سینماسینما: روزنامه شرق با کیوان کثیریان منتقد سینما، درباره قوانین جدیدی که برای حضور فیلمهای ایرانی در فستیوالهای ایرانی در نظر گرفته شده است، گفتگویی انجام داده که میخوانید:
کیوان کثیریان منتقد سینما، درباره قوانین جدیدی که برای حضور فیلمهای ایرانی در فستیوالهای ایرانی در نظر گرفته شده است، گفت: «شرط داشتن پروانه نمایش برای حضور در جشنوارههای خارجی، مدتی است توسط مدیران سازمان سینمایی وضع شده است. به هر حال یکی از مواردی که مدیران فرهنگی حال حاضر به آن معترض هستند، موضوع سیاهنمایی یا مثلا نداشتن تأیید سازمان سینمایی یا پروانه نمایش برای فیلمهایی است که از ایران خارج میشوند و معتقدند فیلمهایی که از سینمای ایران در جشنوارههای جهانی شرکت میکنند، باید به گونهای مشمول ممیزی شوند تا بخشهایی از فیلم که به تعبیر آنها سیاهنمایی است، تعدیل شود و بعد به جشنوارههای خارجی ارسال شوند. شاید قبلتر هم این قاعده وجود داشت که پروانه نمایش لزوما به منظور نمایش فیلم در خارج از ایران نبود، اما معمولا ضمانت اجرائی برای برخورد با فیلمساز و سینماگران وجود نداشت. واقعیت این است که با گستره زیاد جشنوارههای بینالمللی و نوع برخورد با فیلمها، نیاز نبود دوستان ممیزی جدیدی بر فیلمها اعمال کنند. در دولتهای گذشته برای مدیران فرهنگی عموما تماشاچی داخل اهمیت بیشتری داشت و گاهی مجوزی که به فیلمها داده میشد، برای داخل کشور به یک شکل بود و برای نمایش خارج از ایران، دست را بازتر میگذاشتند و ممیزی کمتری اعمال میشد و یا اصلا ممیزی وجود نداشت. مدیران حال حاضر در مسیری هستند که سختگیریها را برای حضور فیلمهای ایرانی در جشنوارههای بینالمللی تشدید میکنند».
او ادامه داد: «طبیعی است که قواعد قدیم به جهت اعمال محدودیت ارسال فیلم به جشنوارههای بینالمللی عملا امکانپذیر نیست. چراکه ارسال فیلم به هر جشنوارهای انفرادی است و از طرف فیلمساز یا تهیهکننده تنها با یک لینک امکانپذیر است. بنابراین دیگر نمیتوان مقابل برخی جریانات ایستاد. به این دلیل که در حال حاضر قبل از ارسال فیلم به جشنوارهها، نمیتوان جلوی فیلم را گرفت و ممانعتی اتفاق نمیافتد، روش تنبیه در نظر گرفته شده است. موضوعی که رسما اعلام نمیشود، اما خبرهایی میخوانیم مبنی بر اینکه بازیگر یا فیلمسازی چند سال از کار محروم شدهاند. به هرحال وقتی کمربند ممیزی و سانسور سفت میشود، فیلمسازی که مایل است در داخل ایران به کارش ادامه بدهد، مجبور است به برخی خواستهها تن بدهد و مجوزهای لازم را اخذ کند. مگر اینکه تصمیم بگیرد در جای دیگری غیر از ایران کار کند. به نظرم سیاستهای تنبیهی در میانمدت هم حتی جواب نمیدهد. به این دلیل که فضای جشنوارههای خارجی بازتر از چیزی است که ما تصور میکنیم. نمیتوان مقابل دیدهشدن اثر هنری را گرفت. سیاستهای جاری هیچ نتیجهای جز فیلمسازی زیرزمینی ندارد و بسیاری را به این سمت میبرد که بی هیچ مجوزی فیلم بسازند. درست مثل مدلی که جعفر پناهی فیلم میسازد. این مدل فیلمسازی اتفاقا امتیازی برای فیلمساز محسوب میشود، چراکه ممنوعیتهای مختلف در داخل کشور گاهی به عنوان امتیاز در خارج از ایران تلقی میشود و نظر مثبت داوران و مدیران جشنوارهای را برای انتخاب یا جایزهدادن به فیلم برمیانگیزد. بنابراین این شکل تنبیه اصولا مبنای عقلی ندارد. معتقدم دیگر دورانی که بتوان با سیاستهای اینچنینی، فیلمسازی را سر خط کنیم گذشته است. این روش تنها این تلقی را بیرون از مرزهای ایران بیشتر میکند که سانسور در ایران شدت گرفته و فشار بر سینماگران بیشتر شده و نتیجه مشخص این سیاست هم تولید فیلمساز زیرزمینی است و فیلمسازانی که جشنوارههای خارجی را به داخلی ترجیح خواهند داد و بدون مجوز فیلم خواهند ساخت و دیگر نیازی به دریافت پروانه ساخت و نمایش احساس نخواهند کرد. به هرحال باید پذیرفت سیستم اکران در ایران قابل قیاس با دنیا نیست و برخی از فیلمسازان ممکن است فکر کنند که نمایش فیلم در آمریکا یا فرانسه بازتاب بهتری برایشان خواهد داشت و با یورو و دلار کسب درآمد میکنند و اکران ایران را فراموش میکنند».
کثیریان در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «برخوردهایی از این جنس حتی در جشنواره فجر هم باعث شد بسیاری از فیلمسازان مایل به حضور در این رقابت نباشند. استراتژی مدیران فرهنگی از نظر من کاملا اشتباه است و عملا در میانمدت به ضرر خودشان تمام میشود. چراکه طی ۴۰ سال گذشته، بسیاری از فیلمهای سینمای ایران در جشنوارههای بینالمللی نمایش داده شده و جوایز معتبری کسب کردهاند و هیچگاه سختگیریها به این اندازه نبوده است. طبیعی است که منطق درستی برای این تصمیمها وجود ندارد و هنرمند و اثر هنری را نمیتوان تا این اندازه کادره کرد. به یقین نتیجه، تولید فیلمهای بیخاصیت که در چارچوب تنگ ممیزی فعلی جا میگیرند، میشود و طبیعی است که برای مردم هم جذاب نخواهند بود. در ادامه فیلمسازانی که حرف زیادی برای گفتن ندارند و اساسا منتقد وضع موجود نیستند بیشتر میشود. فیلمسازانی که با چارچوبهای مدیران فرهنگی هماهنگتر هستند و باعث میشوند تنوع و تکثر در میان فیلمسازان دیده نشود. باید قبول کرد که سینما وجوه اعتراضی و انتقادی هم دارد. اگر این موارد را از آن بگیریم، عملا چیزی باقی نمیماند جز یکسری فیلم بیخاصیت. به نظرم مدیران فرهنگی این روزها خیلی به تبعات تصمیماتی که میگیرند فکر نمیکنند. بیشتر نوعی قدرتنمایی است که به نظرم عمر چندانی هم ندارد و باعث طردشدن و کنارهگیری یکسری فیلمساز میشود. باید پذیرفت سینمای ایران آنقدر بزرگ هست که همچنان جدی گرفته شود و اگر سینمای ایران اسم و رسمی هم در دنیا دارد، بهخاطر همین فیلمهایی است که بزرگان سینما ساختند و مورد توجه قرار گرفته است. میدانم که مدیران فرهنگی جشنوارههای خارجی را رصد میکنند و اغلب در این جشنوارهها حضور دارند و طبیعی است که دیده باشند فیلمهای کشورهای دیگر بیشتر انتقادی است، اما به هیچ وجه اسم سیاهنما و یا دشمن را روی فیلمسازان نمیگذارند. اتفاقا فیلمها هم مورد توجه قرار میگیرند، بدون اینکه نظر بینندهها، داوران و یا آدمهایی که فیلم را میبینند، نسبت به کشور مورد نظر تغییر کند. کار کردن در حوزه واقعگرایی در سینما مستلزم همین انتقادات و نشان دادن کاستیهاست و این نکتهای است که توسط مدیران فرهنگی ما درک نمیشود و فکر میکنند فیلمهایی که از کشورهای دیگر در جشنوارهها شرکت میکنند چیزی غیر از این است».
او در مورد تأثیرات جامعه بر نگاه فیلمسازان اشاره کرد و گفت: «به هر حال در جامعهای زندگی میکنیم که با مشکلات مختلفی روبهرو هستیم. بالاخره اگر قرار بر ساخت فیلم سفیدنما هم باشد باید سفیدی پیدا کرد. وقتی اطراف پر است از مشکل و قصههای دردناک، طبیعی است فیلمها هم به همان سمت سوق پیدا میکند. تبعات برخورد مدیران فرهنگی با فیلمسازان در این دوره این خواهد بود که سینماگر مطابق میل آنها فیلم بسازد و اگر این کار را انجام ندهد، حذف خواهد شد و در این صورت آدمهای جدیدی جایگزین خواهند شد که به راحتی طبق خواسته مدیران فیلم میسازند و بودجه ساخت فیلمهایش هم از منابع دولتی تأمین میشود و سینمای ما تبدیل میشود به چیزی که دیگر ابهت و صلابت همیشگی را ندارد و جشنوارههای خارجی هم از فیلمهای زیرزمینی سینمای ایران تغذیه خواهند کرد. به نظرم تلاش به این سمت است که سینمای ایران با چنین چالشی روبهرو شود که هیچ دردسری در آن وجود نداشته باشد و هیچ حرف تازهای در آن زده نشود. سینما پر شود از فیلمهای مبتذلی که کپی آثار پیش از انقلاب است و مملو از شوخیهای جنسی است و ظاهرا ساخت این نوع فیلمها طرفداران بیشتری دارد. چون نه تنها حرف جدی ندارد، بلکه از کسی هم انتقاد نمیکند و ظاهرا این سینمایی است که مورد نظر مدیران است. دوستان تصمیمشان را گرفتهاند و میدانند چه کسانی را حذف میکنند. آنقدر این دایره تنگ میشود که حتی فیلمسازانی مثل رضا میرکریمی و یا احمدرضا درویش که سابقه و اسم و رسمی دارند، هم از این دایره دور افتادهاند. یا باید در ساختههای سینمایی انتقادی نکرد و یا تن به حذفشدن داد. عملا نتیجه چنین سیاستهایی حذف نام ایران از عرصه رقابتهای بینالمللی است و تا حدی هم به این خواسته نزدیک شدهاند. در یکی دو سال آینده خواهیم دید که اصولا دیگر چیزی به اسم سینمای ایران نخواهیم داشت و برخوردی که در حال حاضر با سینمای ایران میشود و اکرانهای کمرونقی که برای سینماها وجود دارد و عدم استقبال مردم از فیلمهای بد و ضعیف باعث میشود تا مخاطب همیشگی سینمای ایران از طرق دیگری نیازهای تصویری خودش را تأمین کند».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور