تهیهکننده و کارگردان هنری برنامههای تلویزیونی گفت: تهیهکنندههای ویژه برنامههای نوروزی در دعوت از هنرمندان با هم رقابت دارند و بعضی از آنها ضعف خود را در ساخت برنامه خوب با حضور چهرهها پنهان میکنند.
داریوش ربیعی روز یکشنبه در مورد برنامه های ترکیبی تلویزیونی و ویژه برنامه های نوروزی افزود: تمام برنامه های ترکیبی دنیا با یک مجری و تعدادی مهمان تولید می شود اما شکل اجرا، موضوع و رویکرد برنامه و فرم آن باعث تفاوت ها و موفقیت یا شکست آن می شود.
او ادامه داد: با این نظر موافقم که در سال های اخیر ۶ شبکه برنامه تحویل سال پخش می کنند که هیچ کدام با بقیه فرقی ندارد.
کارگردان هنری برنامه «شهر باران» افزود: باید بدانیم چه توقعی از یک برنامه داریم. مثلا برنامه شب عید شبکه ۱، شبکه ۲ و ۳ با چه هدفی پخش می شود. هر شبکه تعریف و ماموریتی دارد. شبکه ۱ شبکه ملی است و آیا مثلا در برنامه شب عید از سیستان و بلوچستان یا چهارمحال و بختیاری مهمان داریم یا نه.
او با تاکید بر رویکرد و ماموریت شبکه ها ادامه داد: ویژه برنامه های شب عید همه شبکه ها فقط بر اساس مهمان ها و میزان محبوبیت آنها سنجیده می شود، به همین دلیل مسابقه ای بین تهیه کنندگان برای آوردن مجری محبوب تر و مهمان های مشهورتر شکل می گیرد.
ربیعی با تاکید بر لزوم توجه به ساختار برنامه برای کسب موفقیت افزود: بعضی تهیه کننده ها ناتوانی خود را در برنامه سازی پشت چهره ها پنهان می کنند، یعنی برنامه خوب نمی توانند تولید کنند و تصمیم می گیرند مثلا هنرمند مشهوری را دعوت کنند و با این کار مخاطب را راضی کنند؛ ضمن اینکه مدیری هم نیست به تهیه کننده بگوید برنامه استانداری نساخته است.
تهیه کننده برنامه «صبح به خیر ایران» در مورد مهمترین موانع برنامه سازی در تلویزیون گفت: شجاعت نداشتن مدیران مهمترین مانع است. مدیران بسیاری از ساخت برنامه های جدید می ترسند اما همیشه تجربه نشان داده مدیران موفق جسارت تغییر را داشته اند.
تهیه کننده ویژه برنامه نوروزی «مهربانی» برای شبکه ۴ تاکید کرد: وقتی برنامه «صبح به خیر ایران» در سال ۷۳ آغاز شد، یک گروه به نام گروه سیمای بامدادی با هفت تهیه کننده آن را می ساختند و تحویل یک تهیه کننده می دادند اما به تدریج این روند تغییر کرد و یک تهیه کننده برنامه را ساخت.
او تصریح کرد: این برنامه وقتی شروع شد موفق و به شدت پربیننده بود چون آن زمان خلاء داشتیم و با هزینه های که برای آن می شد کیفیت خوبی داشت، همین امر منجر شد مدیریت های بعدی آن را به همان شکل ادامه دهند و به تهیه کننده اجازه نمی دادند کار خود را بکند.
تهیه کننده تله فیلم «از آغاز تا آغاز» با تعمیم این وضع به حوزه آثار نمایشی تلویزیون نیز گفت: مثلا سریال «پایتخت» که سیروس مقدم می سازد در ابتدا خوب بود اما از یک جایی به بعد جواب نمی داد اما چرا ساخته می شود؟ برای اینکه مدیران معتقدند اگر سریال بد باشد مسوولیتی متوجه من نیست چون فصل های قبلی جواب داده و نام کارگردان هم مطرح است، در برنامه های ترکیبی هم همین اتفاق می افتد و مدیران از انجام کار جدید می ترسند.
ربیعی در مورد برنامه های ترکیبی صبحگاهی و عصرگاهی نیز گفت: وقتی همه شبکه ها برنامه صبحگاهی دارند، مسابقه ای بین تهیه کننده ها شکل می گیرد که کدام مجری اجرا کند یا چه بخش های داشته باشد، اما یا طراحی برای برنامه شکل نمی گیرد یا بر اساس طراحی پیش نمی رود و در نهایت می رسیم به اینکه همه برنامه ها یک بخش آشپزی و یک بخش ورزش صبحگاهی دارند.
تهیه کننده برنامه «آقای خاص» یادآور شد: در این برنامه ها هم هر شبکه باید بر اساس ماموریت خود برنامه را طراحی کند. مثلا شبکه ۴ می تواند یک مجله صبحگاهی فرهنگی بسازد و در دنیای فرهنگی و هنری ایران و جهان چه اتفاقی افتاده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»