حجه الاسلام محمد رضا زائری در بخشهایی از گفت وگوی با همشهری حرفهای جالبی زده است.
به گزارش سینما سینما زائری گفته: نگاهی که امروز به مسایل گوناگون فرهنگی دارم حاصل جست و جو و پویش مداوم است. اگر امروز این حرف ها را می زنم از موضع تعارف و شعار نیست. شاید اگر ۱۵ سالم بود و اینها را می گفتم، تقلید از حرف بزرگترها یا متاثر از جو به حساب می آمد، اما حالا که ۴۵ سال دارم، این حرف ها را می گویم. خارج از کشور زندگی کرده ام، در فضای مجازی بوده ام، -شاید ندانید- کاریکاتور کشیده ام، عکاسی کرده ام، تئاتر بازی کرده ام، فیلم نامه نوشته ام، در گروه سرود بوده ام، در حوزه سینما درس خوانده ام و. . . در هر کدام از این حوزه ها به طور جدی کار کرده ام.
او ادامه داده: برای نمونه زمانی که سینما می خواندم، در کلاس های درس «بهرام بیضایی» درباغ فردوس درس می داد، حاضر می شدم. با خیلی از هنرپیشه های مشهور و عوامل سینما همکلاس بودم. دوره فوق لیسانس «ژورنالیسم تلویزیونی» را در دانشکده صدا و سیما آغاز کردم و بعدا آن را رها کردم. به هر حال، سعی کردم به همه جا سرک بکشم. بسیاری از کسانی که کتابخانه ام را می بینند، در آن با کتاب هایی مواجه می شوند که باورشان نمی شود یک روحانی آن ها را بخواند. هم اکنون خیلی از نمایشنامه های بهرام بیضایی یا داستان های هوشنگ گلشیری و همچنین خیلی از کتاب هایی را که در پیش از انقلاب چاپ شده بودند، در کتابخانه ام دارم. در همه این حوزه ها جست و جو کرده ام و به همه آنها سرک کشیده ام.
حجه الاسلام زائری: کسانی که در اروپا و آمریکای شمالی آقای خامنه ای برای آنها نامه نوشتند، مثلا اگر گشت ارشاد ما بخواهد با آنها طرف شود، باید همه را اعدام کند آقای زائری دربخشهای دیگری از این مصاحبه گفته: پیام دین هم قرار است با همین انسان ها ارتباط برقرار سازد.فردا هم که امام زمان(عج) ظهور بکنند با همین انسان هایی طرف هستند که آقای خامنه ای برای آنها نامه می نویسند. کسانی که در اروپا و آمریکای شمالی آقای خامنه ای برای آنها نامه نوشتند، مثلا اگر گشت ارشاد ما بخواهد با آنها طرف شود، باید همه را اعدام کند. همین افراد قرار است مخاطب این دین(اسلام) باشند. پس، نقطه اشتراکی هست وآن جست و جوی(عدالت خواهی) بشر به نظرم جست و جوی مهمی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
آخرین ها
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- مستند «ارس، رود خروشان»؛ ما فاتحان شهرهای رفته بر بادیم
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…





