تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۹/۱۰ - ۲۲:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 192434

آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، عصر امروز جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ با حضور مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیران جشنواره، هنرمندان و اهالی رسانه در سالن همایش‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود ملی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، با پخش تیزر رسمی جشنواره و کلیپی از بناهای شهر تاریخی قزوین، آیین اختتامیه آغاز شد.

حسین علیجانی مجری این آیین ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، از مشارکت ۲۵ نهاد دولتی و غیردولتی در برگزاری این جشنواره خبر داد. سپس بخش‌هایی از سفرنامه ناصر خسرو در سفرش به قزوین را قرائت کرد. در ادامه از نیز بخش‌هایی از آنچه که در جشنواره (از ابتدای تشکیل جلسات شورای سیاست‌گذاری تا آخرین روز) اتفاق افتاد، برای حاضران در سالن پخش شد و سپس ستار سهرابی از هنرمندان اهل قزوین ترانه‌ای با عنوان «فر قزوین» را اجرا کرد.

در ادامه محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین برای ایراد سخنرانی روی صحنه حاضر شد. اعلایی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان حاضر در شهر قزوین گفت: امیدوارم در ایام اقامت در شهر تاریخی قزوین لحظات خوبی را سپری کرده باشید. از بانیان برگزاری این جشنواره ارزشمند خصوصا مهندس ضرغامی و دکتر دارابی تشکر می‌کنم. این یک فرصت مغتنم بود برای آنکه اذهان معطوف به دارایی‌های شهر قزوین شود. تلاش کردیم با برگزاری جشنواره‌ای پر ارزش که هنرمندان میراث فرهنگی و سایر عرصه‌ها در آن حضور داشتند، توجهات را به سوی قزوین جلب کنیم. اگر به نقاط تاریخی و جاذبه‌های آن سر زده باشید تایید می‌کنید اگر کسی در جغرافیای پر افتخار ایران، از قزوین دیدن نکرده باشد، غفلت کرده است. هر کس که در فضای مجازی صفحه‌ای دارد و به معرفی ایران عزیز می‌پردازد اگر تصویری از الموت در بهار و سعدالسلطنه را قرار نداده باشد، آن صفحه کامل نمی‌شود. از مردم عزیز ایران دعوت می‌کنم تا بازدید از این شهر کهن را در برنامه داشته باشند.

او در ادامه اظهار داشت: ما تلاش کردیم فرصت‌هایی برای شناساندن قزوین ایجاد کنیم. تلاش کردیم فضای‌های طبیعی و تاریخی را از لحاظ ایجاد زیرساخت‌های لازم برای خدمت‌رسانی به مسافران آماده کنیم. در بخش اول سفر رئیس جمهور بخش مهمی از اعتبارات به همین موضوع تعلق گرفت. ظرفیت آزادسازی دولتخانه قزوین و طراحی میدان دارالشفا از اقداماتی است که در حال انجام است تا این ظرفیت تاریخی بستر مناسب‌تری را برای معرفی قزوین ارائه دهد. در زمینه مناسبت‌سازی، در پنجاهمین روز از بهار و در روز نوزدهم اردیبهشت مناسبتی را برگزار می‌کنیم و آن را ادامه خواهیم داد.

استاندار قزوین در آستانه بیستمین سالگرد سفر رهبر انقلاب به قزوین بخشی از بیانات ایشان را قرائت کرد که درباره اهمیت شهر تاریخی قزوین، ویژگی‌ها و خلقیات مردم و مفاخر این شهر بود.

اهدای جوایز بخش رادیویی

در ادامه مراسم، بخش اول اهدای جوایز برگزار شد و علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی قزوین به همراه علیرضا تابش دبیر جشنواره به همراه داوران بخش رادیویی روی صحنه حاضر شدند.

در بخش پادکست، تندیس میراث و دیپلم افتخار به اثر «راز و مه…» به تهیه‌کنندگی راضیه رحمانی اهدا شد.

در بخش رادیویی و ترکیبی ساده، تندیس میراث و دیپلم افتخار به اثر «ئیدی‌گوز» به تهیه کنندگی سولماز ملکی و الناز عزیزی اهدا شد.در بخش رادیویی مستند بلند تندیس میراث و دیپلم افتخار به اثر «بستانه» به تهیه کنندگی حمیده پاک تعلق گرفت.

در بخش مستند رادیویی لوح تقدیر به اثر «سوغات هزار رنگ» به تهیه کنندگی فاطمه صیدی اهدا شد.

در این بخش دیپلم افتخار به اثر «میراث ماندگار» به تهیه کنندگی پویا الهامی تعلق گرفت.

تندیس میراث و دیپلم افتخار در بخش رادیویی مستند به اثر تاریخی «که دود می‌شود» به تهیه کنندگی نازنین میرفندرسکی تعلق گرفت.

در بخش نمایش رادیویی، تندیس میراث و دیپلم افتخار به «افسانه ماه تی تی» به تهیه کنندگی زهرا اسماعیلی کرانی تقدیم شد.

 اهدای جوایز بخش تلویزیونی

در ادامه، داوران بخش تلویزیونی، محمدرضا بهشتی منفرد، حامد شکیبا‌نیا و جواد قارایی روی صحنه حاضر شدند.

در بخش مستند تلویزیونی، دیپلم افتخار به مجموعه «موزه گرد» به تهیه کنندگی حسین ربانی‌غریبی به دلیلی روایت خلاقانه از موزه‌ها به عنوان میراث فرهنگی ایران اهدا شد.

دیپلم افتخار به مجموعه «چمچمه خاتون» به تهیه کنندگی علی دلکاری به دلیل بازنمایی ویژگی‌های میراث فرهنگی ایران در اثر تعلق گرفت.

دیپلم افتخار به‌دلیل پرداخت موجز و زیبا و توجه خلاقانه به مستند در حوزه میراث فرهنگی به «پنج مینو» به تهیه‌کنندگی طاها ساعدی اهدا شد.

تندیس میراث و دیپلم افتخار و جایزه نقدی در مستند به «دیوان سالار» به تهیه‌کنندگی مجتبی یعقوبی تقدیم شد.

در ادامه کلیپی از حضور مهمانان این دوره از جشنواره در شهر قزوین به نمایش درآمد.

در ادامه این آیین سیدعباس سجادی، بیژن مقدم، محمدرضا معصوم زادگان، محمد مناجاتی و اقبال واحدی داوران بخش تلویزیون، آثار ترکیبی، میزگرد، گزارش خبری و گفت‌وگو برگزیدگان خود را معرفی کردند:

در بخش تلویزیون و آثار ترکیبی دیپلم افتخار به «چهل ستون» به تهیه کنندگی مهدی افشار قهرمانی از قزوین اهدا شد.

همچنین تندیس میراث و دیپلم افتخار این بخش به «اصفهان گرد» به تهیه‌کنندگی علیرضا سعیدی رسید.

در بخش گزارش خبری نیز دیپلم افتخار به «حلقه وصل» به تهیه‌کنندگی کاظم دهقانی اهدا شد.

تندیس میراث و دیپلم افتخار این بخش به اثر «آوردگاه سنگ و ریشه» به تهیه‌کنندگی فاطمه سلطانی از خراسان رضوی تعلق گرفت.

در بخش نماهنگ نیز دیپلم افتخار به اثر «دیار عاشقی‌هایم» به تهیه‌کنندگی خشایار لهراسبی رسید.

تندیس میراث و دیپلم افتخار این بخش به «بته جقه فرش» از مجموعه ایران من به تهیه‌کنندگی سپهر سیفی رسید.

در ادامه نیز جوایز بخش داستانی، فیلم تلویزیونی، پویانمایی و نمایش خانگی با حضور داوران این بخش به برگزیدگان اهدا شد. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

در بخش فیلم تلویزیونی، تندیس میراث و دیپلم افتخار به «رگ‌برگ» به کارگردانی سجاد امیر‌یزدانی رسید.

در بخش پویانمایی نیز دیپلم افتخار به «جوانمردان افسانه شب یلدا» با کارگردانی علی احمدی اهدا شد.

همچنین تندیس میراث و دیپلم افتخار این بخش به پویانمایی «ده سالگی» به کارگردانی فاطمه جعفری رسید.

در بخش نمایش خانگی، تندیس میراث و دیپلم افتخار به سریال «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان تعلق گرفت.

دیپلم افتخار این بخش نیز به خاطر روایت در بستر دوره تاریخی و استفاده از بناهای فرهنگی و به‌ویژه کاخ گلستان در جهت احساس تعلق مخاطب به سریال «جیران» به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه رسید.

همچنین در بخش دیگر این مراسم، مهدی تیموری فرش‌باف با نواختن دودوک و نی به هنرنمایی پرداخت.

 

 دارابی: نخستین دوره قدردانی از رسانه‌های برتر در میراث فرهنگی زمستان امسال برگزار خواهد شد

در ادامه این آیین، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی روی صحنه حاضر شد و طی سخنانی اظهار کرد: مراتب قدردانی خود به همکارانم، مردم فرهنگ‌دوست و مهربان قزوین در طول چند روزی که جشنواره برپا بود، ابراز می‌کنم. مردم قزوین در نهایت مهر و صمیمت در کنار برگزارکنندگان و هنرمندان جشنواره بودند. وظیفه می‌دانم با استفاده از فرصت، ارج گذاری خودم از داوران ارجمند و اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره، هنرمندان خالقان اثر و دست‌اندرکاران جشنواره در تهران و معاونت میراث فرهنگی، همکاران پرتلاش و در صدر همه، از دکتر اعلایی استاندار پرتلاش استان قزوین بیان کنم.

او افزود: درباره ضرورت و اهمیت جشنواره در آیین گشایش جشنواره صحبت کردم که اکنون از آن‌ها عبور می‌کنم و از این فرصت استفاده می‌کنم و درباره ویژگی‌های این دوره از برپایی جشنواره چند نکته را تقدیم می‌کنم.

دارابی تصریح کرد: بیش از دو هزار اثر که به دبیرخانه واصل شد توسط ۵۰ نفر از داوران و کارشناسان ممتاز و حرفه‌ای مورد ارزش‌یابی قرار گرفت. از حیث کیفیت داوری این جشنواره بسیار قابل توجه است و نکته دوم اینکه برگزارکنندگان جشنواره، تلاش بایسته‌ای برای مردمی کردن این رویداد ترتیب دادند و ما در بخش نمایش توانستیم با ۲۰ اثر جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره را نشان دهیم. بیش از ۳ هزار نفر از شهروندان و حامیان میراث فرهنگی و دوست‌داران هنر از نمایش‌های کاروانسرای سعدالسلطنه بازدید کردند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در این دوره شاهد برپایی ۱۴ کارگاه بودیم که ۱۰ کارگاه در قزوین و ۴ کارگاه در تهران برگزار شد و همراه با پرسش و پاسخ با استقبال شرکت کنندگان همراه بود. نمایش ۱۴۰ اثر سینمایی از جمله ویژگی‌های جشنواره دوم بود. جشنواره دوم در ۸ بخش برگزار شد و اهدای جایزه ویژه قزوین از ویژگی‌های ممتاز دوره دوم به حساب می‌آید. دست‌اندرکاران اجرایی جشنواره در تلاش وصف‌ناپذیری بودند تا جشنواره دوم رخداد قابل توجهی را رقم بزند که من از همه آن‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم.

دارابی خاطرنشان کرد: ما در معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم چند برنامه را در نظر داریم که در این تریبون در حضور شما مطرح می‌کنم. نخستین دوره قدردانی از رسانه‌های برتر در میراث فرهنگی زمستان امسال برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم به سهم بزرگ و نقش اساسی رسانه‌ها توجه داشته باشیم و از رسانه‌های برتر این حوزه تجلیل کنیم.

او افزود: دیروز در جلسه‌ای در خدمت اصحاب رسانه بودم، عرض کردم رابطه معناداری میان رسانه‌های آزاد و حکمرانی هر کشوری وجود دارد. ما اگر به دنبال جامعه پرسش‌گر و تامین نظارت عمومی هستیم، باید رسانه‌ها را قوی‌تر کنیم.

دارابی متذکر شد: سفیران میراث فرهنگی نیز به زودی کار خود را آغاز می‌کنند. هدف ما این بود که از نخبگان و شایستگان برای کمک به میراث فرهنگی به عنوان سفیران دعوت به همکاری کنیم و هدف این است که نخبگان در آموزش میراث فرهنگی به ما کمک کنند که جزییات آن اعلام خواهد شد.

او ادامه داد: هفته آینده در هجدهمین نشست کمیته بین دولی میراث فرهنگی ناملموس که در آفریقا برگزار می‌شود، ایران عزیز سه پرونده جهت ثبت دارد. «افطاری» و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن (که از چند کشور درخواست شده به پرونده بپیوندند) و هنر تسهیل و جشن سده که از سهمیه کشورهای دیگر استفاده کردیم تا به عنوان پرونده چندملیتی آن را به ثبت برسانیم.

دارابی اظهار کرد: امیدوار هستیم بتوانیم برای ثبت آثار میراث فرهنگی ملموس و ناملموس گام‌های بزرگی را برداریم؛ معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید تلاش خود را بر مردمی کردن به مثابه سازوکار برای حفاظت و صیانت قرار داده است.

او ادامه داد: همچنین تشکیل انجمن خیران میراث فرهنگی با مشارکت ۵۰۰ نفر از نیکوکاران اتفاق افتاد که راهی برای تحقق این مساله است و دیگر نکته مهم کمک به عمران کشور و معرفی و تلاش برای افزایش سواد میراثی است که برگزاری جشنواره یکی از اهدافش تحقق این مساله بوده است.

دارابی بیان کرد: سرمایه‌گذاری، توسعه و همکاری بین‌المللی، حفاظت در برابر سوانح و فرونشست در زمینه میراث فرهنگی و ساماندهی محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها و اماکن گردشگری در اولویت قرار دارد. حفاظت از آثار تاریخی در نظام دیوان‌سالار در دهه اخیر دچار دگرگونی‌های مختلفی شده است. میراث فرهنگی را در حد یک امر لوکس و تشریفاتی تقلیل دادند و گاهی آن را امری انحصاری و حاکمیتی تلقی کردند که تلاش داریم بتوانیم امر حفاظت، صیانت و نگهداری و معرفی را یک امر مردمی کنیم.

او در پایان گفت: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و این مردم بزرگ و آثاری که از نیاکان ما برجا گذاشته شده، استوار خواهند بود و می‌توانیم با نهضت بزرگ مردمی‌سازی؛ این آثار بزرگ را حفظ کنیم. از خدای بزرگ سلامتی و سعادتمندی می‌خواهم و برای خدمت بیشتر به عرصه میراث فرهنگی کشور استدعای دعا و یاری داریم.

 

 اهدای جوایز بخش هنرهای نمایشی

در بخش بعدی مراسم، جوایز در بخش هنرهای نمایشی به شرح زیر اهدا شد:

در بخش فیلم‌تئاتر دیپلم افتخار به خاطر پرداختن به میراث ناملموس نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» به کارگردانی سیدجلال‌الدین دری

دیپلم افتخار بخش فیلم‌تئاتر به خاطر بهره گیری از قصه‌ها و افسانه‌های ماندگار شاهنامه به نمایش «هفت‌خان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی

دیپلم افتخار و تندیس میراث بخش فیلم‌تئاتر برای بهره‌گیری از فضای تاریخی در مجموعه «خانه نقلی کاشان» به اکبر رضوانیان

همچنین جوایز بخش واقعه‌خوانی توسط بهزاد فراهانی، داوود فتحعلی بیگی، محسن میرزاعلی، اسماعیل خلج، شهرام گیل آبادی، احمد مسجدجامعی، فاطمه داوری، علی دارابی و محمدمهدی اعلایی و علیرضا تابش به شرح زیر اهدا شد:

لوح تقدیر مشترک به مهدی دریایی برای روایت «تعزیه مجلس‌نامه امیرکبیر» و مهرداد کاووسی برای «نقل رستم و اشکبوس»

دیپلم افتخار و جایره نقدی به طور مشترک به آتنا بیات برای نقل «تازیانه بهرام» و پریسا سیمین‌مهر برای نقل «سرای سعدالسلطنه و عیاران»

همچنین تندیس میراث و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی به نقالی موسیقایی «روایت حماسه حمل جنیدکلمتی» به روایت استاد هیبت مراددامنی از سیستان و بلوچستان

جوایز بخش تئاتر عمارت نیز توسط داوران این بخش حسین کیانی، شهرام گیل‌آبادی، آرش دادگر به شرح زیر به برگزیدگان تعلق گرفت:

لوح تقدیر به نمایش «بازگشت به الموت» به کارگردانی محمدحسین ابراهیمی از تهران

لوح تقدیر دوم این بخش به نمایش «یوسف و زلیخا» به کارگردانی محمود معظمی از کرمان

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به «نگار» به کارگردانی مهدی روزبهانی از همدان

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به کارگردانی کارن کیانی از تهران

تندیس میراث، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به نمایش «مشت و لگد احترام‌آمیز» به کارگردانی مصطفی کولیوندی از ایلام

همچنین با حضور داوران بخش نمایشنامه‌نویسی، رئیس هیئت داوران: شهرام گیل آبادی و داوران: اسماعیل خلج، شهرام احمدزاده و روزبه حسینی، دیپلم افتخار به نمایشنامه «خروش ز آن سوی آوردگاه» نوشته رحیم رشیدی‌تبار

دیپلم افتخار و تندیس میراث در بخش نمایشنامه‌نویسی به نمایشنامه «مرگامرگ» نوشته مریم یاسین‌زاده، لوح تقدیر به «جایی میان باران و نور» نوشته طاهره حسینی اهدا شد.

اهدای جوایز به برگزیدگان پویش «میراث‌بانان کوچک»

در این دوره پلتفرم روبیکا پویش «میراث‌بانان کوچک» را برگزار کرد که بیش از سیصد نفر به این بخش اثر ارسال کردند و ۲۲ نفر منتخب شدند.

در این بخش به پنج نفر از سوی روبیکا جوایز نفیسی تعلق گرفت.

سوپر اپلیکیشن روبیکا در یک بیانیه اعلام کرد: در راستای حمایت از نظر مخاطبان بعنوان متولیان و میراث داران اصلی فرهنگ و هنر ایران، با این امید که امکانی برای انعکاس نظر مخاطبان در جهت برقراری گفتمان با هنرمندان حوزه میراث فرهنگی باشد، با افتخار جوایز بخش محبوب‌ترین آثار دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی از نظر مخاطبان را اهدا کرد.به گفته مدیر این بخش، این پویش همچنان ادامه خواهد داشت.

 اهدای جوایز بخش سینمایی

در بخش سینمایی مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین به همراه احمد مسجد‌جامعی قائم‌مقام دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به همراه علیرضا تابش دبیر جشنواره، احمدرضا درویش و رسول صدرعاملی داوران این بخش روی صحنه حاضر شدند.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به حسام فرهمند و حسین ریگی برای نگارش فیلمنامه «لیپار» اهدا شد.

تندیس میراث و دیپلم افتخار برای تهیه‌کنندگی «دختران باد» به محمد احمدی اهدا شد.

در بخش سینمایی، آثار کوتاه و پویانمایی مصطفی پورعلی، رضا دبیری‌نژاد، مهین جواهریان، سیمون سیمونیان، فاطمه فلکیان، نیما عباسپور و عطاالله مجابی، ضمن تقدیر از «سفرهای سعدی» به تهیه‌کنندگی سامان عبدی‌نژاد و «تهرون تهرون»، دیپلم افتخار را به «با بابام، زیارت» به تهیه‌کنندگی زینب‌السادات بدری اهدا کردند.

دیپلم افتخار به «بو که بارانه» به تهیه‌کنندگی سیدسینا ولدبیگی اهدا شد.

تندیس میراث و دیپلم افتخار جشنواره در بخش پویانمایی به فیلم «افسانه کوه ننوک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی تعلق گرفت.

در بخش فیلمنامه؛ داوران این بخش ضمن قدردانی از تمام نویسندگان که آثار خود را ارسال کردند و موضوع میراث فرهنگی را دستمایه آفرینش هنری قرار داده‌اند، در بخش مستند، انیمیشن و کوتاه؛ اشکان چاوشی برای «بوبونی» برگزیده تندیس میراث شد.

در بخش مجموعه چند قسمتی، فیلمنامه «روزی روزگاری» نوشته ناصر افشاری و مهدی ابوهاشمی تندیس میراث را دریافت کرد.

برای اهدای جایزه ویژه هیئت داوران در بخش اصلی، ضمن تقدیر از نگارش «بیشه» به دلیل نگاه متفاوت، جایزه بهترین فیلمنامه بلند سینمایی به «ممدوک» نوشته محسن دانشور اهدا شد.

در بخش مستند سینمایی؛ داوران: علیرضا قاسم خان، مهناز مظاهری و پژمان مظاهری پور، دیپلم افتخار را به صورت مشترک به فیلم‌های «مه لقا» ساخته مریم جمالی و «سایه نیاکان فراموش شده» ساخته طاهره شعبانیان و مصطفی داوطلب و امین اناری اهدا شد.

در این بخش دیپلم افتخار به فیلم «تا بادها یادها را نبرد» ساخته احمد صراف یزد اهدا شد.

تندیس میراث و دیپلم افتخار به «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» به کارگردانی مهدی باقری تعلق گرفت.

رونمایی از تمبر جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی

در ادامه مراسم، دکتر رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین و علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین نیز به جمع حاضران اضافه شدند و از تمبر جشنواره با طرح کاروانسرای جهانی سعدالسلطنه که به تازگی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، رونمایی شد و به صورت یادبود به امضای آقایان دکتر دارابی، اعلایی، مسجدجامعی و دیگر مسئولان حاضر در اختتامیه رسید.

سپس از سند راهبردی مربوط به باغستان‌های قزوین رونمایی شد. این منشور برای آن طراحی و تدوین شده که باغستان‌ این شهرمردمی باقی بماند و در اقتصاد تولید و گردشگری نقش داشته باشد.

در انتهای مراسم اعضای داوران، اعضای شورای سیاست گذاری و برگزیدگان برای ثبت یک قاب یادگاری روی صحنه حاضر شدند و آیین اختتامیه به پایان رسید.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها