان «کیروش» شد! /تصویر
- سخنان اصغر فرهادی درباره بازی ایران با پرتغال/ به تیم ملی و کیروش امید زیادی داریم
- کیروش: اسکورسیزی هم نمیتوانست این فیلمنامه را بنویسد
- پیام بی نظیر احسان علیخانی به پیکه و طعنه وکنایه جالب به نایک با اشاره به لایی زیبای وحید امیری
- قدردانی مهناز افشار از کیروش و شجاعی در اکران مردمی «دلم میخواد»
- تقدیر نوید محمدزاده از امید ابراهیمی برای بازیاش مقابل مراکش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور