تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۳/۲۷ - ۱۵:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 187759

نسیم ادبی بازیگر فیلم سینمایی «آن دیگری» گفت که سینمای اجتماعی در رتبه بالاتری قرار دارد و مردم طرفدار آثاری هستند که از دل جامعه برآید.

به گزارش سینماسینما، نسیم ادبی بازیگر فیلم سینمایی «آن دیگری» درباره مشکلات ساخت فیلم‌های اجتماعی بیان کرد: در سال‌های اخیر همیشه ممیزی‌ها آثار اجتماعی را چار مشکلاتی می‌کرد، از اینرو فضای بیان همه مشکلات در فیلم‌ها کمتر فراهم شده است. نمی‌توانیم خیلی راحت به دل جامعه برویم اما در سال‌های اخیر آثاری بوده که ممیزی‌ها را رد کرده و حرف خود را هم زده‌اند.

وی درباره اهمیت پرداخت به مسائل افراد با مشکلات تراجنسیتی گفت: در کل دنیا برخورد با این افراد متفاوت است و این گروه بخصوص در خانواده‌ها با مشکلات متعددی روبرو هستند. مشکلات این افراد را زمانی لمس کردم که نقش آنان را پذیرفتم؛ من نقش یک خانمی که به مرد تبدیل شد را در یک نمایش ایفا کردم. بعد از آن هم در فیلم سینمایی آن دیگری نقشی داشتم که از فردی که دچار این مسئله است می‌خواهد حمایت کند.

ادبی عنوان کرد: سال ۹۷ که یک نمایش با این موضوع بازی کردم، بیشتر تماشاگران ما بچه‌های رنگین‌کمانی بودند و از نزدیک با مشکلات این قشر روبرو شدیم. ابتدا پذیرش این گروه در خانواده بسیار سخت است اما ایران تنها کشوری است که به این گروه شناسنامه می‌دهد و در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. امروز به این گروه در کشورمان کمک مالی می‌شود و بیمارستان‌های مخصوصی برای آنان وجود دارد تا عمل‌های جراحی دشوار مورد نیاز را انجام دهند. در فیلم آن دیگری مسئله درباره فردی با اختلال تراجنسیتی بود که در خانواده در قدم نخست دچار مشکل است و در این اثر از نزدیک مشکلات این فرد با برادر و پدرش را می‌بینیم. در این فیلم یک دوره از مرحله تطبیق جنسیت را می‌بینیم که برخورد و حمایت خانواده در آن بسیار مهم است.

وی افزود: این گروه از جامعه، افرادی حساس‌تر هستند و احساس می‌کنند نسبت به آنان موضع‌گیری وجود دارد. زنی که تبدیل به مرد می‌شود دوست دارد با وی مردانه برخورد شود؛ مردی هم که به یک زن تبدیل می‌شود دوست دارد رفتار با او زنانه باشد و در این فیلم این مسئله دیده می‌شود. آن دیگری مربوط به مسائل و چالش‌هایی است که وقتی یک مرد می‌خواهد به زن تبدیل شود تجربه می‌کند. شخصیت فیلم آن دیگری در مرحله تغییر پوشش است که دارد با جنسیت جدیدش آشنا می‌شود. او زنانه می‌گردد و زنانه زندگی می‌کند اما وقتی به خانه پدرش می‌رود، الگوهای مردانه را رعایت می‌کند.

این هنرمند اظهار کرد: مجوز ساخت چنین آثاری سخت است و خیلی تمایلی به باز شدن مسائل این گروه وجود ندارد. حتی در جشنواره فیلم کوتاه سال گذشته آثاری با موضوع تغییر جنسیت حذف شد و من در یکی از این فیلم‌ها به ایفای نقش پرداخته بودم. فیلمنامه‌های جذابی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند مشکلات این گروه را نمایان کرده و جامعه با تماشای چنین آثاری بهتر پذیرای این قشر خواهد بود.

نسیم ادبی درباره اهمیت تئاتر و فیلم گفت: حتما تاثیرگذار است؛ به یاد دارم زمانی که وزیر بهداشت وقت، نمایش آبی مایل به صورتی را دید تاکید کرد که بیمارستانی برای این گروه درنظر گرفته می‌شود تا فرهنگسازی شود و حق زندگی آنان به رسمیت شناخته شود.

وی ادامه داد: ساخت فیلم و تئاتر در فرهنگسازی پذیرش کسانی که با مشکل جنسیتی روبرو هستند موثر است. براساس اعلام آمار سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ نفر با مشکل تراجنسیتی روبرو هستند و با فرهنگسازی، از خودکشی و افسردگی این افراد که حاصل عدم پذیرش در جامعه است جلوگیری شده و این گروه نیز می‌توانند زندگی پویایی داشته باشند.

لینک کوتاه

 

آخرین ها