تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۱۹:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 23507

نشست جشن خانه سینماعصر امروز دوشنبه ۱۸ مرداد نشست خبری جشن خانه سینما برگزار شد. نخستین جلسه مطبوعاتی هجدهمین جشن خانه سینما در محل سالن سیف الله داد خانه سینما با حضور کمال تبریزی دبیر این جشن، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) و بیژن میرباقری مدیر اجرایی جشن برگزار شد. به گزارش سینماسینما در این نشست  کمال تبریزی گفت: علیرغم تلاش های گذشته جشن پاشنه آشیل مهم جشن نبود متر و معیار مشخص در داوری ها بود.تلاش می کنم مراحل داوری به صورت شفاف پیگیری و اعلام شود و می خواهیم به صورت آکادمیک به جشن نگاه کنیم که مبتنی بر نگاه بومی و ملی است و قرار نیست با هیچ کدام از مراسم های مشابه دنیا مقایسه شود. ما نه قرار است اسکار برگزار کنیم و نه سزار.

کمال تبریزی درباره نحوه داوری گفت: ساز و کار جدید داوری جلوی لابی و عوض شدن رای به سمت فیلم خاصی را می گیرد. از هر داور پنج رای اخذ می شود که در نهایت با تجمیع آرا به نتیجه نهایی می رسیم.

 کمال تبریزی در نشست خبری هجدهمین جشن خانه سینما به اعتراض‌های وارده به آیین‌نامه این رویداد هنری پاسخ داد و آرزو کرد حواشی جشن حافظ بار دیگر برای اهالی سینما رخ ندهد.

کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران در این نشست گفت: « مهمترین تغییر در داوری این دوره این است که بر خلاف دوره های قبل داوری ها با ۳۰۰ نفر شروع می شود و به ۴۷۰ داور می رسد.»

تبریزی بیان کرد: « داوری ها در ۱۲ رشته انجام می شود که هر رشته ۲۵ داور دارد که داورها در هر رشته ۵ کاندید را انتخاب می کنند و این آثار در دور بعد با ۴۷۰ داور مورد برسی قرار می گیرد.»

این کارگردان سینما در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد:«داوری آثار در این دوره به صورت آکادمی و کاملا ایرانی و بومی انجام می شود. هرچند گاهی درباره داوری ها به اسکار و بفتا اشاره می شود اما باید بگویم که ما به خاطر نوع سینمایی که داریم نباید مانند دیگر مراسم های خارجی جشن را برگزار کنیم بلکه باید داوری ها شکل کاملا ایرانی داشته باشد و نباید مراسم ما را با دیگر مراسم ها مقایسه کرد.»

در پاسخ به سئوال سینماسینما درباره محل برگزاری جشن و حضور پرشمار اهالی خانه سینما در جشن خانه سینما گفت: هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم اما به هر حال به سالنی با گنجایش بیش از ۲ هزار نفر نیاز داریم.
تبریزی در ادامه درباره تلاش برای آکادمی کردن خانه سینما گفت:« این نوع داوری قدم اول در آکادمی شدن است و در تلاش هستیم این داوری ها با حضور نخبگان سینما چه در داخل و چه در خارج از خانه سینما انجام شود و به سمت یک نظر سنجی کلی برویم که در چنین شرایطی برآیند نظر نخبگان را خواهیم داشت.»

او با اشاره به نمایش فیلم ها برای داوران بیان کرد:«هیچ کدام از داوران را مجبور به دیدن فیلم ها نمی‌کنیم و این بستگی به وجدان آن ها دارد. حتی قرار نیست در این زمینه حضور و غیاب انجام شود. به داوران توصیه می کنم تا از حق ۵ رای خود در رشته مورد نظر استفاده کنند و تعداد رای های خود را کم نکنند.»

بلایی سر جشن حافظ نیامد
تبریزی در ادامه درباره حاشیه‌هایی که بعد از جشن حافظ به وجود آمد و احتمال بوجود آمدن آن برای جشن خانه سینما توضیح داد:«بلای زیادی سر جشن حافظ نیامد. تجربه اولیه‌ای بود که از آن عبور کردیم و امیدوارم برای جشن ما اتفاق نیفتد. البته برای ما نحوه برگزاری جشن بیشتر اهمیت دارد و می‌دانم آن‌قدر شعور و همراهی در اهالی سینما هست که ما را دچار چنین دردسری نکند.»

وی افزود: «زمانی که آن حاشیه‌ها به وجود آمد احساسم این بود که نباید خیلی به آن واکنش نشان دهیم و معتقدم با دقت و همفکری می‌توانیم به مسائل جدی سینما فکر کنیم زیرا آن حاشیه‌ها مسائل جدی سینما نبود. کار ما این است که به فکر تولید و رونق چرخه‌ی سینما باشیم.»

تبریزی در بخش دیگری از این نشست درباره لو رفتن برندگان جشن خانه سینما پیش از برگزاری مراسم در سال گذشته توضیح داد: «یکی از راه‌های لو نرفتن نتایج این است که تعداد اعضای شورای صیانت کم باشد، به همین دلیل سه نفر اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند. هرچند بعضی از دوستان معتقد بودند که امسال تعداد این اعضا را افزایش دهیم اما ما مخالف بودیم.»

میرباقری در ادامه درباره برقراری عدالت در نمایش فیلم‌ها گفت: برای این منظور تمام سانس‌های نمایش به تهیه‌کنندگان و داوران اطلاع داده می‌شود و قرار است فیلم‌ها در سینما کانون که از نظر فنی تأیید شده است از ۲۱ مرداد ماه نمایش داده شوند.

خدا کند جِم مراسم را پخش نکند
این فیلمساز درباره پخش آنلاین برنامه جشن نیز توضیح داد: یک سری سایت‌ها این درخواست را داشته‌اند اما از آن‌جا که ممکن است آورده مالی برای خانه سینما داشته باشد، نپذیرفته‌ایم.

در تکمیل این سخن منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز که در جلسه حضور داشت گفت: «با «فیلم‌نت» گفت وگو کرده‌ایم و قرار است با فاصله‌ای کم از طریق شبکه VOD مراسم را پخش کنند.

پس از حرف شاهسواری، کمال تبریزی به شوخی خطاب به شاهسواری گفت: «خدا کند جِم مراسم را پخش نکند.»

میرباقری در ادامه درباره برپایی دیگر جشن‌های خانه سینما گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته ۵ جشن داریم و در کنار جشن بزرگ سینمای ایران، آیین بزرگداشت‌ها، جشن انجمن مستندسازان، جشن فیلم کوتاه و جشن انیمیشن را هم خواهیم داشت. البته تولیدات انیمیشن امسال خیلی کافی نبوده بنابراین شورای سیاست‌گذاری تصمیم جدی در این باره خواهد گرفت.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها