عاطفه صحرایی میگوید: متاسفانه در ایران بهطور کلی به بدلکار اهمیت داده نشده و به خانمهای فعال در این حوزه اصلا اهمیتی داده نمیشود. خانمهای بدلکار چه به لحاظ تمرینی و چه به لحاظ کاری و رفتن به پروژههای مختلف با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
به گزارش سینماسینما، بدلکاری یکی از حرفههای مهم در سینمای جهان به شمار میآید که سینما و تلویزیون ایران نیز از آن بیبهره نیست ولی شاید به دلیل فقدان ژانر اکشن در ایران هنوز بدلکاران ایرانی آنچنان که باید نتوانستند پتانسیلهای خود را به نمایش بگذارند. عاطفه صحرایی یکی از بدلکاران ایرانی است که به گفته خود کار را با ارشا اقدسی آغاز کرده و در فیلمهایی همچون «مسخرهباز»، «قانون مورفی» و سریال «گلشیفته» به عنوان بدلکار حضور داشته است. او که به تازگی به همراه تعدادی از بدلکاران دیگر گروه بدلکاری «کربن» را راهاندازی کرده، از اهمیت داشتن یک تیم بدلکاری هماهنگ میگوید و معتقد است که بدلکاران ایرانی میتوانند آغازگر اتفاقات تازهای در این حرفه باشند.
وی درباره اهمیت استفاده از بدلکاران زن در پروژهها و چالشهایی که یک بدلکار زن در سینمای ایران با آن مواجه است، گفت: متاسفانه در ایران بهطور کلی به بدلکار اهمیت داده نشده و به خانمهای فعال در این حوزه اصلا اهمیتی داده نمیشود. خانمهای بدلکار چه به لحاظ تمرینی و چه به لحاظ کاری و رفتن به پروژههای مختلف با مشکلات بسیاری مواجه هستند. چون معمولا یک خانم در هر تیم بدلکاری حضور دارد، وقتی تیم بدلکاری میخواهد تمرین کند، همه گروه تمرین میکنند جز این یک نفر.
صحرایی در ادامه بیان کرد: به این ترتیب معمولا تمرینات بدلکار خانم به صورت فردی است چراکه نمیتواند با بقیه تمرین کند. علاوه بر این خیلی مشکلات دیگر بر سر راه بدلکاران خانم است که ازجمله آنها میتوان به دیدگاه جامعه اشاره کرد. اینکه آیا یک بدلکار خانم به صرف خانم بودن میتواند این کارها را انجام دهد یا خیر؟
وی همچنین درباره چگونگی موفقیت بدلکاران زن توضیح داد: در ایران به این صورت است که سرپرست، رهبر یا لیدر تیم در دیده شدن کل تیم تاثیر مستقیم دارد. شاید خیلی از بدلکاران خانمی که در این حرفه دیده شدهاند را در ایران بشناسیم ولی دلیل این اتفاق بیشتر به صرف اهمیتی بوده که رهبر تیم به آنها داده است. همچنین بدلکاری در ایران به صورت تیمی است. یعنی اگر تیم بدلکاری دیده شود و از آن تیم برای انجام پروژههای مختلف دعوت شود، قطعا بدلکار زن هم که در آن حضور دارد دیده میشود. اما در غیر اینصورت چنین اتفاقی را شاهد نیستیم.
این بدلکار در ادامه اظهار داشت: شخصا به همراه تعدادی دیگری از افراد چند سالی در گروه آقای ارشا اقدسی کار میکردیم که تجربه به شدت مفیدی بود و از او چیزهای بسیاری یاد گرفتهایم. اما در حال حاضر از تیم آقای اقدسی جدا شدیم و تیم خودمان که نام آن «کربن» است را راهاندازی کردیم. تیم ما جوانترین تیم بدلکاری ایران است که میانگین سنی آن ۲۱ سال است. سرپرست تیم ما امیرمحمد رضایی، جوانترین طراح بدلکاری ایران است که تاکنون در ۲۰ اثر که بهترین فیلمهای ایرانی بودند، حضور داشته و رکوردهای مختلفی را به نام خود ثبت کرده است.
وی ضمن بیان اینکه اولین خانم بدلکاری است که طراحی مبارزه را برای فیلمهای سینمایی اکشن انجام میدهد، افزود: اکنون به عنوان طراح مبارزه در فیلم سینمایی مشغول به کار هستم که در سینمای ایران اتفاقی تازه به شمار میآید.
صحرایی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به تبدیل بسیاری از بدلکاران خارجی به سوپراستارهای کنونی سینمای جهان، این امکان برای بدلکاران فعال در سینمای ایران نیز وجود دارد، اظهار داشت: بله این امکان وجود دارد ولی تعداد این افراد کم است. چون هر بدلکاری علاقمند به بازیگری نیست. اما در همین فیلمی که در حال کار هستیم، بدلکاری که عضو تیم ما بوده، قرار است به عنوان بازیگر هم معرفی شود. در نهایت باید بگویم سینمای ایران این امکان را در اختیار بدلکاران قرار میدهد اما داشتن توانایی و علاقه برای حضور در آن حرفه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
این بدلکار همچنین درباره وضعیت معیشتی بدلکاران و دستمزد آنان نیز بیان کرد: به هر ترتیب هرکار شرایط خاص خود را دارد. در بدلکاری نیز وقتی در تیم خودتان فعالیت میکنید، شرایط بهتری دارید. اما باید بگویم به نسبت خطراتی که برای ما وجود دارد، دستمزد خوبی دریافت نمیکنیم چراکه در اکثر پروژهها اصلا این خطرات برایشان مهم نیست، به ما میگویند از ارتفاع ۱۰ متری بپرید و هیچ چیز هم زیر پایتان نباشد. یعنی بدون اینکه امکانات سر صحنه را فراهم کنند چنین چیزی میخواهند. در نهایت باید بگویم با وجود تمام این خطرات دستمزدی که در نظر گرفته میشود، خیلی کم است.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد