آیا نظر اهالی سینما برای برگزارکنندگان آن مهم است؟ چند سال پیش زمانی که متولیان جشنواره فیلم فجر تصمیم به جا به جایی کاخ جشنواره از برج میلاد به مکانی دیگر گرفتند، نهایتا قرعه به نام پردیس سینمایی ملت با آن چشم انداز زیبایش افتاد اما شرایط بعضا نامطلوبی مثل نبود محل مناسب برای پارک خودروها، دسترسی نداشتن به اینترنت در تمام نقاط پردیس و… صدای برخی اهالی رسانه و کارشناسان سینمایی را درآورد.
ظاهرا همین اعتراضات هم بود که مسوولان چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر را به فکر انداخت امسال جای دیگری میزبان رسانه ها باشند و این جا به جایی در حالی اتفاق افتاد که هیچ جلسه مشورتی یا نظرخواهی شفافی با اهالی رسانه انجام نشد! به هر روی مدیران سینمای کشور، پردیس چارسو را با ظرفیت ۱۱۰۹ صندلی مرکز اصلی جشنواره فیلم فجر انتخاب کردند؛ انتخابی که در همان دقایق نخست این سوال را در ذهن اهالی سینما به وجود آورد که پردیس سینمایی چارسو را دقیقا بر اساس چه متر و معیاری برای کاخ جشنواره مورد تایید قرار دادند.
در همین رابطه مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که سینما فلسطین که بخش دیگری از خانه جشنواره است به نیازهای منتقدان و بخشی از اهالی رسانه و مهمانان پاسخ خواهد داد.
در این بین البته پردیس سینمایی چارسو قطعا برای انجام بهینه فعالیت های فرهنگی اقدامات تازه تری انجام خواهد داد و کسی هم منکر ویژگی های مثبت پردیس چارسو از قبیل جو مناسب به لحاظ معماری داخلی، سالن های باکیفیت و… نیست اما انصافا ظرفیت این پردیس برای برگزاری بزرگ ترین رویداد سینمایی کشور مناسب است؟ آیا موضع توییتری سعید الهی از مدیران جشنواره و کنایه نسبت به آنچه «شکاف بین نسلی مدیران جوان و میانسال در شهرداری و ارشاد» گفته می شود، صحت دارد؟ گره زدن فضای اکران جشنواره ای یک فیلم با مجتمع های تجاری در پر ترددترین مناطق شهر چه نتایجی به دنبال دارد؟ آیا به نتیجه اش فکر کرده اند؟
کوچک سازی جشنواره، جداسازی یا ادغام بخش های ملی و جهانی، تغییر مکان برگزاری جشنواره، جداسازی اهالی رسانه و سینما و… همواره از اعتراض هایی بوده که نه تنها هیچ گاه پاسخی درخور از سوی مدیران سینمایی در پی نداشته بلکه گام به گام تصمیمات تعجب برانگیزتر هم در خصوص آن انجام شده.
تجربه برگزاری دیگر جشنواره های سینمایی در پردیس چارسو نشان داده که ظرفیت سالن های این پردیس به قدری پایین است که بسیاری از علاقه مندان امکان نشستن روی صندلی را پیدا نمی کنند و نشسته روی پله ها یا ایستاده در انتها و گوشه های سالن فیلم مورد نظرشان را می بینند! آیا این طور فیلم دیدن در شان یک فعال سینمایی است؟ اهالی رسانه که موظف به پوشش خبری این جشنواره هستند، چطور باید مدیریت زمان کنند که از دفتر روزنامه یا خبرگزاری مربوط شان به بازار چارسو ! که مجتمعی تجاری، فرهنگی و تفریحی در پرترافیک ترین و بدون دسترسی های شبکه حمل و نقل شهری است، برسند؟ احتمالا باید چوب جادویی شان را بچرخانند و پرواز کنند تا از دفاتر روزنامه و خبرگزاری ها خودشان را به خیابان های شلوغ حافظ و جمهوری برسانند.
به هر حال باید دید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (که ظاهرا به کرونا هم مبتلاست) در قبال اعتراض بسیاری از اهالی رسانه چه واکنشی به خرج می دهد و در این فرصت اندک آیا امکان تغییر و تحول وجود دارد؟ البته اگر در سال جاری این نارضایتی ها هیچ تاثیری هم نداشته باشد، دست کم نشان آن است که اهالی رسانه نسبت به امری که روند کاری آنها را تحت الشعاع قرار می دهد بی تفاوت نبودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود





