تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۱۲:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 180515

سرانجام پس از چند هفته پرحاشیه، انتخابات شانزدهمین دوره هیئت مدیره خانه سینما برگزار شد و سینماگرانی از این پس سکاندار مدیریت این نهاد صنفی خواهند بود که جز محمد مهدی عسگرپور که در دوران پرتنش خانه سینما، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره خانه سینما بود، بقیه اعضای اصلی منتخب این دوره، تاکنون سابقه حضور در هیئت مدیره خانه سینما را نداشتند.

به گزارش سینماسینما، شامگاه نهم شهریورماه انتخابات هیئت مدیره خانه سینما برپا شد و هفت عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل این هیئت براساس تعداد آراء کسب شده، مشخص شدند.

از میان سینماگرانی که در این دوره به عنوان هیئت مدیره انتخاب شدند، محمد مهدی عسگرپور که از اتحادیه تهیه‌کنندگان نامزد بود، سابقه مدیرعاملی خانه سینما را در دوره پرتنش تعطیلی و چالش با وزارت ارشاد برعهده داشته و هم اکنون مدیرعامل خانه هنرمندان ایران است. او همچنین در دوره یازدهم عضو هیئت مدیره خانه سینما بود.

طبق پیگیری‌های ایسنا، شورای عالی تهیه‌کنندگان طبق نامه‌ای که همزمان با بقیه نامه‌ها باید (چهارم شهریورماه) ارائه می‌شد، نامه خود را ارائه می‌کند که روز شش شهریورماه همزمان با بقیه نامه‌ها باز می‌شود و در آن نامه عسگرپور به عنوان کاندیدا معرفی شده بود اما هیئت مدیره وقت خانه سینما، طبق قانون اعلام کرده که باید شناسه این صنف مورد تایید قرار بگیرد تا بتواند در انتخابات شرکت کند.

سرانجام شناسه در مجمع عمومی شب گذشته مورد تایید قرار می‌گیرد و بعد از تایید شناسه، طبیعتا تهیه‌کنندگان می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند و کاندیدای مورد نظرشان (عسگرپور) که پیش از این معرفی شده بود، رسما نامش در جلسه مطرح می‌شود. (پیش از تایید شناسه امکان پذیر نبوده است که کاندیدا اعلام عمومی شود)

در بین اعضای جدید هیئت مدیره، علی لقمانی از انجمن فیلمبرداران سینمای ایران از باسابقه‌ترین مدیران فیلمبردار است که تاکنون عضو هیئت مدیره خانه سینما نبوده است.

رسول صدرعاملی هم که نماینده کانون کارگردانان سینما در انتخابات بود، برای اولین بار تجربه حضور در هیئت مدیره خانه سینما را خواهد داشت. (او به دلیل داوری جشنواره فیلم مسکو در انتخابات حاضر نبود اما با این حال بیشترین رأی را آورد.)

کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم» در سابقه صنفی‌اش، ده سال قبل ریاست اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع فیلم ایران را برعهده داشت.

علیرضا حسینی از انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند و مسعود امیری تیرانی از انجمن فیلم کوتاه ایران دیگر نامزدهای انتخاب بودند که به عنوان اعضای هیئت مدیره رأی آوردند. این دو سینماگر نیز سابقه حضور در هیئت مدیره خانه سینما را نداشتند.

اما علی دهکردی از انجمن بازیگران سینمای ایران که در دوره شانزدهم به عنوان عضوی از هیئت مدیره انتخاب شده است، سابقه حضور در هیئت مدیره انجمن بازیگران را دارد و حبیب اسماعیلی از انجمن صنفی موسسات پخش فیلم نیز برای اولین بار تجربه هیئت مدیره خانه سینما را پشت سر خواهد گذاشت.

دو عضو علی‌البدل هیئت مدیره، جابر قاسمعلی از صنف فیلمنامه‌نویسان در تشکل صنفی خودشان تجربه کار صنفی داشته و امیر اثباتی از انجمن طراحان فیلم نیز سابقه چندین دوره حضور در هیئت مدیره خانه سینما را داشته است.

هیئت مدیره جدید ظرف چند روزه آینده برای انتخاب رییس، نایب رییس و بازرس تشکیل جلسه خواهد داد و ۴۵ روز فرصت دارد، مدیرعامل خانه سینما را انتخاب کند که هم از میان اعضا هیئت مدیره می‌تواند انتخاب شود و هم خارج از آن.

در ۱۶ دوره انتخابات خانه سینما، سینماگرانی هستند که در چند دوره به هیئت مدیره راه یافته‌اند. بیشترین تعداد حضور و کسب رأی در اختیار تورج منصوری و کامران ملکی با پنج دوره است.

در ادامه، اسامی اعضای هیئت مدیره خانه سینما از آخرین دوره تا ابتدای فعالیت این نهاد صنفی مرور می‌شود.

دوره شانزدهم:‌ علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی

دوره پانزدهم:‌ محمدعلی نجفی، علیرضا نجف‌زاده، آتیلا پسیانی، سید علی قائم‌مقامی، روانبخش صادقی، بهمن اردلان و پژمان مظاهری‌پور

دوره چهاردهم: فاطمه معتمد آریا، کامران ملکی، مرتضی رزاق کریمی، ابراهیم حقیقی، سید علی قائم مقامی، همایون اسعدیان و روانبخش صادقی

دوره سیزدهم: ابراهیم مختاری، محمدرضا موئینی، آتیلا پسیانی، کامران ملکی، بهمن اردلان،  شادمهر راستین و سید مهدی خادم حقیقت

دوره دوازدهم: فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، ابراهیم مختاری، محمد سریر، مریلا زارعی، تورج منصوری ومحمدرضا موئینی (پس از آغاز فعالیت این هیئت مدیره مریلا زارعی به دلیل مشغله‌ کاری جای خود را به سیروس الوند که عضو علی‌البدل بود، داد)

دوره یازدهم: محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی،  کامران ملکی، محمدرضا سکوت، محمد سریر، امین تارخ و مرتضی رزاق کریمی

دوره دهم:‌ رضا میرکریمی، کامران ملکی، رویا تیموریان، محمد سریر، محمدرضا سکوت، علی معلم و جعفر فاطمی

دوره نهم: محمدعلی نجفی، غلامرضا موسوی، حمید دهقانپور، مهدی فخیم‌زاده، مسعود بهنام، مجید میرفخرایی، مسعود اطیابی، امیر عابدی و مهناز مظاهری (در این انتخابات که طبق اساسنامه جدید و با پیش بینی دو کرسی ثابت برای تهیه‌کنندگان و کارگردانان انجام شد)

دوره هشتم:‌ ابوالحسن داودی، رضا کیانیان، محمدحسین فرحبخش، بهرام دهقانی، مرتضی رزاق‌کریمی، داود رسولیان و نظام‌الدین کیایی

دوره هفتم:‌ ابوالحسن داودی، کامران ملکی، بهرام دهقانی، علیرضا داودنژاد، امیر اثباتی، محمدرضا شریفی و نظام الدین کیایی

دوره ششم: تورج منصوری، زنده یاد فرشته طائرپور، کمال تبریزی، نورالدین زرین‌کلک، جهانگیر الماسی، بهرام دهقانی و فواد نور

دوره پنجم: یدالله صمدی، امیر اثباتی، کامبیز روشن‌روان، بهرام دهقانی، تورج منصوری، مهدی سجاده‌چی و زنده یاد جمشید مشایخی

دوره چهارم: زنده‌یاد سیف‌الله داد، ابوالحسن داودی، داود رشیدی، یونس صباحی، محمدرضا موئینی، حسن قلی‌زاده، حمیدرضا آشتیانی‌پور

دوره سوم و دوم:‌ این مقطع در واقع  یک دوره کوتاه پنج‌ماهه و یک دوره یک سال و نیمه بود که در چند نوبت انتخابات تجدید یا ترمیم شد. هیئت مدیره منتخب مرداد ۷۳: تورج منصوری، غلامرضا موسوی، فواد نور، محمود سماک‌باشی، عباس گنجوی، عبدالله اسکندری و فاطمه معتمدآریا. در پی استعفای عباس گنجوی انتخابات هیئت مدیره تجدید شد و هیئت مدیره‌ای با ترکیب جدید شکل گرفت که شامل فاطمه معتمدآریا، منوچهر عسگری نسب، تورج منصوری، عبدالله اسکندری، محمد سماک‌باشی، بزرگمهر رفیعا و محمد موئینی می‌شد. این هیئت مدیره در مرداد ماه ۱۳۷۴ ترمیم شد و سیروس الوند و محمدعلی نجفی به جای تورج منصوری و عبدالله اسکندری به هیئت مدیره راه یافتند.

دوره دوم: این دوره در واقع اولین دوره‌ای بوده که هیئت مدیره منتخب، مسئولیت پذیرفته است: عباس گنجوی، تورج منصوری، علیرضا داودنژاد، عبداله اسکندری، غلامرضا موسوی

دوره اول: (هیئت مدیره انتصابی) منوچهر عسگری‌نسب، عبدالله اسفندیاری، محمد مهدی دادگو، مهدی مسعود شاهی و محسن مخملباف

رکوردداران حضور در هیئت مدیره‌ خانه سینما:

تورج منصوری و کامران ملکی با پنج دوره عضویت و بعد بهرام دهقانی با چهار بار عضویت، بیشترین تعداد حضور را دارند. ابوالحسن داودی سه بار عضو هیئت مدیره بوده که در دوره هفتم علاوه بر ریاست هیئت مدیره، مدیرعامل خانه سینما نیز بود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها