تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۲/۱۷ - ۱۱:۳۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 12940

سردر سینماسینماسینما ـ علی نعیمی، به نیمه‌های اسفند که نزدیک می‌شویم سینمای ایران درگیر دو اتفاق می‌شود. اول انتخاب فیلم‌ها برای بهترین فصل اکران یعنی اکران نوروزی و دوم گرانی بلیت سینماها. هر چقدر خبر اول برای سینما دوستان دلنشین است خبر دوم هر سال یک شوک به بازار عرضه و تقاضای سینمای ایران وارد می‌کند.

جلسات شورای صنفی نمایش که دوشنبه‌ها برگزار می‌شود اینبار به دو جلسه صبح و بعد از ظهر ادامه پیدا کرد و در نهایت نسبت به گرانی بلیت سینما تصمیمی گرفته نشد. تصمیمی که البته در بدنه شورای صنفی نمایش و هم در میان صاحبان آثار و پخش‌کنندگان سینمای ایران طرفداران و مخالفین سرسختی دارد. بنا بر اطلاعات به دست آمده اختلافات درون شورای صنفی نمایش بر سر قیمت بلیت در سال ۹۵ است که موافقان رقم ۱۰ هزار تومان را برای پردیس‌های سینمایی پیشنهاد داده و مخالفین این موضوع را منجر به رکود و قهر مخاطبان سینما می‌دانند.

این دومین سالی است که افزایش قیمت بلیت‌ سالن‌های سینما به صورت شناور در حال انجام است. بدین مفهوم که افزایش قیمت در سالن‌های مدرن، ممتاز و درجه یک و دو متفاوت است.

بهانه‌های متفاوت افزایش قیمت بلیت سینماها در سال‌های اخیر همگی متوجه زیرساخت‌ها بوده و گاه کنایه‌ای به سمت تولید داشته است. افزایش هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما و افزایش قیمت حاملان انرژی و همچنین بالا رفتن هزینه‌های تولید همگی بهانه‌هایی است که بتوان نسبت به بالا رفتن سالانه قیمت بلیت تا حد زیادی به دید منطقی نگاه کرد.

سال ۱۳۹۳ ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به سالن‌های سینما رفتند که این میزان در سال جاری و تا روزهای پایانی سال به عدد ۱۱ میلیون مخاطب رسیده است. آن هم در سالی که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به لحاظ ریالی روی پرده بود. کاهش مخاطب در سالجاری در نتیجه افزایش قیمت بلیت سینما در ابتدای سال است که با وجود رکورد ۷۰ میلیارد تومانی فروش سینماها مخاطبان سینما نسبت به دوره گذشته خود ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سعید سعدی تهیه‌کننده سینما که سال گذشته فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» را روی پرده سینما داشت و با شکست در گیشه مواجه شد درباره احتمال گرانی بلیت سینماها  گفت: در شرایطی که سینما در سبد اقتصادی ـ تفریحی مردم اولویت ندارد و حتی در همین شرایط هم مخاطبان زیادی ندارد گران کردن بلیت سینما اصلا به صلاح نیست.

وی با اشاره به هزینه‌های تولید و توان کم بخش خصوصی در بدنه سینما گفت: از طرفی هم بخش خصوصی اگر نتواند از گیشه و فروش فیلم هزینه‌های تولید خودش را در بیاورد خیلی نمی‌تواند در سینما دوام بیاورد و بازگشت سرمایه و ریسک سرمایه‌گذاری در سینما بسیار سخت خواهد شد.

سعدی با اشاره به اینکه دولت باید در زمینه اکران از فیلم‌ها حمایت کند گفت: تنها راه حلی که در چنین شرایطی می‌تواند سینما را از رکود خارج کند و مخاطب را با سینما آشتی دهد جهت دهی حمایت دولت از تولید به اکران است. دولت با پرداخت سوبسید به بخش اکران و برداشتن تمامی سدهای مالیاتی در عرصه سینما می‌تواند به رونق سینما در اکران کمک کند. در این شرایط دیگر نیازی به گران کردن قیمت بلیت سینماها نخواهد بود و سینماداران و صاحبان آثار هم از وضعیت موجود راضی خواهند بود.

مخالفت سعدی با گرانی بلیت سینما که نماینده طیف فکری بخشی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران است در حالی مطرح می‌شود که محمدحسین فرح‌بخش تهیه‌کننده سینما و صاحب شرکت پویا فیلم نظر متفاوتی نسبت به این موضوع دارد.

فرح‌بخش با اشاره به قیمت بلیت سینماها می‌گوید: به نظر من بلیت سینما در حال حاضر خیلی ارزان است. حتی ۱۰ هزار تومان هم نمی‌تواند رقم واقعی بلیت سینماها باشد. متاسفانه سینما در کشور ما یک محصول بسیار ارزان است که تمام تقصیرهای گرانی و رکود و مشکلات معیشتی به دیوار کوتاه آن برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت واقعی بلیت سینما باید خیلی بیشتر از قیمت فعلی باشد می‌گوید: مردم ما بسیار فهیم و سینما فهم هستند. اگر فیلم خوب ساخته شود مردم در هر شرایطی از آن استقبال می‌کنند. یکی از دلایل افت فروش در سال جاری نبود فیلم خوب در اکران بود. من این هشدار را در زمان جشنواره سی و سوم داده بودم که از این محصولاتی که در جشنواره رونمایی شد توقع فروش بالا را در سینماها نداشته باشید.

وی با اشاره به جشنواره فجر امسال گفت: در جشنواره امسال تعداد فیلم‌ّهای خوب بیشتر بود و من به شما قول می‌دهم فروش فیلم و استقبال از فیلم‌ها در سال ۹۵ بسیار بالاتر از رقم فعلی خواهد بود و گرانی بلیت سینماها تاثیر زیادی در کاهش مخاطب نخواهد داشت. در همین جشنواره سی‌وچهارم قیمت بلیت جشنواره در بازار سیاه به ۲۵۰ هزار تومان هم رسیده است. این یعنی اینکه مردم برای محصول با ارزش حاضرند پول بدهند. سینمای ایران سال‌ها است از نبود تنوع ژانر رنج می‌برد و یکدستی موضوعات و شکل و شمایل فیلم‌ها مخاطبان را دلسرد کرده است.

فرح‌بخش با اشاره به فصل اکران گفت: حتی با وجود اینکه فصل اکران در فروش کم و زیاد فیلم تاثیر می‌گذارد اما نمونه‌های بسیاری را داریم که در فصل به ظاهر مرده سینما به روی پرده رفته است و فروش بالایی هم داشته است. چون مردم در هر شرایطی فیلم خوب را نگاه می‌کنند. کسانی که دهه شصت را به یاد داشته باشند می‌دانند زمانی در همین سینما بهمن فعلی و یا سینما آزادی سابق سینماها به غیر از سانس‌ ۵ تا ۷ صبح در بقیه ساعت‌ها فیلم نمایش می‌دادند و فروش بسیار بالایی هم داشتند. اما متاسفانه امروز در سانس‌های طلایی و در وقت مناسب هم سالن‌ها خالی از مخاطب است و این موضوع خیلی ناراحت کننده است.

سناریوهای مختلف گرانی بلیت سینماها تا جایی پیش رفته است که با وجود نگرانی عده‌ای برای از دست دادن ضریب اشغال سینماها و نداشتن ساز و کار مناسب برای کشاندن مخاطبان به سینما عده‌ای راه حل سومی را ارائه دهند که در فضای فعلی و با توجه به ظرفیت سینمای ایران کمی با واقعیت مطابقت بیشتری دارد.

مسعود اطیابی عضو سابق شورای صنفی نمایش و از تهیه‌کنندگان سینما با اشاره به اینکه گران کردن بلیت سینما تبعات منفی در پی خواهد داشت گفت: طبیعی است گرانی بلیت سینما در ابتدای هر سال شوک به بازار سینماها و سینماداران وارد می‌کند. این روند تا جا افتادن موضوع و تطبیق شرایط اقتصادی مردم زمان می‌برد. برای همین اگر سناریوی افزایش قیمت بلیت اجرایی شود ما شاهد افت فروش و مخاطب در سال جدید را خواهیم داشت.

این کارگردان و تهیه‌کننده سینما در ادامه می‌افزاید: از طرفی اما اگر افزایش قیمت را نداشته باشیم تولید سینمای ایران که وابسته به گیشه است به مشکل بر می‌خورد و نمی‌تواند روی پای خودش بایستد.

اطیابی راه حل گرانی بلیت را اجرای یک روش پلکانی و شناور در قیمت بلیت‌ها می‌داند و می‌گوید: اگر مبنای افزایش قیمت بلیت را رتبه‌بندی فیلم‌ها به درجات کیفی مختلف کنیم و بر اساس آن و مولفه‌های دیگری همچون زمان فیلم و هزینه‌های تولید قیمت بلیت را افزایش دهیم شاهد خواهیم بود هم رقابت در ساخت آثار با کیفیت‌تر بالا خواهد رفت و هم فروش فیلم‌ها در گیشه بر مبنای عدالت و کیفیت یک اثر افزایش پیدا خواهد کرد.

اطیابی در ادامه گفت: دولت باید شرایط حمایتی خود را در عرصه تولید به صورت یکسان در تمامی پروژه‌ها انجام دهد. حمایت خاص از یک فیلم و منزوی کردن بخش خصوصی باعث می‌شود توان رقابت در جریان اصلی سینما عادلانه انجام نشود.

 

منبع: صمت

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها