محمد تاجیک :از آغاز شیوع کرونا در ایران و با تعطیلی سینماها ،بسیاری به اکران آنلاین چشم بسته بودند که البته چندان موفق نبود .درباره دلایل شکست اکران آنلاین ذکر چند نکته ضروری است .
۱. بهای بلیط اکران آنلاین بسیار گران است .بیست هزار تومان رقم بالایی است .چند سال پیش هم که بلیط سینما ناگهان به شدت گران شد ، سینما به پدیده ای لاکچری تبدیل شد .از سویی دیگر بیست هزار تومان بهای واقعی برای تماشای فیلمهای خوب و شاهکار است و چرا باید تماشاگر برای فیلمهای ضعیف و بد چنین پولی را بدهد …در فضای مجازی زیاد از تماشاگران شنیده ایم که حیف پول برای چنین فیلمی داده شود .آن هم در حالی که نسخه رایگان همین فیلمها در شبکه قاچاق و کانالهای ماهواره ای به راحتی در دسترس است ؟
۲ . در زمینه اکران آنلاین تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف و بسیار کمی انجام شده …تبلیغات فقط تبلیغات فضای مجازی ، بیلیورد و تیزرهای تلویزیونی نیست …
ما رسانه های زیادی داریم که به سینما می پردازند و در زمان جشنواره فجر بیش از سه چهار هزار خبرنگار و منتقد متقاضی کارت جشنواره هستند …از این پتانسیل هیچگاه به خوبی استفاده نشده …خیلی از خبرنگاران و منتقدان فیلمهای اکران آنلاین را به دلایل متعددی نمی بینند …لزوما هم نباید خبرنگاران و منتقدان نظر مثبت درباره یک فیلم بنویسند …همه یا اکثر آنها اگر نظر واقعی خود چه مثبت و چه منفی درباره یک فیلم بنویسند بهترین نوع اطلاع رسانی است ولی خوب خیلی از خبرنگاران و منتقدان بسیاری از این فیلمها را نمی بینند، مگر فیلم پر سروصدا و مهمی باشد.
۳. فیلمهای عموما ضعیف و متوسط برای اکران آنلاین انتخاب شدند و فیلمهای خوب کمی در بین فیلمهای اکران آنلاین وجود داشت و همین امر باعث بی اعتمادی تماشاگران شد.
۴. هیچ گونه خلاقیتی برای اکران فیلمها وجود ندارد مثلا اگر فیلمی از بهمن فرمان آرا اکران آن لاین شد فیلیمو و نماوا می توانستند مروری بر آثار فرمان آرا را برگزار کنند و فضای تبلیغاتی خوبی را به وجود آورند .
۵. در سینمای ایران چون بازگشت سرمایه اصلا مهم نیست و بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان پس از ساخت فیلمهای بسیاری که فروش چندانی نداشته اند باز هم فیلم ساخته اند .هیچ گونه تلاش و خلاقیتی برای یک اکران مناسب فیلمشان نمی کنند و بیشتر به دنبال اکران باری به هرجهت فیلمهایشان هستند .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- «تکهای از تو» آنلاین اکران میشود
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
- اکران آنلاین «همه چیز در معرض فروش» آغاز شد
- «در جستجوی فریده» اکران آنلاین میشود
- اکران آنلاین ۸ فیلم کوتاه
- سینما کنسرت
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟