تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۷:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 54921

سینما آزادیدولت یازدهم از روزهای نخستین فعالیت خود تاکنون به سینما توجه ویژه‌ای نشان داده است. بازگشایی خانه سینما یکی از نخستین گام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی بود که با تغییر مدیران سینمایی دولت گذشته در روزهای نخستینِ فعالیت دولت کنونی به وقوع پیوست و امیدواری‌های ایجاد شده در زمینه علاقه مندی دولت به بهبود وضعیت سینما را تقویت کرد.

به گزارش سینماسینما، در طول چهار سال گذشته شاهد رشد کمی و کیفی تولیدات سینمایی، آشتی مخاطبان با سینما و افزایش شمار مخاطبان سینما بودیم. این در حالی است که تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، به دلیل فرسودگی و نامجهز بودن سالن‌های سینمایی شهرستان‌ها امکان اکران همزمان فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌‌ها وجود نداشت و بسیاری از آثار سینمایی با فاصله زمانی بسیار زیاد در شهرستان‌‌های مختلف و در سالن‌های فرسوده اکران می‌‌شدند.

در چهار سالی که از فعالیت مدیران سینمایی دولت یازدهم می‌گذرد، شاهد تجهیز ۹۳ سالن سینما در شهرهای مختلف کشور به پخش دیجیتال، به روز رسانی سیستم اکران و نمایش در ۷۰ سالن سینمایی و حمایت از تولید محصولات سینمایی متناسب با نیاز، تقاضا و سلیقه عمومی جامعه بودیم که به نقش آفرینی موثر دولت در توسعه اقتصاد سینما انجامید.

اکنون گزارش‌‌های رسمی منتشر شده، افزایش تعداد مخاطبان سینما و متوسط رشد سالانه ۵۶.۲ میلیارد ریالی را نشان می‌دهد. در سال ۹۲ فروش سینما ۳۰ میلیارد تومان بود اما این میزان در سال ۹۴، به ۷۳ میلیارد تومان افزایش یافت و تعداد مخاطبان سینما از هفت میلیون نفر به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید؛ رقمی که رشد متوسط سالانه ۵۶ درصدی مخاطبان را نشان می‌دهد.

نهادهای سینمایی دولت در چهار سال گذشته از ساخت ۶۲ فیلم سینمایی حرفه ای، شامل ۲۷ فیلم اولی و ۳۵ فیلم سینمایی حرفه‌ای حمایت کردند؛ فیلم هایی که سطح کیفی سینمای ایران را در مقایسه با سال‌های گذشته بالاتر بردند، در چهار دوره جشنواره فیلم فجر و حتی جشنواره‌های جهانی تحسین داوران و مخاطبان را برانگیختند، مخاطبان بسیاری را به سینما کشانده و موجب فروش بالا در گیشه‌ها شدند.

دولت یازدهم علاوه بر کمک به رشد کمی و کیفی سینمای ایران، افزایش مخاطبان و کمک به اقتصاد سینما، اقدامات ارزشمند دیگری نیز در این حوزه انجام داد. ایجاد گروه سینمایی «هنر و تجربه» با هدف اکران فیلم‌های غیرتجاری، مخاطب خاص، مستند و قدیمی، ورود این گروه سینمایی در جشنواره فیلم فجر با داوری مستقل، جدایی بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر که وزن و وجهه بالاتری به هر دو بخش داد، دریافت بزرگترین جایزه بازیگری و فیلمنامه از جشنواره «کن»، دریافت جایزه بهترین فیلم از میان فیلم‌های خارجی در «اسکار» ۲۰۱۷، از جمله مهم‌ترین این اقدامات بود که نشان از بهبود وضعیت سینمای کشور در چهار سال گذشته دارد.

اینکه امروز هنرمندان خاصه اهالی سینما قاطعانه از دکتر روحانی حمایت می‌کنند بی‌دلیل نیست. همین که سایه شوم فضای امنیتی از سینما برداشته شد و سینما از یوغ سنگین سیاست خارج شد دستاورد کمی نیست. دولت یازدهم معتقد بود ما نیازمند امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی و همین نگاه با همه کم و کاستی هایی که در مدیریت سینمایی حاکم بود موجب شد تا سینما در این ۴ سال دمی نفس بکشد و فضای امن و آزادتری برای تولیدات سینمایی فراهم شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها