چرا داوری یکی از بخشهای جشنواره فیلم کوتاه تهران را پذیرفتید؟
درواقع بخش مسابقه «کتاب و سینما»ی سیوسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران را به من و دو همکار دیگرم سپردند. شاید به دلیل اقتباسهای ادبی که در مجموعه کارهایم کردم، باوری شکل گرفته که من کتابخوان هستم، درحالیکه من زیاد کتاب نمیخوانم.
واقعا همینطور است؟
(میخندد) بله.
به نظر شما برگزاری جشنواره فیلم کوتاه با قدمت ٣٣ دوره، چقدر میتواند بر هنر و صنعت سینمای ایران تأثیر مثبت داشته باشد؟
ببینید درباره اینگونه مسائل نمیتوان قطعی حرف زد. مثل این میماند که بپرسیم جشنواره فیلم فجر تأثیری بر سینمای ایران گذاشته یا نه؟!
بالاخره تأثیر میگذارد یا نه؟
هم میگذارد و هم نمیگذارد! واقعیت این است فیلمسازان جوانی که فیلم کوتاه میسازند، سرمایههای آتی سینمای ما هستند. بنابراین نیاز دارند که دیده شوند و کارهایشان مورد داوری و قضاوت قرار گیرد. از این نقطهنظر، به نظرم انجمن سینمای جوانان ایران به فیلمسازان جوان کمک میکند.
به نظر شما شکل و پیکره فیلمسازی مستند که شما در آن ید طولایی دارید و موردعلاقه شماست، به فیلم کوتاه نزدیکتر است یا سینمای بلند حرفهای؟
نه واقعا. اینطور نیست.
واقعیت از نظر شما چیست؟
واقعیت این است که من فیلم مستند را دوست نداشتم!
پس چرا اینقدر زیاد فیلمهای مستند ساختید؟
برای اینکه میخواستم از طریق ساخت فیلمهای مستند، فیلمسازی را یاد بگیرم. ضمنا فرصتی برایم فراهم کرد تا ایرانگردی کنم. من در دهه ۶٠ خورشیدی حتی از دورافتادهترین روستاهای کشور بازدید کردم و دربارهشان فیلم ساختم. تمرکزم هم بیشتر روی عشایر بود و اقلیتهای قومی؛ گستردگیاش هم از عشایر سیستانوبلوچستان تا خوزستان، از ترکمنصحرا تا کلات نادر بود. بنابراین بهترین فرصت بود تا مردم و کشورم را بشناسم.
با این رویکرد، چرا چنین نگاهی در فیلمهای داستانیتان انعکاس پیدا نکرده است؟
برای اینکه تاکنون فیلمنامههای فیلمهایی که ساختهام را دیگران نوشتند. بنابراین تصویر دقیقی از نگاه من در آنها وجود ندارد.
پس با این نگاه، هیچکدام از فیلمهایتان را دوست ندارید؟
لطفا، هیچچیزی را قطعی بیان نکنید! چون به نظرم هیچچیز قطعی نیست. من خود برخی از فیلمهایم را مثل «شبهای روشن»، «سایه روشن»، «صداها»، «هفت پرده» و تا حدودی «خداحافظی طولانی» دوست دارم. درعینحال هر یک از آنها تصویر دقیقی از آنچه من بهدنبال آن هستم، نمیدهند.
کی انشاءالله فیلمی میسازید که تصویر دقیق ذهنی شما در آن نقش خواهد بست؟
امسال. فیلمنامه «سراسر شب» را خودم نوشتهام و فیلم هم دقیقا آن چیزی است که من از سینما میفهمم.
البته این نگاه شما بسیار آرمانی است. چرا؟
اصولا همه فیلمسازان به دلیل نقش تأثیرگذار اقتصاد و سرمایه، بر امر فیلمسازی و همینطور حساسیتهای بالایی که در جامعه حکمفرماست، نمیتوانند فیلمی را بسازند که کاملا مدافع آن هستند!
در این حیطه پرفشار، اصلا چرا دیگر فیلم میسازید؟
برای من نفس فیلمسازی عزیز است. حتی زمانی که فیلم بد میسازم، از همان ابتدا میدانم که دارم فیلم بد میسازم. بههمیندلیل میگویم من را نمیتوانید از طریق فیلمهایم قضاوت کنید.
البته فیلم هر کس جدا از شخصیت اوست. بااینحال چرا به واژگان «سایه» و «شب» اینقدر علاقهمند هستید؛ چون در عناوین فیلمهایتان حضور پررنگی دارند؟
اتفاقی اینطوری شده است.
چقدر به واژه «اتفاق» در زندگی معتقدید؟
به نظرم همهچیز اتفاقی است. من حتی اتفاقی زن گرفتم و… خب برای من اینجوری است…
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن : منظورِ آقایان آن ابتذالی است که معنایش جز ناسزا نیست
- کسی سحر را ندیده است/ نگاهی به فیلم«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد مؤتمن
- فرزاد مؤتمن : بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما باید به طور کلی منهدم شوند!
- مؤتمن: بیش از ظرفیت سینماها فیلم تولید میکنیم
- نوشته فرزاد مؤتمن درباره فیلم خوب و جایزه اسکار اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند