رضا عطاران، جواد عزتی، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، امیر جدیدی، نوید محمدزاده و سارا بهرامی بازیگران پولساز سینمای ایران در سال ۹۷ بودند.
به گزارش سینماسینما، همواره با پایان سال و گذر از روزهای نخست سال نوی شمسی، بازار ارزیابی و تحلیل حوزه های مختلف هنری در سالی که گذشت حسابی داغ میشود و در این میان آمارها و ارقام پیش از سایر موضوعات خودنمایی میکنند.
سینمای ایران نیز یکی از مهمترین و جذابترین حوزههایی است که به دلیل فراگیری و اهمیتی که دارد همواره در طول یک سال اتفاقات بسیاری را تجربه میکند که مرور آنها در پایان سال میتواند برای علاقهمندان به هنر هفتم جذابیت خاصی داشته باشد که از آن جمله میتوان به پولسازترین بازیگر سینمای ایران در سال اشاره کرد
سال ۹۷ برای سینمای ایران گیشه نسبتا خوب و قابل قبولی رقم خورد و مهمترین اتفاق آن شکستن رکورد پرفروشترین فیلم تاریخ سینما توسط «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی بود، مسلما حضور بازیگران محبوب مردمی در فیلمهای پرفروش سال بر این مسئله بسیار تاثیرگذار بوده است.
برای آنکه مروری داشته باشیم بر پولسازترین بازیگران سینمای ایران باید تنها به بازیگرانی که نقش اول و اصلی را در این فیلمها ایفا کردهاند عنوان پولسازترینهای سال را اختصاص داد، چرا که فارغ از محتوا و مضمون فیلم، حضور آنها عامل اصلی است که نقش موثری در آوردن مخاطبان به سینما داشته است و صرفا حضور کوتاه یک بازیگر در فیلمی که خوب فروخته است دلیل بر این نمیشود که او در فروش آن نقش موثری داشته است.
رضا عطاران در گیشه بیرقیب و محبوب
با مروری بر فیلمهایی که بیشترین فروش را در سال ۹۷ داشته اند، نام رضا عطاران بیشتر از سایر بازیگران به چشم میخورد، چرا که پرفروشترین فیلم سال و البته تاریخ سینمای ایران «هزارپا» با نقش آفرینی او موفق به ثبت این رکورد شد و پس از آن نیز «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی قرار دارد که باز هم نقش اصلی آن را عطاران ایفا کرده بود.
البته فعالیت عطاران در سال ۹۷ به این دو فیلم خلاصه نمیشد، او در فیلم «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز به ایفای نقش پرداخته بود که البته همچون این دو فیلم با توفیق زیادی همراه نشد و فروش متوسطی را رقم زد، البته در این فیلم و «هزارپا» به ترتیب حمید فرخنژاد و جواد عزتی نیز در کنار او به عنوان بازیگران اصلی حضور داشتند اما مسلما نقش اول این دو فیلم کسی جز عطاران نبود.

«هزارپا»، «مصادره» و «خانم یایا» به ترتیب ۳۸ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان، ۱۵ میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان و سه میلیارد و ۱۲ میلیون تومان فروش داشتند که در مجموع ۵۶ میلیارد و ۷۵۱ میلیون تومان عایدی از گیشه سینما داشتند که البته دو فیلم اول کمدی بودند و فیلم سوم اجتماعی بود.
به این ترتیب رضا عطاران که دیگر بیرقیب بودنش در گیشه سینمای ایران بر همگان اثبات شده است و محبوبیتش میتواند برای هر فیلمی فروش بسیار خوبی را رقم بزند، توانست عنوان پرفروشترین بازیگر سینمای ایران را در سال ۹۷ از آن خود کند که رقابت با او برای کسب گیشه بسیار دشوار است.
جواد عزتی همراه با عطاران در صدر
در واقع باید گفت که «هزارپا» برای بازیگران اصلی این فیلم حکم یک برگ برنده را داشت و آنها توانستند با فروش قابل توجه این فیلم نام خود را به عنوان پولسازترین بازیگران سینمای ایران در سال ۹۷ مطرح کنند و جواد عزتی یکی از همین بازیگران است.
او در سال ۹۷ پنج فیلم «هزارپا»، «خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی، «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی و «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان را روی پرده داشت که در مجموع فیلمهای پرفروشی بودند اما تنها آمار فروش چهار فیلم اول را میتوان برای عزتی منظور کرد، چرا که در آنها بازیگر اصلی فیلم بوده است اما در «لاتاری» نقشی فرعی و کوتاه داشت و نمیتوان متصور شد که او عامل اصلی در پرفروش شدن این فیلم بوده است. البته در آن فیلمها نیز عزتی به همراه بازیگران دیگری نقش اصلی را برعهده داشت و فیلمها تنها بر یک شخصیت متکی نبودند.
در نهایت «هزارپا» ۳۸ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان، «تنگه ابوقریب» پنج میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان، «پارادایس» چهار میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومان و «خرگیوش» دو میلیارد و ۱۷ میلیون تومان فروش داشتند که در مجموع فروشی بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومان را رقم زدند تا عزتی به عنوان چهره اصلی این چهار فیلم، پس از عطاران بازیگر پولساز سینمای ایران باشد. به جز «تنگه ابوقریب» که فیلمی در حوزه دفاع مقدس است، سه فیلم دیگر مضمونی کمدی داشتند.

البته عزتی چند سالی است که توانسته با حضور جدیتر در سینما خود را به یکی از بازیگرانی تبدیل کند که در بین مخاطبان از مقبولیت خاصی برخوردار است و دیگر به عنوان چهره تضمین کننده گیشه برای فیلمهایی که در آن به ایفای نقش میپردازد میتوان روی او حساب کرد. این بازیگر پیشتر نیز با فیلمی چون «آینه بغل» این فرضیه را اثبات کرده بود.
فوتبالیستی که خیلی زود در سینما محبوب شد
شاید اگر چند سال پیش حضور چهرهای که از دنیایی خارج از سینما پا به عرصه فیلم و سریال گذاشته است، در میان سه بازیگر پولساز سال سینمای ایران غیرقابل باور بود اما در حال حاضر دیگر اینطور نیست و پژمان جمشیدی مهر باطلی بر این ادعا زد. او که از دنیای مستطیل سبز و فوتبال پا به عرصه بازیگری گذاشت خیلی زود توانست پله های موفقیت را طی کند و حالا به عنوان یک چهره محبوب و مطرح در سینمای ایران خودش را معرفی کند، چهرهای که توانسته جدای از بازیگری صرف، نویدبخش گیشه پررونق نیز برای فیلمها باشد.
جمشیدی در سال ۹۷ در چهار فیلم «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی، «لونه زنبور» ساخته برزو نیک نژاد، «من دیوانه نیستم» به کارگردانی علیرضا امینی و «سوتفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی به ایفای نقش پرداخت، جالب است که او توازن را هم رعایت کرد و در دو فیلم کمدی و دو فیلم اجتماعی بازی کرد. در میان این چهار فیلم تنها دو فیلم اول فروش خوبی داشتند که البته جمشیدی هم در آن دو نقش اصلی را ایفا میکرد، «تگزاس» چهارمین فیلم و «لونه زنبور» هشتمین فیلم پرفروش سال بودند که به ترتیب ۱۴ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان و ۹ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان فروش داشتند و در مجموع رکورد ۲۳ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومانی را برای جمشیدی به ثبت رساندند تا عنوان سومین بازیگر پولساز سال ۹۷ را از آن خود کند.

این اتفاق میتواند در ادامه مسیری که جمشیدی در بازیگری برای خود ترسیم کرده است به او کمک کند و انگیزه زیادی را در این مسیر سخت و دشوار برایش به ارمغان آورد.
سام درخشانی، در سینما موثرتر از تلویزیون
سام درخشانی از جمله بازیگرانی است که فعالیتش را با سریالهای تلویزیونی آغاز کرد و سالها نیز با ایفای نقشهای متعدد در سریالهای مختلف توانست جایگاه قابل قبولی در دل مخاطبان به دست آورد، او در چند سال اخیر تصمیم گرفت تا فعالیت خود را بیشتر از تلویزیون بر سینما متمرکز کند و به همین دلیل جزو بازیگران پرکار سینمای ایران در این سالها به شمار میآید و میتوان «خوب بد جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی را نقطه آغاز موفقیت او در سینمای ایران دانست که باعث شد او در این حوزه ماندگار شود و در فیلمهای متعددی به ایفای نقش بپردازد.
درخشانی در سال ۹۷ نیز پرکار بود و فیلمهای «تگزاس» (۱۴ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان)، «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی (چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان)، «دشمن زن» ساخته کریم امینی (سه میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان)، «پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق (دو میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان) و «تخته گاز» ساخته محمد آهنگرانی (دو میلیارد و ۴۲۶ میلیون تومان) را روی پرده داشت که به طور نسبی فروش خوبی داشتند و این بازیگر به جز «خجالت نکش» در چهار فیلم دیگر نقش اصلی را ایفا کرد.

این چهار فیلم که حال و هوایی کمدی داشتند در مجموع ۲۲ میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان از گیشه عایدی داشتند که مطمئنا نقش درخشانی در این میزان فروش بیتاثیر نبوده است و به همین جهت چهارمین بازیگر پولساز سینمای ایران نام میگیرد. در کل این بازیگر سال موفقی را در سینما سپری کرد و همه این فیلمها توانستند میلیاردی شده و فروش قابل قبولی را رقم بزنند.
امیر جدیدی، کمدی و غیرکمدی ندارد
امیر جدیدی جزو بازیگران جوانی است که در سالهای اخیر وارد سینمای ایران شده و توانسته با انتخابهای خوبی که از ابتدا تا به امروز داشته است خیلی زود نام خود را به عنوان یک استعداد ناب بر سر زبانها بیندازد و هواداران بسیاری به دست آورد. او خیلی زود توانست نتیجه این انتخابها را بگیرد و در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
جدیدی در سال ۹۷ با چهار فیلم مهمان مخاطبان سینمای ایران شد، «تنگه ابوقریب» (پنج میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان)، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی (دو میلیارد و ۴۶ میلیون تومان)، «هت تریک» ساخته رامتین لوافی (یک میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان) و «قانون مورفی» به کارگردانی رامبد جوان (۹ میلیارد و ۶۳۶ میلیون تومان) که مسلما حضور او در فیلم جوان باعث شد تا نامش در میان پولسازترین بازیگران سال قرار بگیرد.

به جز فیلم جوان که کمدی بود، دو فیلم اجتماعی و یک فیلم دفاع مقدسی حاصل کار این بازیگر در سال ۹۷ بود. در مجموع این چهار فیلم که جدیدی در آنها نقش اصلی را ایفا کرده است ۱۸ میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان فروش داشتند تا امیر جدیدی نیز به جمع بازیگران پولساز سینمای ایران بپیوندد.
نوید محمدزاده، تنها بازیگری که با غیرکمدیها میفروشد
تنها بازیگر سینمای ایران که همواره با ایفای نقش در فیلمهای غیرکمدی میتواند گیشه موفقی را به ارمغان آورد، نوید محمدزاده است. بازیگری که نسبتا گزیده کار است و در سال ۹۷ نیز در میان پولسازترین بازیگران سینمای ایران تنها با دو فیلم حضور پیدا کرد، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان.
البته فیلم درمیشیان که توانست از زمره فیلمهای توقیفی رهایی یابد و سال گذشته رنگ پرده نقرهای را به خود دید، به دلیل آنکه نسخه قاچاقش زودتر پخش شده بود، در سینما نتوانست به موفقیتی که انتظار میرفت دست یابد.
با این حال «مغزهای کوچک زنگ زده» ۱۲ میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومان و «عصبانی نیستم» سه میلیارد و ۶۶ میلیون تومان فروش داشتند و در مجموع رکورد ۱۵ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان فروش را برای سینمای ایران رقم زدند تا نوید محمدزاده در جمع بازیگران پولساز سینمای ایران قرار بگیرد.

او در حال حاضر نیز فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی را روی پرده دارد که تا به امروز به فروش خوبی دست پیدا کرده است. محمدزاده در جشنواره سی و هفتم اعلام کرد که میخواهد در سال آینده فیلمی بازی نکند تا کارهای پیشین او بیشتر دیده شوند، باید دید این مسئله تا چه اندازه بر گیشه سینمای غیرکمدی ایران تاثیرگذار است.
جای خالی بازیگران زن در میان پولسازترینها
بازیگران زن همواره در میان پولسازترین بازیگران سینمای ایران مورد بیتوجهی قرار میگیرند و هیچگاه نامی از آنها در میان بازیگران مرد به میان نمیآید، شاید دلیل آن حضور کمرنگتر بازیگران زن نسبت به مردان در فیلم های پرفروش است، همچنین محدودیت هایی که بازیگران زن دارند می تواند بر این مسئله نیز تاثیرگذار باشد.
با این حال ما این بار پولسازترین بازیگر زن سینمای ایران را نیز معرفی خواهیم کرد، بازیگری که بیارتباط با «هزارپا» ابوالحسن داودی نیست، سارا بهرامی بازیگر نقش اول پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران.

این بازیگر در سال ۹۷ به جز «هزارپا»، فیلم «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی (دو میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان) را نیز روی پرده داشت که در مجموع این دو ۴۰ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان فروش داشتند و نام این بازیگر را به عنوان پولسازترین بازیگر زن سینمای ایران مطرح کردند.
منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «خوابم میاد» به شبکه نمایش خانگی آمد
- اکران فیلمی با بازی نوید محمدزاده در جشنواره حقوق بشر ژنو
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- «شب، داخلی، دیوار» در فهرست نامزدهای جوایز آسیا پاسیفیک
- نشست «شب، داخلی، دیوار» در ونیز برگزار شد/ وحید جلیلوند: بدون دوقطبیها «گفتگو» بهتر شکل میگیرد
- اولین نمایش عمومی «شب، داخلی، دیوار» امروز در ونیز
- تیزر رسمی «شب، داخلی، دیوار» منتشر شد
- ممنوع از کارها و قانونهای یک بام و دو هوای وزارت ارشاد
- تلاش میکنیم محرومیت بازیگر به اکران لطمه نزند/ وزیر ارشاد تلویحا ممنوعیت کار نوید محمدزاده را تایید کرد
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- در تئاتر چه خبر است؟ شش توقیف در کمتر از چهار ماه!
- حذف نام همکارمان اخلاقی نیست/ کارگردان نمایش «شب شک»: نوید محمدزاده گفت نام مرا حذف کنید و به اجرا ادامه دهید
- جوابیه پردیس تئاتر شهرزاد درباره تعطیلی نمایش نوید محمدزاده
- نوید محمدزاده نمایشش را توقیف کرد؟/ توضیحات ادارهکل هنرهای نمایشی درباره توقف بلیت فروشی «شب شک»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»