به گزارش سینماسینما، مرتضی رزاق کریمی معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به حاشیه های داوری آثار حاضر در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و اینکه دو فیلم مستند بخش مسابقه توسط داوران دیده ولی داوری نشده است، گفت: قبل از هرچیز اجازه دهید از نیمه پر به مساله حضور آثار مستند و انیمیشن در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر نگاه کنیم. همانطور که در اختتامیه جشنواره از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما شنیدیم، فیلم های مستند در میانه جدول آرای مردمی قرار داشتند که چنین امری با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر بیشتر به سینمای داستانی توجه می کند اتفاق مهمی است.
وی با تاکید بر اینکه این استقبال نشان می دهد یک گام مهم در مخاطب سازی و ارتقای فرهنگ مخاطبان سینمای ایران برداشته شده است، توضیح داد: سینمای مستند از برخی عناصر سرگرم کننده سینمای داستانی مانند حضور بازیگران شناخته شده برای جذب مخاطب بهره نمی برد و در سینمای مستند بیش از هرچیز موضوع اهمیت دارد ولی در رویکرد اکران بیش از آن ساختار دراماتیک از جنس مستند بسیار مهم است.
رزاق کریمی با تاکید به اینکه مخاطبان از سینمای مستند و انیمیشن در جشنواره استقبال کرده اند، بیان کرد: این امر نشان می دهد که نباید سطح سلیقه مخاطب خود را دست کم بگیریم و باید باور کنیم که سینمای مستند این توانایی را پیدا کرده است که در اکران عمومی ظاهر شود.
وی توضیح داد: ارتباط سینمای مستند با مخاطب طی سال های اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته و همین رشد تدریجی باید در سطح مدیریت نیز وجود داشته باشد که این مدیریت می تواند شامل مدیریت یک جشنواره تا زیرمجموعه آن جشنواره تا داوری باشد. در همه جشنواره های معتبر دنیا نه تنها سینمای مستند را در کنار آثار داستانی قابل داوری می دانند و آن را یک مهمان ناخوانده نمی دانند بلکه این آثار را نقطه قوت جشنواره می دانند به عنوان مثال جشنواره لوکارنو در سال جاری جایزه خود را به یک فیلم مستند اهدا کرد.
این تهیه کننده مستند بیان کرد: جشنواره های معتبر دنیا محلی برای ارزیابی فرهنگی آثار سینمایی است، نه محلی برای تعریف و تمجید از سلبریتی ها. ضمن احترام به همه چهره های شاخص سینمای داستانی، باید بگویم که جشنواره محلی برای تجلیل از سینمای تجاری نیست.
وی ادامه داد: نگاهی که در جشنواره های دنیا نسبت به آثار مختلف سینمایی دنبال می شود، نشان از بلوغ فرهنگی است که یک شبه اتفاق نمی افتد. معتقدم گامی که در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر برداشته شد، بسیار خوب بود، اما سخن بعضی از اعضای محترم هیات داوران که گفتند نمی توان آثار مستند و داستانی را در کنار هم داوری کرد نشان می دهد که داوران محترم برای این امر توجیه نشده بودند که در این دوره جشنواره بخش مسابقه صرفا به عناصر نمایشی محدود نخواهد بود.
رزاق کریمی در پایان گفت: متاسفانه هنوز زمینه لازم برای داوری سینمای مستند در کنار سینمای داستانی شکل نگرفته است و به نظر می رسد نیاز به گفتگوهای کارشناسانه بیشتری هست. با توجه به ظرفیت نمایش فیلم های مستند در این دوره از جشنواره، می توان با حفظ سیمرغ های سینمای مستند مانند دوران گذشته، ۲ فیلم مستند نیز برای نمایش عمومی و رقابت اصلی انتخاب کرد.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید رشتیان در مراسم اهدای نشان عالی خورشید مطرح کرد: باید بیشتر به سمت حرفهای شدن در سینمای مستند پیش برویم/ افزایش توجه بر تهیهکنندگی سینمای مستند
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- اعلام جزییات افتتاحیه جشن مستقل سینمای مستند
- گفتگوهای اختصاصی تصویری سینماسینما با هنرمندان و منتقدان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش اول)
- جشنواره سینما حقیقت؛ اثرگذاری اجتماعی و آگاهیبخشی
- رضا تیموری: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانیست
- آغاز ساخت موسیقی «روزهای ناتمام»/ آمادهسازی برای جشنواره سینماحقیقت
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت پایان یافت
- «دوربین شخصی، سینمای ذهنی و فیلم جستار» منتشر شد
- بازگشت مرتضی رزاقکریمی با یک سریال/ راما قویدل کارگردان «بینشان» شد
- تمدید مهلت ارسال اثر برای حضور در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز