تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۱۱:۴۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 185436

جلال مقامی، امین تارخ، نادر طالب زاده، منوچهر اسماعیلی، محمدجواد نظری، شهرام عبدلی، شهروز ملک آرایی، ابوالفضل طباطبایی، اسماعیل شنگله، روح‌الله مفیدی، اصغر یوسفی نژاد، مهدی صباغی و شهلا ناظریان از جمله هنرمندان رادیو و تلویزیون هستند که امسال آسمانی شدند.

به گزارش سینماسینما، خواندن و نوشتن درباره درگذشتگان سال فرصتی است برای گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندانی که سال‌ها برای سرگرم کردن مردم و تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی تلاش کردند. آنچه در ادامه آمده مروری است بر اسامی تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون که در سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفتند و از بین ما رفتند. روحشان شاد و یادشان گرامی.

نادر طالب زاده

نادر طالب زاده مجری و برنامه‌ساز با سابقه تلویزیون ۹ اردیبهشت در ۶۹ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت. مرحوم طالب‌زاده هشتم آذر سال گذشته به دلیل عوارض ناشی از عارضه قلبی و لختگی خون و ۱۸ دی بار دیگر در بخش مراقبت های ویژه بستری و اوایل بهمن ماه از بیمارستان مرخص شد.

طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ در تهران، مستندساز، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون و بازیگر و کارگردان سینما، همچنین دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیات اندیشه‌ورز این شبکه بود.

طالب‌زاده کارگردانی سریال بشارت منجی را در کارنامه حرفه ای خود دارد. وی فعالیت هنری خود را از ۱۳۵۹ در صدا وسیما با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

محمدجواد نظری گلپایگانی

محمدجواد نظری گلپایگانی، بازیگر و تهیه‌کننده، بامداد یکشنبه ۱۴ اسفندماه در خواب بر اثر سکته قلبی در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

جواد نظری گلپایگانی (زاده ۲۶ اسفند ۱۳۲۹ در گلپایگان) تهیه‌کننده و بازیگر اهل ایران بود. او با بازی در نقش آتقی در سریال آینه عبرت تبدیل به یک بازیگر معروف ایرانی شد.

او در فیلم‌های سینمایی آقای شانس (۱۳۷۳)، مزدوران (۱۳۶۳)، نقطه ضعف (۱۳۶۲)، عصیانگران (۱۳۶۰)، شجاعان ایستاده می‌میرند (۱۳۵۹)،‌باغ بلور (۱۳۵۷)،‌ زرخرید (۱۳۵۷) و سریال‌های تلویزیونی آتیه (۱۳۷۴) رضا صفایی، برگ ریزان (۱۳۷۰) محسن شاه محمدی و آینه عبرت (۱۳۷۰) محسن شاه محمدی بازی کرده کرده است. او همچنین تهیه‌کنندگی فیلم‌های مزدوران (۱۳۶۳)، شیلات (۱۳۶۲)، نقطه ضعف (۱۳۶۲)، عصیانگران (۱۳۶۰) و شجاعان ایستاده می‌میرند (۱۳۵۹) را برعهده داشته است.

شهرام عبدلی

شهرام عبدلی، بازیگر سینما و تلویزیون که از روز جمعه ۲۹ بهمن به علت خونریزی مغزی در کمای عمیق فرو رفته بود، شنبه ششم اسفند در بیمارستان قائم مشهد درگذشت.

شهرام عبدلی، بازیگر سینما و تلویزیون شامگاه ۲۸ بهمن ماه دچار خونریزی مغزی و به بیمارستان‌ قائم مشهد منتقل شد. این بازیگر ۴۶ ساله که برای بازی در سریال آسوده باش به کارگردانی حسن حج‌گذار در مشهد به سر می‌بُرد با افت هوشیاری ناگهانی مواجه شد.

سریال خط قرمز اولین حضور رسمی عبدلی در قاب تلویزیون است. ماه گرفتگی، یکی برای همه، قصه دل ها و دختری در قفس از فیلم‌های سینمایی وی است. او تاکنون در مجموعه‌های تلویزیونی بسیاری نظیر دختری به نام آهو، تکیه بر باد، فاصله ها، رستگاران، خط قرمز، تبریز در مه و مختارنامه به ایفای نقش پرداخته است. شهرام عبدلی متولد ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۵ در تهران بود.

شهروز ملک آرایی

شهروز ملک آرایی، صداپیشه پیشکسوت ۳۰ دی ماه پس از تحمل دوره‌ای بیماری در ۸۱ سالگی در بیمارستان بهمن تهران درگذشت.

شهروز مُلک‌آرایی (زادهٔ ۱۳۲۰ در ملایر) دوبلور باسابقه و بازیگر ایرانی در خانواده‌ای مذهبی که نمایندگی علمای قم در ملایر را به عهده داشت به دنیا آمد. از نقش گویی‌های برجسته و محبوب وی می‌توان از شخصیت کاپیتان لینچ در کارتون ماجراهای گالیور و آقای ووپی در کارتون تنسی تاکسیدو نام برد. از دیگر آثار دوبله وی می‌توان به سریال افسانه جومونگ (موپالمو آهنگر)، امپراتور دریا (مک بن)، گروه پلیس (ستوان جوزپه اینگرجولا). افسانه دونگی (رئیس کانون نوازندگان) و … اشاره کرد.

ابوالفضل طباطبایی

ابوالفضل طباطبایی مجری باسابقه تلویزیون، ۲۲ دی ماه بر اثر نارسایی کبد در بیمارستان درگذشت.

سید ابوالفضل طباطبایی، متولد ۱۳۴۰ در مشهد بود و سال‌ها به عنوان مجری و گوینده صدا و سیما فعالیت داشت. اجرای برنامه «مقاومت تا پیروزی» در دوران جنگ تحمیلی، از جمله همکاری‌های شاخص آن مرحوم با سیما بود. وی همچنین در دهه ۶۰ و ۷۰ به عنوان مجری ثابت اعلام پخش برنامه‌های شبکه یک مهمان مخاطبان بود و ۳۵ سال سابقه حضور در تلویزیون داشت.

وی در چند سال اخیر علی رغم تحمل بیماری نارسایی کبد، از قاب برنامه «آوا نوا» شبکه آموزش کار اجرا را برعهده داشت. مرحوم طباطبایی در شبکه‌های دو و پنج هم نریشن خوانی می‌کرد و مدتی هم به عنوان مجری در شبکه جام جم حضور داشت.

جلال مقامی

جلال مقامی مجری برنامه‌ی معروف و گوینده شناخته شده عرصه دوبله که با اجرای برنامه دیدنی‌ها از تلویزیون شهرت بسیاری درمیان هنردوستان پیدا کرد در سن ۸۱ سالگی به دلیل کهولت سن درگذشت.

استاد جلال مقامی در سال ۱۳۴۴ در ۲۴ سالگی با فیلم من مادرم اولین تجربه بازیگری خود را بدست آورد و تا شروع نقلاب اسلامی در چهار کار سینمایی ایفای نقش کرد. وی بعد از انقلاب نیز در ۳ فیلم بازی کرد اما عمده شهرت وی به اجرای برنامه تلویزیونی دیدنی ها بود.

مقامی از سال ۱۳۶۲ در ۴۲ سالگی با اجرای برنامه تلویزیونی دیدنی ها به تلویزیون آمد و به مدت ۱۲ سال در روزهای جنگ و پس از آن در قاب تلویزیون های سیاه و سفید چهره متفاوتی به نمایش گذاشت.

جلال مقامی مدیریت دوبله‌ آثاری نظیر؛ «معصوم» (۱۳۷۷) و «تعقیب سایه‌ها» (۱۳۶۹)، را برعهده داشته‌است.

مقامی در آثاری نظیر؛ «راز گل شب بو» (۱۳۷۲)، «گالان» (۱۳۶۹)، «زنگ اول» (۱۳۶۳)، «آلونک» (۱۳۴۷)، «گردباد زندگی» (۱۳۴۷)، «ایستگاه ترن» (۱۳۴۵) و «من مادرم» (۱۳۴۴)، به نقش‌آفرینی پرداخته‌است.

امین تارخ

امین تارخ بازیگر سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان که ۲ مهر به علت نارسایی قلبی در یکی از بیمارستان های پایتخت بستری شده بود به دلیل ایست کامل قلبی درگذشت.

امین تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد. او در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

وی به عنوان هنرپیشه و عضو هیات داوری در جشنواره‌های ملی بیشمار و همین‌طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته است. تارخ همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد.

نقش‌آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال‌هایی تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، اغما و جراحت او را به یکی از هنرمندان محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به هنر هفتم تبدیل کرده است.

وی سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، پوریا پورسرخ، بیتا بادران، غزل صارمی، شهرام قائدی و شبنم مقدمی از جمله هنرمندان فارغ التحصیل از این کارگاه بازیگری هستند که توسط او به عرصه سینما و تلویزیون معرفی شده‌اند.

تارخ در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی ماه و خورشید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و در دوره بیست‌وچهارم این جشنواره برای بازی در فیلم سینمایی پرونده‌های هاوانا نامزد دریافت جایزه شد.

همچنین این هنرمند برای نقش‌آفرینی در سریال به یاد ماندنی معصومیت از دست رفته برنده تندیس شبکه سوم سیما، تندیس حافظ و تندیس جشنواره عاشورائیان شد. وی در سال ۱۳۸۷ لوح افتخار «هنرمند ملی» را دریافت کرد.

منوچهر اسماعیلی

منوچهر اسماعیلی پیشکسوت صداپیشه و معروف به مرد هزار صدای دوبله ایران یکم شهریور بر اثر ایست قلبی در منزل خود درگذشت.

منوچهر اسماعیلی دوبله فیلم‌های بسیاری را بر عهده داشت و مدیر دوبلاژ آثار مختلفی بود.

او به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ گویی (صحبت با صداهای مختلف) شهرت دارد. در فیلم هزاردستان به کارگردانی مرحوم علی حاتمی، اسماعیلی به جای شعبان (محمدعلی کشاورز)، به جای رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و هزاردستان (عزت‌الله انتظامی) و جمشید لایق صحبت کرد.

منوچهر اسماعیلی صداپیشگی در آثار سینمایی بسیاری را در کارنامه حرفه‌ای خود داشت. او به جای آنتونی کوئین در نقش حمزه در فیلم محمد رسول‌الله (ص) صحبت کرده بود.

اسماعیلی همچنین صداپیشگی بازیگران مطرحی چون استیو مک کوئین، همفری بوگارت، چارلتون هستون و کرک داگلاس را در کارنامه داشت.

اسماعیل شنگله

اسماعیل شنگله کارگردان، بازیگر، مترجم و از اساتید برجسته بازیگری در دانشکده هنرهای دراماتیک ۲۵ تیر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

آخرین نقش آفرینی این هنرمند پیشکسوت به هفت سال قبل و بازی در سریال «سال‌های ابری» بازمی‌گردد. او در طول این مدت، پیشنهادهای بسیاری را به دلیل کسالت و زندگی خارج از تهران رد کرد و تصمیم گرفت فعالیتی در این حرفه نداشته باشد.

مرحوم شنگله متولد ۱۳ خرداد ۱۳۱۵ در تهران بود که شامگاه جمعه ۲۴ تیرماه در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

این هنرمند پیشکسوت در طول سال‌های فعالیتش در آثاری چون «دایره مینا»، «آبی»، «سام و نرگس»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «سگ کشی» و «پارتی» ایفای نقش کرده است.

همچنین مجموعه‌های «سال‌های برف و بنفشه»، «روشن تر از خاموشی»، «روزهای زندگی»، «باران عشق»، «رعنا»، «خانه‌ای در تاریکی» و … از دیگر آثار این هنرمند هستند.

روح‌الله مفیدی

روح‌الله مفیدی بازیگر پیشکسوت، سینما، تئاتر و تلویزیون ۲۴ تیر بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

مرحوم مفیدی سال ۱۳۰۸ در شهر یزد متولد شد و در سال ۱۳۳۲ فوق دیپلم هواشناسی را از آموزشگاه سازمان هواشناسی دریافت کرد.

وی فعالیت تئاتر را در سال ۱۳۲۷ آغاز کرد.

سریال های تلویزیونی «آینه عبرت»، «هتل»، «عملیات ۱۲۵ سری اول» و نیز فیلم های سینمایی «پاییزان»، «سرحد»، «شب روباه» و «یه حیه قند» از جمله آثاری هستند مرحوم مفیدی ایفای نقش کرده بود.

مهدی صباغی

مهدی صباغی بازیگر مشهدی و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ۱۳ خرداد درگذشت.

مهدی صباغی متولد۱۳۳۰ در مشهد، خاطرات بسیاری را برای مخاطبان تلویزیون، رادیو، تئاتر و سینما رقم زده است. او در چهارمین جشنواره تئاتر فجر برای بازی در نمایش «پیشنهاد» به کارگردانی جواد اردکانی، مقام نخست بازیگری را به دست آورد.

بازی در فیلمهای سینمایی گریز از شهر، گردو، زمزمه، طوبی، تماس، سایه خیال، بازگشت قهرمان، گرگ‌های گرسنه، سلطان، راننده شخصی، صورتی، گل یخ، کافه ستاره، ستاره‌ها، عاشق، راننده تاکسی، آخرین نقش، مهتاب روی سکو، زنان ونوسی مردان مریخی، آسمان هشتم، مرز خوشبختی و ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی سال‌های دور از خانه، سلام، دفترخانه شماره ۱۳، راه بی پایان، پلیس جوان، خانواده حمزه‌علی خان، کمند خاطرات و عقیق از جمله فعالیتهای هنری مرحوم صباغی است.

در رادیو نیز او علاوه‌بر تلاش‌هایی که برای احیا و معرفی لهجه مشهدی کرد توانمندی این را داشت که با ۹‌ لهجه گوناگون صحبت کند و همین موضوع، صباغی را از بسیاری از هم‌دوره‌ای‌ها و همکارانش متمایز می‌کرد.

شهلا ناظریان

شهلا ناظریان گوینده، دوبلور و بازیگر پیشکسوت کشورمان دوشنبه پنجم اردیبهشت ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

این بانوی هنرمند بیش از پنج دهه از عمرش را در زمینه دوبله و گویندگی فیلم گذراند و از پیشکسوتان عرصه دوبله محسوب می شود.

ناظریان ابتدا با بازی در تئاتر وارد عرصه بازیگری شد و نخستین بازی خود را در تئاتر در سال ۱۳۶۸ انجام داد. وی کارنامه پرباری در عرصه دوبله دارد و بسیاری از فیلم ها و سریال های داخلی و خارجی را صداپیشگی کرده است.

زنده یاد ناظریان دوبله نقش های ماندگاری چون اینگرید برگمن در فیلم های کازابلانکا و ژاندارک، ناتالی وود در مسابقه بزرگ، مریل استریپ در فیلم هایکرایمر علیه کرایمر، اتاق ماروین، آوای قلب، ساعت‌ها، اقتباس، خانه ارواح و همچنین الیزابت تیلور ، سوفیا لورن … را بر عهده داشته است.

فیلم‌های سینمایی هندی باغبان، یک ذهن زیبا، مسیر سبز ، خانه خنجرهای پرنده هم از دیگر کارهایی است که وی در نقش کاراکترهای فیلم صداپیشگی کرده است.

از جمله آثار انیمیشنی که زنده یاد ناظریان دوبله کرده است می توان به بتمن، مرد عنکبوتی، لاک پشت های مبارز، نینجا و صوفیا و … و از جدیدترین دوبله های فیلم وی می توان به آثاری چون: عمو راجو، ژاپولو و آقای گل …اشاره کرد.

ناظریان همچنین در سریال این خانه دور است در کنار حمیده خیرآبادی و شهلا ریاحی، سریال داستان یک شهر و همچنین فیلم‌های سینمایی خوش‌خیال، پرِ پرواز و شب بخیر غریبه به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته است.

شهلا ناظریان در برنامه صبح جمعه هم حضور داشت‌. وی همچنین سال ها پیش به همراه همسرش مرحوم حسین عرفانی اجرای مسابقه تلاش رابر عهده داشت. شهلا ناظریان همسر حسین عرفانی دوبلور مشهور سینما و تلویزیون و برادرزاده ایرج ناظریان گوینده نامدار و پیشکسوت کشورمان بود.

محمود فاطمی

محمود فاطمی دوبلور پیشکسوت و گوینده فیلم ماندگار «محمدرسول‌الله» چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت. همسر وی دو روز پیش از آن فوت شده بود.

زنده یاد فاطمی از پیشکسوتان عرصه دوبله و گویندگی در حوزه سینما و گویندگی در فیلم محمد رسول الله (ص) از آثار شاخص اوست. گویندگی در سریال‌های پزشک دهکده، مک میلان و همسر، پیتون پلیس، امام علی (ع) و مرد ۶ میلیون دلاری از دیگر آثار مرحوم فاطمی است.

محمود فاطمی ﻣﺘﻮﻟﺪ ۲۹ ﺁﺑﺎﻥ ۱۳۲۰ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ بود و ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‌ﺍﯼ ﻧﺎﺋﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺳﺎﮐﻦ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﺁﻣﺪه بود. ﭘﺪﺭش ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﻓﺎﻃﻤﯽ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ.

محمد کاشانی

محمد کاشانی یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی تلویزیون در سن ۵۹ سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

در کارنامه کاری وی تهیه کنندگی سریال های باغچه مینو، خانه اجاره‌ای، شب های تابستان، زیر آسمان شهر، بدون شرح، هژیرها و برنامه های تلویزیونی آقای گزارشگر، جنگ هفتاد و هفت و … به چشم می خورد. همچنین برنامه صبح آمد را هم سال‌های ۸۲ تا ۸۵ روی آنتن داشت که جزو پربیننده‌های تلویزیون به شمار می‌رود.

حسین شهابی

حسین شهابی؛ کارگردان سینمای ایران، ۲ بهمن در ۵۵ سالگی درگذشت.

وی که این هفته‌ها در تدارک فیلم اولین پرونده بود، به علت عفونت ریه در ۵۵ سالگی‌ درگذشت. آزادی به قصد شرط، بی‌صدا، حراج و روز روشن از جمله آثار این فیلمساز بود.

شهابی فیلم رو در رو را آماده نمایش داشت و پیش از آن برای کارگردانی آثاری چون روز روشن و آزاد به قید شرط مورد تحسین منتقدان قرار گرفته بود.

اصغر یوسفی نژاد

اصغر یوسفی نژاد نویسنده، کارگردان و منتقد سینما ۲۲ شهریور ماه بر اثر سکته مغزی درگذشت.

این هنرمند در کارنامه خود سال‌ها نقد و تحلیل سینما در مجله فیلم را داشت و سپس وارد فیلمنامه نویسی و کارگردانی شد که حاصل آن ساخت فیلم های ائو و عروسک بود.

اولین فیلم یوسفی نژاد در حضورهای جشنواره ای و اکران تحسین منتقدان را برانگیخت اما فیلم عروسک نتوانست مجوز حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند.

وحید اسلامی

وحید اسلامی روزنامه‌نگار، منتقد و کارگردان سینما به دلیل ایست قلبی ۹ تیرماه در سن ۴۴ سالگی در زادگاهش شهرستان مرودشت فوت کرد.

وحید اسلامی نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی دزدان خیابان جردن را برعهده داشت.

او همچنین عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود. اسلامی سابقه مطبوعاتی داشت و مدتی در روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی مشغول به فعالیت بود.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه

 

آخرین ها