تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۱۲:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 58885

سردر سینمااکران نوروزی سال ۹۵ یکی از برهه‌های طلایی بود که سینمای ایران به خود دید و در آن زمان فیلم‌های اکران شده یعنی «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «کفش‌هایم کو»، «خشم و هیاهو»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «من سالوادور نیستم» به فروشی افزون‌بر ۲۳ میلیارد تومان دست یافتند. این فروش، فیلمسازان و بخش خصوصی را بر آن داشت تا به سمت فیلمسازی و حتی سالن‌سازی تشویق شوند.

به گزارش سینماسینما، فروش موفق سال ۹۵، سینمای ایران را امیدوار کرد که در سال ۹۶ هم فروش خوبی داشته باشیم و البته فروش آثار سینمایی در اکران نوروز ۹۶ هم پیام خوبی برای فیلمسازان دارد. اکران نوروز امسال با فیلم‌های «گشت ۲»، «خوب، بد، جلف»، «ماجرای نیمروز»، «آباجان»، «سه بیگانه» و «یک روز به‌ویژه» به فروش ۲۴ میلیارد تومانی تا ۲۴ فروردین رسید که بار اصلی این فروش را «گشت ۲» با ۱۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان و «خوب، بد، جلف» با ۱۳ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان به دوش کشیدند.

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد اینکه در این میان نرخ بلیت سینما افزایش پیدا کرده و براساس آماری که منتشر شده است در اکران سال ۹۶ آثار سینمایی با وجود افزایش ۱۱ درصدی فروش با کاهش ۱۵ درصدی مخاطبان مواجه شده‌اند.

مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر درباره کم شدن رقم مخاطبان در سال ۹۶ نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته گفت: عوامل مختلفی می‌تواند در این مسئله دخیل باشد، به هر حال ما کالایی عرضه می‌کنیم که کیفیت این کالا همیشه ثابت نیست. باید درنظر گرفت که فیلم‌های امسال با سال گذشته متفاوت بودند. شیوه تبلیغات و نرخ بلیت هم در این امر دخیل است.

مدیرعامل موسسه سینماشهر عنوان کرد: هر چند در سال ۹۵ چند سالن سینما بازگشایی شد اما سالن‌های تاثیرگذاری مانند سینما کورش نبودند و در قالب ۲۵ سینمای پرفروش که بدنه اصلی فروش هستند سینمای پرفروش اضافه نشده است. همچنین باید دید که مکانیزم فروش در کدام سینماها اتفاق می‌افتد. این نکته را هم باید درنظر گرفت که همه سینماهای کشور در فروش مدخل نیستند و تعدادی از آنها در فروش تاثیر چندانی ندارند. حال باید دید که این آمار در سینماهای تاثیرگذار چقدر کم یا زیاد شده است؟

وی بیان کرد: هر چند عده‌ای افت مخاطب را ناشی از افزایش نرخ بلیت می‌دانند اما افزایش نرخ بلیت در همه سینماها اتفاق نیفتاده و تعداد قابل‌توجهی از سینماهای کشور افزایش نرخ نداشتند. این افزایش در تعدادی از سینماها هم به این صورت بود که برای نمونه از ۵هزار تومان به ۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد اما در مجموع به شکل معمول افزایش نرخ بلیت داشتیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر بیان کرد: نمی‌دانم چرا اینقدر نسبت به این موضوع حساسیت‌ها زیاد شده است؟ باید توجه کرد که در فروردین ۹۴ فروش سینماها ۵ میلیارد تومان بود اما حالا افزایش چشمگیری داشته‌ایم. در این افزایش مگر تاثیر افزایش نرخ بلیت چقدر بوده است؟ مگر فروش آثار سینمایی در تمام کشورهای دنیا هر سال نسبت به سال قبل دو برابر می‌شود؟ جالب است بگویم نزدیک به ۱۰ سال است که فروش آثار سینمایی در امریکا بین ۹/۶ تا ۱۰ میلیارد دلار است.

مسچی با اشاره به اینکه امسال تبلیغات آثار سینمایی نسبت به سال گذشته کمتر شد، گفت: هرچند تبلیغات در میزان فروش دخیل است اما باید درنظر گرفت بحث‌های اجتماعی عوامل مختلفی دارند بنابراین نمی‌توان گفت قطع تبلیغات ماهواره‌ای باعث ریزش مخاطب شده است. این جریان به عوامل مختلفی بستگی داشته و ابزارهای متفاوتی هم دارد. البته باید توجه داشت که شبکه‌های مجازی در این بین حرف زیادی برای گفتن دارند.

این مدیر عنوان کرد: آمار جالبی از نسبت افرادی که در تهران به سینما می‌روند و افرادی که در شهرستان به سینما رجوع می‌کنند وجود دارد. در سال ۹۱ درصد رفتن افراد به سینماها در تهران به شهرستان ۶۱ به ۳۹ بود. این آمادر در سال ۹۲، ۵۹ به ۴۱، در سال ۹۳، ۵۷ به ۴۳، در سال ۹۴، ۵۳ به ۴۷ و در سال ۹۵، ۵۰ به ۵۰ شد. یعنی تعداد مخاطبان نصف به نصف شد. یکی از دلایل این موضوع دیجتالی شدن سینماها بود و فیلم‌ها به صورت همزمان در همه شهرستان به نمایش درآمد و به همین ترتیب آمار مخاطبان شهرستانی افزایش پیدا کرد. این در حالی بود که در سال‌های قبل گاهی پیش می‌آمد که شهرهای کوچک بعد از ۸ ماه آثار سینمایی را با کیفیت نامطلوبی تماشا می‌کردند.

یک پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما با ارزیابی وضعیت فروش سینماها در ماه مبارک رمضان از ریزش ۲۰درصدی مخاطب و دلایل آن سخن گفت.

سعیدخانی درباره وضعیت گیشه سینما در ماه مبارک رمضان گفت: امسال فروش سینمایی ما خوب بوده اما با ۲۰ درصد ریزش مخاطب مواجه شده‌ایم که این روند می‌تواند علل مختلفی از جمله افزایش نرخ بلیت‌ها یا نداشتن تنوع ژانر و بحث اطلاع‌رسانی داشته باشد.

او همچنین حادثه تروریستی اخیر را نیز در کاهش فروش فیلم‌ها و مخاطب موثر دانست و افزود: مردم کمتر در مکان‌های شلوغ حضور پیدا می‌کنند، به طور مثال ما در مقایسه با روز مشابه در هفته قبلش ۴۰درصد با افت فروش مواجه شدیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته با گذر زمان این روند به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد و برای مثال با حضور فیلم‌هایی مانند «اکسیدان» ان‌شاالله تا عید فطر فروش‌ها بهتر خواهد شد.

خانی در ادامه به ارائه راه‌حلی برای فروش بهتر گیشه پرداخت و افزود: به نظر من باید نرخ فروش بلیت‌ها به روش پلکانی باشد چرا باید نرخ بلیت سانس ساعت ۱۰ صبح شنبه با ۱۰ شب ۵ شنبه یکی باشد و این یک روند اشتباه است، باید ضریب سانس‌ها رعایت شود.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه طرح‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان چندان موفق عمل نکردند، گفت: نیم بها بودن سانس‌ها مفید نبود زیرا ساعتی که برای آن اختصاص داده بودند تاثیری بر فروش نداشت و تا ساعت ۵ بیشتر نبود. مردم تا قبل از افطار به سینما نمی‌روند و باقی ساعت‌ها نیز مانند مواقع دیگر سال بود بنابراین باید بقیه ساعت‌های شب نیز نیم بها می‌شد و در این مورد تبلیغات می‌کردند به هرحال باید یک کار دسته‌جمعی اتفاق می‌افتاد و از سوی شهرداری یا دولت حمایت و اطلاع‌رسانی می‌شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها