سریالهایی نظیر «کیمیا» تماشاگر را از کارهای تاریخی فراری میدهد و به نوعی باعث میشود که فیلمسازی در این حوزه، دیگر انجام نشود.
به گزارش سینما سینما ،جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفتوگو با ایکنا درباره سریال «کیمیا» چنین اظهار نظر کرد: با پخش سه قسمت ابتدایی سریال «کیمیا» این امید در ما زنده شد که یک کار خوب و خوش ساخت جلوی دوربین رفته است، اما متاسفانه هر اندازه که زمان جلو رفت ما شاهد بودیم که کار به شدت ضعیف و سطحی است. این کار جدا از اینکه یک سریال ضعیف و غیرموفق در داخل کشور است، دیدگاه مخاطبان خارج از کشور را هم نسبت به فیلمسازی در داخل کشور منفی میکند.
وی افزود: سیما با این تفکر دست به تولید سریال «کیمیا» زد که سدی در مقابل برخی تولیدات ماهواره باشد و به نوعی روشنگری انجام دهد. این ایده در جای خود بسیار پسندیده است، اما آنچه که عیان است این که در رسیدن به این خواسته به هیچ وجه نتوانستهایم به موفقیت دست یابیم. دلیل این اتفاق را هم من در انتخاب نامناسب عوامل جستجو میکنم که اولین قدمش به فیلمنامه بر میگردد.
این کارشناس سینما ادامه داد: وقتی چنین سریالی در دستور کار سیما قرار میگیرد باید در اولین قدم یک گروه قوی فیلمنامهنویس انتخاب شوند تا با زمان کافی یک فیلمنامه قوی و خوب را در اختیار سازنده قرار دهند. در ضمن تهیه کننده و کارگردانی که پشت چنین کار عظیمی قرار میگیرند، حتما باید از دانش کافی در این حوزه بهره برده باشند. همچنین در دیگر بخشهای فنی این کار چه جلوی دوربین و چه پشت آن به نظر من انتخابهای شایستهای انجام نشده است.
آذین ادامه داد: اصلیترین آسیبی که کارهایی نظیر «کیمیا» در خود دارند این است که با پرداخت ضعیف خود باعث میشوند که دیگر چنین کارهایی در سیما تولید نشود، زیرا سیما معمولا این مهم را در تولید کارهای پرخرج مد نظر قرار میدهد که سریال قادر است تا چه حد در جذب تماشاگر به موفقیت لازم دست پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این کار قرار است در ۳ فصل، سه مقطع را مد نظر قرار دهد. ابتدا قبل از انقلاب را، سپس دفاع مقدس و زمان حال را، اما تا آنجایی که ما تا به امروز شاهد آن بودهایم این است که در پرداختن به قبل از انقلاب بسیار ضعیف و ناتوان بوده، همچنین در این سریال شاهد شخصیتهایی هستیم که هیچ کدام داری هویت کافی و لازم نیستند و تنها بر مبنای تخیل فیلمنامهنویس شکل گرفتهاند. برای همین نیز آنها برای تماشاگر قابل باور نیستند.
آذین به توضیح فوق اضافه کرد: شخصیتپردازی ضعیف در این کار تنها محدود به کاراکترهای مثبت نمیشود، بلکه نقشهای منفی هم از چنین آسیبی رنج میبرند. برای نمونه ساواکیها در این کار یا آنچنان نادان و کمخرد هستند که انسان را شگفتزده میکنند یا اینکه افرادی بسیار باهوش و گاه خاکستری هستند که رگههایی از کارهای مثبت نیز در آنها دیده میشود!
این کارشناس به برخی گافهای تصویری این سریال اشاره کرد و گفت: این کار تا آن اندازه بیدقت جلوی دوربین رفته که برخی مواقع در تصویرهایی که میبینیم چنین مشکلاتی وجود دارد. یعنی قهرمان داستان از جاهایی عبور میکند که در آنجا المانهای امروزی همچون آیفون تصویری وجود دارد! آیا واقعا برای پی بردن به چنین اشتباهاتی باید سواد بالای سینمایی داشت؟ این سوال این تصور را در ذهن به وجود میآورد که بعد از تصویربرداری گویی عوامل با سریال کاری نداشتهاند.
وی در پایان تاکید کرد: «کیمیا» میبایست کاری باشد که به ما درس تاریخ بدهد، اما متاسفانه به دلایل گوناگون موفق به رسیدن به چنین خواستهای نشده است؛ حتی میتوان گفت که این کار در برخی مواقع درس اشتباهی از تاریخ به مخاطبان میدهد؛ به ویژه آنجاهایی که به ساواکیها میپردازد و آنها را آدمهایی خاکستری ترسیم میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژه برنامه «سینما خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- کیمیایی که کیمیا نبود/ به بهانه بازپخش سریال کیمیا
- نه سفید و نه سیاه؛ «کیمیا» شبیه به یک جعبه مداد رنگی بود/ صحنه اعدام و ملاقاتها کابوس هر شبم شده بود
- خداحافظی «کیمیا» قبل از دهه فجر/ جواد افشار: مردم با ما همراه شدند
- گاف تاریخی سریال کیمیا /خوب شد تفسیر المیزان را به «کیمیا» نسپردند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
چرا قبل دهه فجر از أنتن خداحافظى مى کند سریال کیمیا