سینماسینما، نزهت بادی
فیلم که در جزیره هرمز با آن فضای بکر و گرم و جاندارش میگذرد، بهخوبی از ظرفیتهای اقلیمی و بومی آنجا بهره میبرد.
از همان ابتدای فیلم «هندی و هرمز» ساخته عباس امینی که هندی و هرمز را در حجله زفافشان میبینیم، انگار با دو کودک از همهجا بیخبر روبرو هستیم که لباس عروس و داماد به تنشان کردهاند و همه چیز برایشان در ادامه بازیهای بچگانهشان به نظر میرسد اما آن صدای هلهله و پایکوبی که از فضای خارج از اتاق به گوش میرسد، نشان میدهد که ماجرا در دنیای بزرگترها جدی است و از دخترک و پسرک انتظار دارند که از این پس در قالب یک زن و شوهر رفتار کنند.
هندی سیزده ساله و هرمز شانزده ساله هیچ درکی از موقعیت پیچیده زناشویی ندارند و برای مواجهه با تعهدات و وظایف و مسئولیتهای زندگی مشترک آماده نیستند و به ناگه از دنیای بچگی و خیالپردازی و بازیگوشیشان به جهان ترسناک بزرگسالی پرت شدهاند و حالا باید بلوغی زودرس و دردناک را از سر بگذرانند و در میانه این مهلکه دشوار و بیرحم زندگی بهتنهایی روی پای خود بایستند و از پس مشکلاتی که بسیار بزرگتر از درک و فهم و توان آنهاست، برآیند. اجتماع هیچ آگاهی و حق انتخابی به آنها نداده و هیچ امکاناتی برای آغاز زندگی مشترکشان فراهم نکرده است، جز اینکه رختخوابی دونفره برایشان پهن کند اما در جایگاه قیم و بزرگتر مورد مواخذهشان قرارمی دهد که چرا نمیتوانند همچون یک زن و مرد بالغ زندگی کنند.
از عنوان فیلم که بر اسم دختر و پسر بهطور همزمان تأکید دارد، میتوان دریافت که هر دو به یک اندازه قربانی این سنت غلط ازدواج زودهنگام هستند و آسیب میبینند و عباس امینی از طریق نشانههای مشترک، بر پیوند آنها در زمینه فرجامی تلخ تأکید میکند و درد و رنجشان را بهموازات هم تداعی میکند. مثل جایی که پسر در میان خاکهای سرخ از صاحب کارخانه کتک میخورد و آن رد خونی که از سر و روی و تن او بر زمین جاری میشود، ما به ازایی برای جراحتی بهحساب میآید که دخترک بعد از رابطه زناشویی متحمل شده است و انگار هر دو در یک زمان بکارت و کودکیشان را از دست میدهند.
فیلم که در جزیره هرمز با آن فضای بکر و گرم و جاندارش میگذرد، بهخوبی از ظرفیتهای اقلیمی و بومی آنجا بهره میبرد و از بافت بصریاش در راستای تضاد با روایت داستانی کمک میگیرد و از آن جزیره زیبا و شگفتانگیز و سرخفام، تنگنای خفقان باری میسازد که به خاطر آدابورسوم قدیمیاش ساکنان کم سن و سال خود را به تباهی میکشاند و آن دریای پررمزورازی که میتواند تغزلیترین میعادگاه برای هر زوج عاشقی در وقت مناسب خود باشد، بهواسطه سنتهای تحمیلی و جبری به محل وداع و جدایی زودهنگام بدل میشود و آن صحنه دلنشین گفتوگوی بازیگوشانه هندی و هرمز درباره ماهیهای مرده که از دریا به ساحل افتادهاند، جنبهای پیشگویانه درباره سرنوشتی تراژیک برای خودشان مییابد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «کشتارگاه» در جشنواره فیلمهای پلیسی/ گفتگوی سینماسینما با عباس امینی/ داستان گوسفندهایی که تبدیل به دلار میشوند!
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- راهیابی «من اینجا هستم» به جشنواره فیلم شانگهای
- یک پیشنهاد لذتبخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»
- گفتوگو با کارگردان «کشتارگاه»/ همگی در برابر اتفاقات بیحس شدهایم
- گنجی که دهان روح را تلخ می کند/ نگاهی به «کشتارگاه»
- طمع/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساختهی عباس امینی
- «کشتارگاه» در راه اکران آنلاین/ عباس امینی: اکران آنلاین، فرصتی برای فیلمهای مستقل است
- روز ششم فیلم فجر نمایش «کشتارگاه» «مردن در آب مطهر» / گزارش تصویری
- باران کوثری به «کشتارگاه» پیوست/ فیلمی درباره مشکلات اجتماعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





