تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۵/۳۰ - ۱۹:۴۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 189609

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کرد: این رویداد پذیرای آثاری مودب و موقر با تاکید بر پرهیز از دوقطبی سازی از حوادث سال گذشته کشور خواهد بود.

به گزارش سینماسینما، مهدی آذرپندار در نشست خبری چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که صبح دوشنبه ۳۰ مردادماه برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار گزارشی را از آنچه برای این رویداد انجام شده ارایه کرد.

او با اشاره به زمان‌بندی ثابت جشنواره مطابق با چند دوره اخیر از ۲۷ مهر تا دوم آبان گفت: برای این دوره ۱۸۷۸ اثر در بخش ملی و ۷۲۱۶ از ۱۳۱ کشور در بخش بین‌الملل ثبت نام کردند که در بخش بین‌الملل شاهد رکوردشکنی‌ بودیم. همچنین در بخش ملی ۱۱۸۵ اثر فیلم‌های داستانی بودند.

وی با اشاره به رکودی که سال قبل در پروسه تولید بخاطر شرایط اجتماعی وجود داشت، افزود: از ابتدای امسال شرایط تغییر کرد و ساخت فیلم کوتاه رشد زیادی داشت. در بخش بین‌الملل هم فشارهایی وجود داشت که در رسانه‌ها خیلی اغراق شد ولی این جشنواره همچنان بین‌المللی‌ترین جشنواره کشور است. البته ما ادعای خاصی نداریم ولی این تعداد فیلم خارجی قابل مطالعه است.

آذرپندار همچنین بیان کرد: امسال جایزه حقیقت جویان و راه ابریشم را در بخش بین‌الملل اضافه کردیم و به دنبال این بودیم که اگر آثاری خلاف هژمونی رسانه‌ای، تصویری حقیقی را از ما ارائه دهند به آنها توجه کنیم. امسال اسپانیا با ۹۱۳ فیلم پیشتاز ارسال بیشترین اثر به جشنواره بود و بعد از آن هند، فرانسه، آمریکا و چین در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از آنجا که در سایت جشنواره فراخوان را به ۱۲ زبان دنیا منتشر کردیم، شاید این تعداد اثر از اسپانیا بی‌ارتباط با این موضوع نباشد.

وی با اشاره به دریافت هزینه ثبت اثر برای ثبت نام در این دوره از جشنواره گفت: پیش‌تر مشکلاتی داشتیم برای نحوه دریافت پول، ولی امسال توانستیم هزینه اندکی را تعیین کنیم و امیدواریم از سال آینده به مرحله‌ای برسیم که امکان درآمدزایی هم داشته باشیم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران، با اشاره به شعار این رویداد که جشنواره فیلم کوتاه را آینه ایران معرفی می‌کند، ادامه داد: امسال ۷۴ درصد فیلم‌ها متعلق به شهرستان‌ها است و درصدد هستیم تا کمک شود که تولید فیلم در خارج از تهران افزایش یابد. تهران با۴۷۰ اثر در صدر ارسال اثر است و بعد اصفهان در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین ۲۹۵ فیلمساز زن که معادل ۱۶ درصد فیلمسازان شرکت کننده می‌شوند، در این رویداد حضور دارند و بیش از ۱۹۰۰ نفر هم فیلمساز مرد هستند.

در ادامه این نشست آذرپندار پاسخگوی سوال خبرنگاران شد و درباره کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی گفت: در تلاش هستیم ۱۰ نشست تخصصی به شکلی نو که تا به امروز برگزار نشده، برپا شود. پنج نشست بین‌المللی و پنج نشست فرهنگی هم خواهیم داشت.

او در پاسخ به سوالی درباره خط قرمزهای جشنواره و فیلم‌هایی با موضوع ترنس‌ها و مشابه آن بیان کرد: فیلم‌هایی که تحت عنوان LGBT هستند، همچنان در جشنواره فیلم کوتاه تهران جایی ندارند آن هم به علت توجه بیش از حدی که به این آثار در جشنواره‌های دیگر می‌شود و شما با تعدادی زیادی فیلم و قصه شبیه به هم مواجه می‌شوید. این موضوع چون در یک روند غیرعادی رفته، ترجیح می‌دهیم در حوزه آگراندیسمان چنین فیلم‌هایی نباشیم و این موضوع در کنار کودک‌کشی خط قرمزهای موضوعی ما هستند.

آذرپندار در پاسخ به سوالی درباره نگاه‌های دوقطبی پس از وقایع سال گذشته تاکید کرد: ما فضا را برای حضور تمام سلایق در جشنواره آماده کرده‌ایم. سال قبل حتما فیلم سیاسی و اعتراضی در جشنواره داشتیم و استقبال می‌کنیم که فیلم‌سازان جسارت ساخت فیلم سیاسی داشته باشند. ما ترجیح می‌دهیم فیلم در فضای سیاسی ساخته شود تا تابوهای اخلاقی. اگر کسی از وقایع پارسال فیلمی مودبانه و موقر بسازد حتما در جشنواره می‌تواند حضور داشته باشد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخشی دیگر در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی را در مقابل فشارهای احتمالی به فیلمسازان اندیشیده است گفت: ما همه تلاش خود را می‌کنیم هر کسی که دوست دارد در فضایی آرام فیلمش را در جشنواره شرکت دهد همین فضا را تجربه کند و امیدوارم کسانی که ممکن است فردا تحت تاثیر دایرکت‌های خود تصمیم‌گیری کنند، از الان به این موضوع فکر کنند. هر فیلمسازی باید به این باور برسد که هر نوع تصمیمش برای ما قابل احترام است اما بهتر است قبل از اینکه جوی آغاز شود تصمیم خود را گرفته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در این فضا دوستانی هستند که نتوانستند موفقیتی داشته باشند و سالهاست فیلم کوتاه نساخته و تیزرساز تلویزیون شده‌اند اما به دنبال ایجاد فضای تحریم هستند. هر کسی نسخه می‌پیچد خودش هم باید هزینه آن را بپردازد در حالی که آنهایی که سیمرغی را در آب می‌اندازند وقتی به فرانسه می‌رسند این کار را انجام می‌دهند. ما اگرچه ظاهرا بر صندلی قدرت نشستیم ولی کسی را تهدید نمی‌کنیم و امیدواریم امسال هم جشنواره آرام برگزار شود.

او در ادامه به جشنواره سال قبل اشاره کرد که پس از اعلام اسامی فیلم‌ها و اسامی هیات انتخاب آرام‌ترین دوره را پشت سر گذاشتند، ابراز امیدواری کرد که امسال هم همینطور باشد با این حال مسئله سلیقه را در پروسه انتخاب گریزناپذیر دانست اما تاکید داشت که گران بودن فیلم‌ها یا حضور چهره‌ها در انتخاب نقشی نداشته باشد.

آذرپندار در پایان نمایشگاه عکس را یکی از ویژه برنامه‌های امسال جشنواره برشمرد که شامل عکس‌های مرتبط با چهل دوره جشنواره خواهد بود. همچنین گفت که کتاب ۴۰ سالگی جشنواره منتشر می‌شو که در آن آرشیو انجمن و جشنواره هم وجود دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها