اکران فیلمها در سینماهای مردمی سیوششمین جشنواره فیلم فجر مانند سالهای گذشته با صفهای طولانی خرید بلیت در سرما و به خصوص عجین شدن آن با آلودگی شدید هوا و بحث جداناشدنی بازار سیاه بلیتها سپری شد.
به گزارش سینماسینما، خبرنگاری در یکی از اکرانهای مردمی جشنواره فیلم فجر به پردیس سینمایی «آزادی» که یکی از سینماهای اصلی اکران فیلم در ایام جشنواره است، سر زد.
این سینما که به خاطر قرارگیری در منطقهای از شهر تهران دسترسی به آن آسان است هر روز مخاطبان بسیاری را به خود جذب میکند.
همین امر باعث شده است تا از همان ساعات اولیه شروع سانسهای پخش فیلم، صفهای طولانی از مردمی که میخواهند از گیشه سینما بلیت تهیه کنند مقابل سینما تشکیل شود.
این صفها به وسیله داربستهایی فلزی که مقابل سینما زده شده است، نظم خوبی پیدا کردهاند با این حال ایستادن در سرما و مخصوصا آلودگی شدید هوای تهران کاری دشوار است. نکته دیگری که جشنواره امسال را با حاشیههایی همراه کرده است بحث اخذ رای مردمی به شیوه الکترونیکی آن است.
دو پسر جوانی که در صف بین راهرویی که با داربستهای فلزی برای هدایت افراد زده شده بر روی زمین نشستهاند میگویند که از ساعت ۳ بعد از ظهر اینجا آمدهاند تا فیلمی که قرار است ساعت ۶ اکران شود را ببینند. آنها میگویند که تا الان چهار فیلم از جشنواره را دیدهاند و همه بلیتهایشان را از گیشه تهیه کرده اند.
یکی از آنها با انتقاد از شرایط خرید بلیت از گیشه میگوید که وضعیت سینمایی مانند چهارسو به دلیل اینکه صفها داخل ساختمان است و به دلیل داشتن سالن خالی، امکان اضافه کردن سانس برای فیلمهایی که مخاطب زیادی دارند وجود دارد، خیلی بهتر است.
پارسال برایم پیش آمده بود که برای دیدن فیلمی مجبور شوم روی زمین بنشینم ولی امسال هنوز پیش نیامده و فکر نمیکنم هم پیش بیاید.
این جوان با وجود آنکه بلیتهایی که تهیه کرده بود، کُد رای داشتند، رای نداده بود. او علت آنرا نداشتن گوشی همراه هوشمند بیان کرد و گفت: به طور کلی رای دهی به این شیوه دردسر دارد و حوصلهاش را ندارم. نحوه اطلاع رسانیشان هم فقط به این شکل بوده که اول هر فیلم توضیحی راجع به نحوه رایگیری میدهند و خیلیها که دیرتر به سالن میرسند اصلا متوجه فرایند رای دهی نمیشوند.
شخص دیگری نیز که صحبتهای ما را شنید بود از دیر اعلام شدن نتایج آرا مردمی انتقاد کرد و گفت: امسال تا روز چهارم جشنواره نتایج را نگفتند، درصورتی که اعلام آن قطعا کار سختی نبوده است و باید به این نکته توجه کنند که نگفتن آن باعث به وجود آمدن شک و شبهه میشود.
خانم میانسال دیگری که تنها، برای دیدن فیلمها آمده و در میانه صف ایستاده بود با بیان اینکه “من یک هفته است که به جشنواره میآیم و روزی حداقل دو فیلم میبینم” گفت: مقابل پردیس سینمایی آزادی که یکی از پرمخاطب ترین سینماهای جشنواره فیلم فجر است از همان ساعات اولیه شروع سانسهای پخش فیلم صف طولانیای از مردمی که میخواستند از گیشه سینما بلیت تهیه کنند، تشکیل میشود.
او با وجود اینکه اظهار میکرد به دلیل تعدد فیلمهایی که دیده است داستان بعضی را با هم اشتباه کرده به مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» اشاره کرد و از دیدن آن اظهار رضایت کرد و معتقد بود در کنار فیلمهای داستانی دیدن این مستند که واقعیت را نشان میدهد جذاب بوده.
یکی از نکاتی که مخاطبان جشنواره به آن اشاره میکردند بحث ایمنی داخل سالنهای نمایش بود؛ جدایی از بحث قدیمی بودن بعضی از سالنهای نمایش با وجود حجم بیش از حد جمعیتی که در سالن سینما جمع میشوند شرایط به گونهای است که مسیرهای رفت و آمد بسته میشوند و در شرایطی که خطری مانند آتش سوزی رخ بدهد،وضعیت نگران کنندهای پیش بینی می شود!
اما اگر از این حکایت بگذریم و به ماجرای صفهای مردمی برگردیم، به یاد داریم پیش از جشنواره فیلم فجر؛ عزتالله علیزاده معاون اجرایی جشنواره اعلام کرد که “گیشه سینماها از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پیش از شروع نمایش فیلم باز می شوند” ولی این صفی که چندین ساعت پیش از شروع اکران فیلم تشکیل میشود نشان از اتفاق دیگری دارد.
در همین مورد دختری دانشجو که در صف ایستاده بود و منتظر باز شدن گیشه سینما بود تا بلیت فیلم مورد علاقه اش را بخرد، گفت: سال گذشته ما هر زمان از روز که میآمدیم و بلیت فیلمی را میخواستیم میتوانستیم تهیه کنیم و نیازی به ساعتها ایستادن در صف نبود. ولی امسال دقیقا زمانی که فیلم شروع میشود گیشه را باز میکنند و صبر میکنند تا همه بیایند و صف تشکیل شود این باعث شده است که دقایق اولیه چند فیلم را از دست بدهیم و میگویند بلیت نیامده است. سینما فرهنگ اوضاعش بهتر از آزادی است و صفی که تشکیل شده است. در سالن سینما هم اگر صندلی کم بیاید، کسی را روی زمین نمی نشانند و صندلی به سالن اضافه میکنند.
او ادامه داد: من پارسال هم در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بودم و دو فیلم دیدم و به محض اینکه به سینما رجوع کردم با وجود آنکه چندساعت زودتر رسیده بودم، توانستم بلیت بخرم و با خیال راحت تا زمانی که فیلم شروع شود به کارهایم رسیدم. آن موقع اگر بلیت گیشه فیلمی تمام میشد زودتر مطلع میشدی ولی الان باید تا زمان شروع فیلم و حتی در زمان نمایشش هم صبر کنی.
او که فیلم دیگری را در سینما فرهنگ دیده بود درباره وضعیت این سینما در ایام جشنواره گفت: متاسفانه مسئولین این سینما از ظرفیت سالن خود اطلاعی نداشتند زیرا که پس از اتمام بلیتهای گیشهشان از مردمی که در صف بودند در خواست کردند لحظاتی صبر کنند تا آنها بتوانند سالن را چک کنند و ببیند چند صندلی هنوز خالی است و همین اتفاق باعث شد ما دقایق ابتدایی فیلم را از دست بدهیم.
سه جوان دیگری که بر روی سکویی در صف بلیت گیشه سینما نشسته بودند وقتی برای پرسیدن سوالات به سمت شان می رویم، ابتدا فکر می کنند که میخواهیم به آنها بلیت بفروشیم و این نشان از وجود دلالان بلیت مقابل سینماها دارد.
آنها که خودشان بلیت چند فیلم را از همین بلیت فروشها خریده بودند، درباره قیمتهای متفاوتی که به آنها پیشنهاد شده بود بیان کردند که بلیت فیلمی پرطرفدار ۳۰ تومان بوده ولی ۲۵ تومان خریدم. آخرین رقمی هم که برای فروش بلیتی به آنها پیشنهاد شده بود به ۴۰ هزار تومان هم میرسید، یعنی بیش از دو برابر قیمت اصلی یک بلیت!
اما به غیر از صحبت های بلیت وبازار سیاه، بازار نقد فیلم های جشنواره هم بحث داغ صف های مردمی فیلم فجر است و به غیر از نظرسنجی اینترنتی؛ حوزه هنری هم نظرسنجی مردمی انجام می دهد به این ترتیب که پرسشگرانی با در دست داشتن برگهای نظر سنجی درباره فیلمی خاص، نظر مخاطبانی که در صف ایستاده بودند را جویا میشوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
- رزاق کریمی: سیمرغ مستند باید در جشنواره فجر احیا شود/ داوران توجیه نبودند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!