تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۶/۲۵ - ۱۶:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 161427

به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران طی یک هفته هر روز گفتگوی تفصیلی با یکی از عوامل تاثیرگذار سینمای ایران را منتشر می‌کند. امروز ۲۵ شهریورماه گفتگوی «محمدمهدی عسگرپور » فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران را می‌خوانید.

به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، محمدمهدی عسگرپور با بیان اینکه سوم دی ۱۳۴۲ در تهران به دنیا آمده است، گفت: اولین درآمدم از سینما در سن ۱۱ سالگی بود. در کتابخانه ای که من زیاد رفت و آمد داشتم گفتند تعدادی از کودکان و نوجوانان را برای بازی در یک فیلم می خواهند و من هم ثبت نام کردم. ۱۲ روز هر روز ما را سر صحنه فیلم «چنین کنند حکایت» ساخته آقای اصلانی می بردند که من نقش یک هنرور را داشتم و مهرداد فخیمی فیلمبرداری آن‌را برعهده داشت.

وی ادامه داد: نکته جالب این بود که مدیرتولید فیلم هر روز بعد از اتمام فیلمبرداری داخل اتوبوس می آمد کیفش را باز می کرد و یک اسکناس ۵۰ ریالی که در آن زمان پول خوبی بود، به همه ما می داد و من برای ۱۲ روز ۶۰ تومان گرفتم. 

عسگرپور درباره حضورش به عنوان دبیر در دو دوره جشنواره ملی فجر بیان داشت: برای من تجربه خوبی بود و کمک کرد تا فضای جانبی سینما را به شکل دیگری ببینم و متوجه شوم دوستان نزدیک در چه جاهایی ممکن است همراهی نکنند و یا دوستانی که حتی فکرش را هم نمی‌کنیم در کجاها کمک کردند و این نکته برایم جذاب بود.

وی درباره فیلمنامه «قدمگاه» توضیح داد: یکی از بهترین پشت صحنه های من در این فیلم بود که با عوامل فیلم روابط دوستانه و گرم خیلی خوبی شکل گرفت و فیلم از نظر دیده شدن و اکران بسیار پرخیر و برکت بود و خوب دیده شد. بابک حمیدیان اولین بازی اش در فیلم قدمگاه بود و یکی از دیگر ویژگی های فیلم ترکیب بازیگران حرفه ای و محلی درکنار هم بود. در جشنواره فیلم فجر که اولین جشنواره بعد از دبیری خودم بود، «قدمگاه» چهار سیمرغ گرفت ، بهترین فیلم دوم و نامزد ۱۰ بخش نیز شده بود. در آنجا عزم من بیشتر شد تا در حوزه فیلمسازی بیشتر کار کنم و قصد بازگشت به حوزه اجرایی را نداشتم.

وی با بیان اینکه فیلم «اقلیما» نیز برای او تجربه خوبی بوده است، گفت: «اقلیما» ژانر جدید و معمایی و ساختارخوبی داشت. معمولا در کارها دکوپاژ را نمی نوشتم اما در این فیلم حتی استوری برد آن‌را هم کشیدیم تا پلان ها مهندسی شده گرفته شود. در جشنواره فجر این فیلم کاندیدای بهترین کارگردانی شده بود اما در هیچ بخش دیگری کاندید نشده بود که من به داورها گفتم قطعا موسیقی، بازی، فیلمبرداری و … وجود داشته که منجر به کارگردانی خوب شده است.

عسگرپور ادامه داد: بعد از «گل های گرمسیری» سریال های زیادی به من پیشنهاد می شد و به دلیل اینکه «قدمگاه» را ساخته بودم اغلب سریال هایی به من پیشنهاد می شد که مفهوم انتظار داشت. متاسفانه بخش قابل توجهی از این فیلمنامه‌ها مناسب نبود و سنم هم بالا می‌رفت و سخت گیری‌هایم بیشتر شده بود.

وی با بیان اینکه زمان فیلمبرداری «گل های گرمسیری» مدیریت خانه سینما به او پیشنهاد شد، گفت: البته این دومین بار بود که مدیریت خانه سینما به من پیشنهاد شده بود ، اولین بار زمان ساخت فیلم اقلیما بود که خانه سینما دچار مسئله شده بود هیات مدیره از هم پاشیده بود و می‌خواستند هیات حل اختلاف تشکیل بدهند. که در آن زمان این پیشنهاد را احمدرضا درویش به نمایندگی از آن هیات به من داده بود که قبول نکرده بودم زیرا نمی‌خواستم وارد اجرا شوم به دلیل اینکه شیرینی های فیلمسازی برایم جذاب تر بود.

عسگرپور ادامه داد: دفعه دوم که مدیریت خانه سینما پیشنهاد شد اصرار برخی دوستان بیشتر بود و در اینکه این مسئولیت را بپذیرم رضا میرکریمی که خودش مدیرعامل خانه سینما بود، نقش زیادی داشت که در نهایت پذیرفتم. انتخابات برگزار شد و من در سال ۸۷ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما شدم. یادم می آید در همان سال زنده یاد «خسرو شکیبایی» فوت کرده بود و تشییع ایشان باید مدیریت می‌شد که جمعیت زیادی آمده بود که آن مراسم درواقع برای من تلنگری بود مبنی بر اینکه وارد جایی شدم که مدیریت خاص خود را می طلبد.

وی با اشاره به برنامه‌های خود برای خانه سینما، گفت: برنامه هایی را برای خانه سینما در نظر داشتم و اولین مساله ام همان چیزی بود که زنده یاد «سیف الله داد» پیگیر بود و ناکام مانده بود؛ تدوین طرحی که بعدا قانون سینما شود یعنی قانون نظام صنفی. تدوین لایحه تاسیس نظام صنفی سینما، امنیت شغلی، دعوت و آمدن اعضاء آکادمی اسکار که همه آنها در دوره زمانی ۶ ماهه مطرح شد.

عسگرپور خاطرنشان کرد: در دوره هفت ساله ای که در خانه سینما بودم تدوین لایحه نظام صنفی مهمترین اتفاق بود و طرح ما این بود که با تشکیل یک سازمان نظام صنفی- مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی- بخشی از کارهای وزارت ارشاد منتفی شود و سازمان نظام صنفی این ماموریت را بر عهده بگیرد. یک کار فشرده ای هم درباره این موضوع صورت گرفت .

وی با اشاره به فیلم «میهمان داریم» گفت: این فیلم را در سال ۹۲ زمانی که دولت آقای احمدی نژاد تمام شده بود ساختم و بعد از آن دو سریال دیگر کار کردم. یکی از مزیت های ۴ سال درگیری با دولت دهم برایم این بود که بیشتر می نوشتم و تصورم این بود که اگر اینکار را انجام ندهم ذهنم به سمت موضوعات سیاسی می رود و بعد از خانه سینما لابد باید نماینده مجلس شوم به همین دلیل بیشتر طرح می نوشتم که سه طرحم  ساخته شد.

وی در پاسخ به سوال مسعود نجفی مبنی بر اینکه چرا بعد از «میهمان داریم» در کار فیلمسازی شما وقفه افتاده است، پاسخ داد: البته در این مدت تهیه کنندگی انجام دادم. خیلی وقت‌ها می‌نویسم  و سرمایه هم آماده می شود و یا تلویزیون هم می پذیرد اما خودم راضی به ساخت نمی شوم زیرا سن وقتی بالا می رود آدم ها سختگیر تر می شوند. البته بخشی هم به اوضاع کشورمان برمی گردد. ما نسلی هستیم که در جنگ و انقلاب کمی حضور داشتیم و تصور دیگری از ما وجود دارد و یک سری آرمان هایی هم داریم. ما فرزند زمانه خود هستیم اگر قرار باشد زمان نوشتن خیلی موارد را بی خیال باشیم چیزی که می‌خواهم نمی شود و در چنین شرایطی ترجیح می دهم فیلم نسازم.

عسگرپور درباره مدیریت خود در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز بیان داشت: برای پذیرفتن دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر چند پارامتر وجود داشت. ابتدا علاقه مندی‌ام به حوزه جشنواره جهانی، اصرار رضا میرکریمی و تعدای از همکاران در جشنواره جهانی و حسین انتظامی که در جلساتی که با او داشتیم به من حس مثبتی داد و باعث شد تا دبیری جشنواره جهانی را بپذیرم. ممکن است هر فردی نسبت به برخی دوره ها انتقاد داشته باشد و مسئولیتی را نپذیرد، زمانی است که فکر می کنیم نمی شود اما در دوره‌ای شاید سختی‌هایی داشته باشد اما بتوان آن را انجام داد.

وی در پایان گفت: اگر به عقب برگردم  تمرکزم را از کارگردانی بیشتر به سمت فیلمنامه نویسی می‌برم زیرا نوشتن را بیشتر دوست دارم.

یادآور می‌شود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها