۱. جشنواره فیلم فجر با اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه رسما وارد مراحل جدیتر خود شد. پیشتر اسامی هیئت انتخاب که بهطور غیررسمی فاش شد، وجود یکی، دو نام با سابقه ضدصنفی بهشدت توی چشم میزد و توقع ارزیابی منصفانه آثار را تا حدی دچار خدشه میکرد. هدف این انتخاب هرچه که بود و برای راضی نگهداشتن هر طیف و جریانی که بود در نهایت، کاملا به ضرر جشنواره و دبیرش تمام شد و میشود. بیرونماندن برخی نامهای مشخص که در دوران بستهشدن خانه سینما مواجهه صنفی آشکار با بعضی نامهای عضو هیئت انتخاب داشتند – با احترام به اکثریت اعضا- «شائبه» برخورد غیرسینمایی و شخصی در این هیئت را بهشدت تقویت میکند. بهواقع دبیر جشنواره با یک انتخاب کاملا اشتباه، خود را به چالشی بیهوده کشاند و طبعا حالا باید حواشی و تبعات آن را تحمل کند. امیدوارم برخی نامهایی که برای هیئت داوری شنیده میشود، مقرون به صحت نباشد که آن وقت باید فقط تأسف مضاعف خورد.
۲. اینکه گمانهزنی یکی، دو کانال تلگرامی تا چه حد میتواند اعتبار جشنوارهای با سابقه ۳۵ساله را دچار خدشه کند یا به قول یک خبرگزاری اصولگرا- و اخیرا حامی جشنواره- کمر به تخریب کل اعتبار جشنواره ببندد، واقعا جای سؤال دارد. اگر سیستم امنیت اطلاعات در جشنواره کاملا ایمن است، چه باک از هر گمانهزنی، و اگر ایمن نیست که باید فکری به حال آن کرد. طبیعتا حدسزدن اغلب اسامی فیلمهای بخش مسابقه- با ترکیب هیئت انتخاب فعلی- اصلا کار دشواری نبود و بدیهی است که در این میانه رویکرد رسانهای کلان جشنواره-نهفقط بخش روابطعمومی آن- جای اصلاح و تجدیدنظر دارد. روابطعمومی جشنواره باید بداند با دعوت گزینشی رسانهها و حذف رسانههای اختصاصی سینما از نشست خبری دبیر چیزی عوض نمیشود. مگر آنکه معتقد باشد برای دانستن اخبار و اطلاعات فقط باید در نشست خبری دبیر حاضر بود که تلقی مبتدیانهای است.
۳. مواجهه و نوع ارتباط مدیریت کلان جشنواره با رسانههای منتقد از نوع دلواپس، اساسا جالب توجه است. نگاهی به موضعگیریهای دو، سه روز اخیر بیندازید! آنها که برای جشنواره یقه میدرانند و بیمحابا فحاشی میکنند را ملاحظه کنید. اندازه و قدشان را ببینید. آنها محض رضای خدا مدافع جشنواره شدهاند؟ حتی در میان آنها ویروسهای رسانهای که فضای سینما را به فساد کشاندهاند هم دیده میشوند. شأن جشنواره فیلم فجر این است؟
جشنواره فیلم فجر ۳۵ساله است. درختی است که با هیچ ضربهای -هیچ ضربهای- نهتنها فرو نمیافتد که خم هم نمیشود. مگر آدمهای کارنابلدی که در سالهای اخیر آمدند و رفتند و با اعتبار جشنواره بازی کردند، توانستند جشنواره را خدشهدار کنند؟ به گمانم نه. این همه ترس و دلهره و احتیاط و تلاش عجیب و غیرعادی برای راضینگهداشتن همه دلواپسان و باجخواهان و حقالسکوتبگیران، در شأن جشنواره نیست؛ تازه معمولا جواب معکوس میدهد. وگرنه دبیران میآیند و میروند و آنچه میماند برند جشنواره فیلم فجر است.
۴. در یک ماه اخیر من چند فیلم جشنواره را به دعوت سازندگانشان دیدهام. طبیعتا چون همه فیلمها را ندیدهام هیچ قضاوتی درباره فهرست اعلامی برای بخش مسابقه هم ندارم. اما توقعم این است که در یک بستر عادلانه، تمام فیلمهایی که از بخش اصلی بیرون ماندهاند از تمام فیلمهای بخش مسابقه ضعیفتر باشند. یکی، دو فیلم را میشود با لحاظکردن فاکتور سلیقه اغماض کرد و وجود یکی، دو فیلم سهمیهای را هم میتوان درک و تحمل کرد. بقیه ماجرا اما قابلیت ارزیابی و نقد دارد. من حداقل چهار فیلم خوب دیدم که در بخش مسابقه نیست و اگر فیلمهای بخش مسابقه از آنها بهتر باشند، بسیار بسیار خوشحال خواهم شد چراکه درآن صورت طبعا سطح کیفی فیلمهای جشنواره بسیار بالاست و این آرزوی همه ماست. سال گذشته البته این اتفاق افتاد و انصافا جز چند فیلم سهمیهای ضعیف و تحمیلی، مابقی فیلمها از کیفیت بالایی برخوردار بودند و خطای فاحشی در کار هیئت انتخاب دیده نشد. ولی نمیدانم مثلا حضور فیلمی که گفته میشود فیلمبرداریاش به نیمه رسیده، در بخش مسابقه با چه استدلالی انجام شده و یکی، دو مورد مشابه. امسال خبرهای ناخوشایندی هم از شکل تصمیمگیری درباره برخی فیلمها شنیده میشود که امیدوارم صحیح نباشد….
۵. کیانوش عیاری سینماگری پیشرو و تاریخساز است. او با ایستادن پای «خانه پدری» نشان داد برای کارش حرمت قائل است. فیلم تازه او هم دچار مشکل شده است. فیلم کاناپه را ندیدهام ولی شک ندارم کیانوش عیاری و همنسلان و همسلکان او مقتضیات جامعه امروز و خط قرمزهای سینمای ما را بهتر از بسیاری از مسئولان و ممیزان میشناسند. اگر ممیزی امروز ما با امثال عیاری به مشکل میخورد، برود مشکل خودش را حل کند. هنرمندی مانند عیاری راهش روشن است. راه خودش را میرود. این سیستم نظارتی است که دائم رنگ به رنگ میشود. برای مرحوم سلحشور و «سربداران» و «گرگها» یکجور است، برای عیاری جور دیگر. دائم معیارهایش تغییر میکند. شده است بیدی که با هر بادی میلرزد. مطمئنم یک سیستم نظارتی شجاع که تکلیفش با خودش و معیارهایش معلوم است، هرگز با امثال عیاری و بنیاعتماد و… به مشکل نخواهد خورد.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- فیلم کیانوش عیاری آماده نمایش شد/ رضا عطاران بر پرده سینما
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- کیانوش عیاری: دنیا را با دوربین ۸ میلیمتری میدیدم
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «رکر» ساخته میشود/ کیانوش عیاری فراخوان بازیگری داد
- کیانوش عیاری تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
- کیانوش عیاری وجهه مهمی به سینمای آزاد داده است
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
البته با احترام تمام نسبت به متن زیبایی آقای کثیریان ………وضمن توجه به این پاراگراف «بیرونماندن برخی نامهای مشخص که در دوران بستهشدن خانه سینما مواجهه صنفی آشکار با بعضی نامهای عضو هیئت انتخاب داشتند – با احترام به اکثریت اعضا- «شائبه» برخورد غیرسینمایی و شخصی در این هیئت را بهشدت تقویت میکند»…….. باید صادقانه اذعان کرد که حداقل به کارگردان دو فیلم ویژه ازاین مجموعه انتخابی بیست وهشت فیلمه بسیار مهربان بودند……..کم لطفی نفرمایید……….
این نظریه وتحلیل را چندبارخواندم ،چقدر صادقانه شرافتمندانه ،وخالص انچه راکه به عنوان بررسی رسانه ای درک نموده بااین تعداد خط رقم خورده ،بیان نموده، …یک حقیقت را نباید نادیده گرفت وآن اینست هرگز هرگز هرگز ازدوسال بعدازانقلاب تاکنون هیچ تیم یکدستی که جملگی سینمایی یعنی کاملا ازهنرمندان ودست اندرکاران،ازقبیل بازیگر،کارکردان فیلمبردار،نظریه پرداز وسناریست،منتقد ومتشابهات باشندبرمسندمدیریت سینمایی نبوده که نبوده که نبوده،،،( داوری امریست جدا ربطی به موضوع ندارد) لاجرم این معضلات ازمختصات یک مدیریت فاقد تخصص لازم است که همواره این مهم رارعایت نموده!!اینها آدمهای بسیاربسیار خوبی هم ممکن که نه حتما هستن اماهیچ،هیچ،هیچ تاابد هیچ ربطی به هنرو خصوصا دراین مورد به سینما ندارند،این مشکلات زمانی رتق فتق میگردد که ،کل مدیریت ،آرتیست ونظریه پرداز والخ…باشند..بهتراینست که این مدیران بااستعداد را دردرادارات ونهادهای دیگر بکاربگیرندکه به تخصص وتحصیلات وشناختشان مرتبط ترباشد وتاانهاهم برایمملکت مسمرثمرتر باشند.آنوقت،همه چیز خوب پیش خواهد رفت ،،،اگرهم مثلا خدای ناکرده مشکلی پیش بیاید که نخواهد آمد ، ،،،بعد ازاکران اگر شاکی یی پیداشد اینهمه ادارات زیربط هست، که متشاکی درآنجا ازخوددفاع کرده وسوتفاهمات رابرطرف میکند،چون الحمدالله هم قوانین شرعی داریم هم مدنی هم دادگاه های بهینه وغیره وذالک..که تکلیف شاکی ومتشاکی راروشن وان شاالله ختم به خیرمیکنند،،،،مهم اینست که هرکس درامرمدیریت درجای خودش قراربگیرد،ازآن راس نوک هرم مدیریت تا قائده همه باید آرتیستهای تخصصی باشندیعنی حتی اگرکسی هنرمند جشنواره تجسمی ست به درد مسئولیت جشنواره سینمایی نمیخورد ویا متشابهات باید حتما آرتیست سینمایی باشدتادبیر ومسئول جشنواره یااداره یاسازمان..ویا ویا ویا باش امتحان کنید آنوقت خواهید دید چه میشود ……باآرزوی توفیق برای هنر ایران.