تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۲/۱۷ - ۲۱:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 48327

سیدرضا صالحی‌امیری می‌گوید زمین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید محل مناقشه سیاسیون باشد. این وزاتخانه نهادی مقدس است و وارد حوزه های سیاسی نخواهد شد.

به گزارش سینماسینما، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در کنگره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت گفت: «ما نیازمند شناخت محیط فرهنگی هستیم. باید بدانیم جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظام فرهنگی کشور کجاست.»

او افزود: «عدم شناخت از محیط فرهنگی منجر به سردرگمی در این محیط می‌شود و اندیشه، ساختار، نهاد، قوانین، اهداف و برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی باید به صورت منسجم باشد.»

عضو شوای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «هر نوع بی‌نظمی و بی‌انسجامی در نظام و منظومه فرهنگی منجر به ناکارآمدی فعالیت‌ های فرهنگی در کشور می‌شود بنابراین نیاز دستگاه فرهنگی ایجاد نظم و انسجام درونی است.»

صالحی امیری گفت: «در دستگاه فرهنگی اساس کار بر مبنای باورها شکل می‌گیرد. اگر در داخل دستگاه شکاف ایجاد شود منجر به اغتشاش می‌شود. بنابراین باید از منافع کوتاه مدت به نفع منافع بلند مدت بگذریم و همه نهادها و بخش های مختلف وزارتخانه باید با یکدیگر رابطه هم افزایی داشته باشند.»

او افزود: «مهمترین چالش نظام فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران عدم انسجام فرهنگی در میان نظام و نهادهای فرهنگی است.»

صالحی امیری با تاکید بر اینکه تعارض در سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاهی ندارد، ادامه داد: «باید با تعریف مرزهای فعالیت ها به سوی تفاهم با یکدیگر حرکت کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی سیاست های این وزارتخانه در دوره جدید، گفت: «ثبات و آرامش یکی از سیاست هایی است که در این دوره بر آن تاکید می‌شود. ثبات به معنای حرکت پویا بدون مناقشه و به منزله ایجاد بسترهای مناسب برای انجام فعالیت‌های فرهنگی است.»

او تصریح کرد: «در محیط پر از مناقشه نمی توان کار فرهنگی انجام داد. محیط فرهنگی باید محلی آرام باشد. ثبات و آرامش به معنای عقب نشینی و تسلیم شدن نیست، بلکه به معنای عقلانیت است.»

صالحی امیری در عین حال توضیح داد: «زمین وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی نباید محل مناقشه سیاسیون باشد. این وزاتخانه نهادی مقدس است و وارد حوزه های سیاسی نخواهد شد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گفتمان فرهنگی تاکید کرد: «گفتمان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی بر اساس گفتمان مقام معظم رهبری و اندیشه های حضرت امام است. گفتمان  اعتدال فرهنگی مبتنی بر عقلانیت، عدالت، انسجام و دیانت فرهنگی است.»

او تصریح کرد: «همه ما از یک چشمه تامین می شویم و آن چشمه اهل بیت، تشیع و اندیشه های فقهی مراجع و مقام معظم رهبری و حضرت امام است. در عین احترام به همه فتاوای مراجع، از گفتمان رهبری در پیشبرد اهداف فرهنگی کشور تابعیت می کنیم.»

صالحی امیری ادامه داد: «فهم ما از گفتمان مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، نفی جزم اندیشی و ولنگاری، آزاداندیشی و افزایش قدرت فرهنگی است.»

او با اشاره به اینکه روزانه ٣ میلیارد تبادل اطلاعات در شبکه های مجازی و اجتماعی داریم، افزود: «باید بدانیم در این روند جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کجاست.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه همه کشور تهران نیست، ادامه داد: «با هرگونه تبعیض مخالفیم. در مسیر عدالت حرکت می کنیم. عدالت به معنای توزیع عادلانه فرصت ها و منابع برای آحاد ملت است.»

صالحی امیری گفت: «برنامه های سال ٩۶ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تمرکززدایی باشد. باید به استان ها هویت داد و کار را به آن ها واگذار کرد.»

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر گسترش فرهنگ دینی تصریح کرد: «حرکت نظام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر مبنای حرکت دینی باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رویکردهای وزارت فرهنگ مبنی بر افزایش تعامل و کاهش مناقشه، کاهش عصبیت، ایجاد امید و نشاط فرهنگی تاکید کرد.

او افزود: «نیاز امروز جامعه ارتقای اخلاق است و بخشی از آن مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

صالحی امیری با تاکید بر تنوع و تکثر ادامه داد: «ما در وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی تنوع و تکثر را با پذیرش  حرکت در دایره اسلام، انقلاب، امام و مقام معظم رهبری به رسمیت می شناسیم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود بر تعامل فرهنگی نیز تاکید کرد و گفت: «رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و تعالی فرهنگ در جامعه است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی افزود: «در این وزارتخانه با تشکیل کمیته ای، دغدغه های ایشان در این حوزه را احصا و نسبت به رفع ساختاری آن تلاش می‌کنیم.»

او در عین حال تصریح کرد: «نمی توانیم بدون رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی به حیات فرهنگی در نظام فرهنگی کشور ادامه بدهیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحولات جامعه در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی و هنری، افزود: «باید برنامه ریزی ها برای قطار در حرکت باشد نه جامعه در حال سکون. باید تغییر نگاه دهیم و برای یک امر سیال برنامه ریزی کنیم.»

او گفت: «در حوزه فرهنگ عمومی برای سال ٩۶ اقداماتی را آغاز کرده ایم. اولویت های این سال را احصا کرده ایم. باید در این حوزه شکوفایی و جهش داشته باشیم.»

صالحی امیری با اشاره به اقتصاد مقاومتی افزود: «در این حوزه نیازمند گفتمان سازی هستیم. گفتمان باید درونی باشد. مانند گفتمان عاشورا و اربعین و نوروز که درونی است و مردم به آن باور دارند.»

او با تاکید بر اینکه می توان در استان ها قطب فرهنگی ایجاد کرد، گفت: «شناخت علائق فرهنگی، مفاخر فرهنگی و … در استان ها به توسعه فرهنگی کشور کمک می کند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقتصاد فرهنگی افزود: «کشور ایران امروزه یکی از فعال ترین کشورها در حوزه دیپلماسی فرهنگی است و توجه به این امر نیز ضروری است.»

صالحی امیری ادامه داد: «حج به عنوان مصرف فرهنگ دینی در جامعه محسوب می‌شود و در حال تلاش برای برقراری دوباره حج با پذیرش شروط جمهوری اسلامی ایران از سوی عربستان هستیم.»

او با اشاره به دیگر فعالیت های معاونت ها و سازمان های مختلف این وزارتخانه، افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف تلاش می کند تا امور را به  متخصصان هر حوزه واگذار و خود به سیاستگذاری، حمایت و بسترسازی و نظارت بپردازد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بر اخلاق‌گرایی در تمامی سیاست‌ها و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها