تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۱۴:۳۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 164387

فیلمبردار مستند «بانو قدس ایران» تاکید کرد «سینماحقیقت» به عنوان تنها پایگاه مستند سینمای ایران شناخته می‌شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش سینماسینما، رضا تیموری درباره اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان تنها پایگاه مستند سینمای ایران شناخته می‌شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. جایی ا‌ست که فیلمسازان و مردم می‌توانند آثار یکدیگر را ببینند. به نظر من مستند توانسته است در دهه‌های اخیر میان مردم بیشتر شناخته شود که یکی از دلایل آن جشنواره «سینماحقیقت» است.
او درباره تفاوت فیلمبرداری سینمای مستند با سینمای داستانی عنوان کرد: سهم فیلمبردار در فیلم‌های مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانی‌ است. طبیعتا در سینمای مستند فرصت گفتگو با کارگردان و برنامه‌ریزی وجود ندارد، فیلمبردار باید تا جایی از حرفه کارگردانی، تدوین، استفاده از نور طبیعی و… آشنا باشد. کلیت مسائل با کارگردان در میان گذاشته می‌شود اما در طول فیلمبرداری همه چیز برعهده فیلمبردار خواهد بود.
فیلمبردار مستند «در جستجوی خانه خورشید» ادامه داد: برای مثال فیلمبرداری مستند پرتره «بانو قدس ایران» به سینمای داستانی نزدیک‌تر است، چراکه سوژه مورد نظر دیگر زنده نیست و این امر باعث می‌شود که زمان کافی برای همه امور وجود داشته باشد، اما در مستندهای شهری یاد می‌گیریم که نمی‌توانیم در اتفاقات دست ببریم بلکه باید نسبت به فیلمبرداری قسمتی تصمیم بگیریم، قدرت حذف یا اضافه کردن هیچ سکانسی وجود ندارد و فیلمبردار باید خود را با فضا، نور و هر چیز دیگری وفق دهد.
تیموری درباره تحول فیلمبرداری در سینمای مستند خاطرنشان کرد: فیلمبرداری در سینمای مستند طی سال‌های گذشته بسیار متفاوت شده است؛ مستند زمانی تنها ثبت کردن بود اما این روزها آمدن ابزارهای جدید و افراد تحصیل کرده به این حوزه، باعث شده است که ما برای ثبت کردن، قید کیفیت، نور و تصویر را نزنیم.
فیلمبردار مستند «دود» تاکید کرد: سرمایه‌گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر فیلم‌های مستند، فرصت بالا رفتن کیفیت و تعداد آثار را بالا برده و باعث شده است که ساخت آثار خارج از عرف بالاتر رود و مستندسازان تنها به سراغ ساخت مستندهای کلاسیک نروند. این مساله متفاوت با مستندهایی است که تلویزیون می‌سازد؛ اینگونه مستندها خلاقیت فیلمساز را دربر ندارند چراکه بخشی از آن را عدد و رقم در بر می‌گیرد.
او در پایان درباره اکران آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: به نظر من اکران آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» باعث شده است که کسانی که علاقه‌مند به دیدن فیلم‌ها در جشنواره‌ها هستند و توانایی حضور در شهر تهران را ندارند، باحضور در شهرهای خود فیلم‌های جشنواره را مختلف مشاهده کنند که به نظر من اتفاق بسیار خوبی‌ است.
پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها