در پی وضعیت مبهم جشنواره تئاتر دانشگاهی حسین کیانی، نمایشنامهنویس، کارگردان و مدرس تئاتر یادداشتی نوشت.
به گزارش سینماسینما، این هنرمند که به عنوان استاد دانشگاه هم فعالیت دارد و در دورههای گذشته عضو هیات داوران جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده، در یادداشت خود که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است:
جشنوارهی تئاتر دانشجویی یا دانشگاهی آنقدر اهمیت داشته و دارد که هر گونه اهمال و بیتوجهی در برگزاری آن میتواند خسارتهای جبرانناپذیری برای آینده تئاتر در ایران در پی داشته باشد.
همچنان که عدم حمایت و یا نبود پشتیبانیهای لازم و کافی از این جشنوارهی بسیار مهم در سالهای اخیر باعث شده ما اکنون شاهدِ کمرشدی و نابالندگی و حتی سقوطِ آزاد در برخی گرایشهای هنر نمایش، مخصوصاً نمایشنامهنویسی و کارگردانی باشیم. نگاه حاکم و نازل و سطحی بر انتخاب آثار برای جشنوارههایی مثل جشنوارهی فجر و تخصیص جایزههای ادبیات نمایشی و نمایش نامهنویسی همگی حاکی از حفرههای بینشی و دانشی و معرفتشناختی در حوزهی هستیشناسی و جامعهشناسی هنر نمایش و تئاتر در ایران است. هنری که زمانی هنرمندانش در صدر تولید و توسعهی جریانهای فکری و معرفتی جامعه بودند اکنون در قعر هنرهای سرگرمیساز هم به سر نمیبرند.آسیبشناسی و یا به نقل از دوستی، آفتشناسی این بیماری همهگیر و کشندهی نمایش ما مجال مفصلی میطلبد اما از راههای جلوگیری از بسط و گسترش این آفتِ که باید آن را آفتِ بیمسئلهگی و بیدغدغهگی نامید ، پرداختن جدی و موثر و سازنده به جشنوارههای دانشگاهی تئاتر و اهتمام تام و تمام به برگزاری آن به بهتربن و آبرومندترین شکل ممکن است. نگاهی به تاریخچهی این جشنواره چه آن زمان که نامش جشنوارهی سراسری تئاتر دانشجویان کشور بود و چه حالا که تئاتر دانشگاهی شده و هنرمندان و نویسندگان و کارگردانانی که با این جشنوارهها معرفی شدند و از این جشنواره اعتبار گرفتند و به تئاتر اعتبار بخشیدند، همه حاکی از ویژگیهای سازنده و برازنده و اهمیت بسزای آن است. اهمیتی که متاسفانه سال به سال از آن کاسته شده و اکنون و امسال به جایی رسیده که زمزمهی برگزار نشدن این جشنواره شنیده میشود و چه تلخ است و فاجعهبار و تاسفبرانگیز که تنها جشنوارهای که میتواند تئاتر سودازده و رو به قهقرای بینشی و معرفتی ما را هویتمند و مسئلهمند کند، به جایی رسیده که بود و نبودش برای مسئولین و مدیران فرهنگی دانشگاهی این چنین بیضرورت و یکسان شده است. جای آن است که هنرمندانِ صاحبنامی که از این جشنواره در گذشته و حال وام و نام گرفتند و نیز پیکرهی دغدغهمند تئاتر نسبت به وضعیت نابسامان کنونی که گریبان این جشنوارهی سازنده را گرفته واکنش نشان دهند و نسبت به شرایط ناخوشایند و از هم گسیختهی آن بیتفاوت نباشند.»
پیش از این جشنواره تئاتر دانشگاهی اردیبهشت هر سال برگزار میشد. در دوران کرونا برگزاری بیست و سومین دوره این جشنواره با افت و خیز بسیار همراه شد و سال گذشته این جشنواره برگزار نشد و برگزاری آن به تیر ماه امسال موکول شد. بعد از برگزاری دوره بیست و سوم، فراخوانی از جانب وزارت علوم به عنوان برگزارکننده این جشنواره برای انتخاب دبیری بیست و چهارمین دوره این جشنواره منتشر و مقرر شد کسانی که خود را واجد شرایط دبیری جشنواره میدانند، اعلام آمادگی کنند. حالا ماهها از انتشار این فراخوان میگذرد و سال ۱۴۰۰ رو به پایان است و این در حالی است که نه خبری از انتخاب دبیر هست و نه انتشار فراخوان و هیچ چشماندازی برای برگزاری دوره بیست و چهارم جشنواره تئاتر دانشگاهی متصور نیستیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- به دلیل ابتلای برخی از بازیگران اصلی به کرونا؛ خداحافظی زودهنگام «پروین» از تئاترشهر
- اجرای نمایش پروین پس از سه سال انتظار
- نرگس محمدی، پروین اعتصامی میشود
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر / گزارش تصویری
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- بزرگداشت دکتر حسن نمکدوست و حسین کیانی در جشن انجمن منتقدان تئاتر
- یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر دانشگاهی مطرح کرد/ جشنواره بدون مخاطب معنا ندارد
- حسین کیانی خطاب به مسئولان تئاتر: برای کارهایی که نکردید عذرخواهی کنید/ شاهین چگینی: قادر آشنا باید استعفا بدهد
- هیات انتخاب بخش صحنه جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند
- مهدی پاکدل: وسواسی شدهام
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- مسعود اسکویی درگذشت
آخرین ها
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره