نمایش «بر اساس دوشسِ مَلفی» از سه شنبه ۲۳ شهریور ساعت ٢٠ در تئاتر مستقل تهران به روى صحنه رفت.
به گزارش سینماسینما، در این نمایش باران کوثرى، رضا بهبودى، احمد ساعتچیان، میلاد رحیمی، میلاد شجره، فربد فرهنگ، سیما مبارکشاهی، محسن نوری، سینا کرمی، روجا جعفری، فرنوش نیکاندیش، سمانه حسینی، مژده امینی، پدرام صمدی، امین اسلامی، اکبر حیاتی، مجتبی جمشیدی، شایان براری، حدیث حسنی، شهرزاد شکیبا، بهار اعتماد، فرید شهریاری، فرید اخباری، امین بنیهاشمی، علی بهمنی، امید رضایی در این نمایش به ایفاى نقش مىپردازند.
سمانه فراهانی: اعضای گروه با لباسهایی مندرس بر تن، گوشه سالن در انتظار شروع تمرین هستند. چیدمان صندلیهای سالن تئاتر مستقل تغییر کرده و ردیفهای پشت سرهم صندلیها تا انتهای سالن امتداد یافته است. لوستری بزرگ تنها بخش چشمنواز صحنه نمایش تازه محمد رضایی راد است. فضا به زندان و قصری مخروبه شبیه است که به واسطه ستونهایی آجری ایجاد شده است.
باران کوثری با دستهای گل مصنوعی از راه میرسد و با تغییر لباس آماده تمرین میشود. دو بازبین هم گوشهای از سالن نشستهاند تا شاهد اجرای ژنرال باشند.
بازیگران اندکی آشفتهاند چراکه یکی از بازیگران اصلی به دلیل فوت یکباره پدربزرگ و مادربزرگش موفق به حضور در این تمرین پایانی نشده و ناچارند بخشهایی از صحنهها را که مربوط به اوست در این اجرا حذف کنند و برخی را از روی متن بخوانند.
داستان در منطقهای با نام ملفی روی میدهد و اجرا با حضور بخشی از اهالی این شهر روی صحنه آغاز میشود. پس از دقایقی باران کوثری که نقش دوشس ملفی را برعهده دارد، روی صحنه میآید. لباس او هیچ شباهتی به لباس یک اشرافزاده ندارد.
دردسرهای دوشس در برابر دو برادر خود و داستان عاشقانهای که در کنار این درگیریها روایت میشود، بخشی از قصه نمایشنامهای است که نغمه ثمینی و محمد رضاییراد براساس متن «دوشسِ مَلفى» اثر جان وبستر نوشتهاند.
ریتم نمایش گاه تند و گاه کند میشود و موسیقی در بسیاری از صحنهها همراه اتفاقات نمایش است. صحنهیاران پشت پرده سخت در تلاشاند تا اتفاقات روی صحنه به بهترین شکل رخ دهد.
با پایان آخرین صحنه نمایش و راهی شدن گروه به سمت اتاق تعویض لباس، میلاد رحیمی که بازیگر نمایش و دستیار محمد رضاییراد است، درباره مدت تمرین گروه میگوید: «حدود شش جلسه دورخوانی داشتیم و اوایل اسفندماه گذشته با اعضای گروه خانه به مدت یک ماه و نیم شروع به اتوود زدن نقشها کردیم. اواخر اسفند اولین نسخه بازنویسی شده نمایشنامه آماده شد و از اوایل اردیبهشت ماه تمرینها را بهصورت جدی شروع کردیم، اما چند بازیگر تغییر کرد. پس از یک ماه بازنویسی دیگری انجام شد و تمرینها به مدت هفت ماه ادامه یافت. یک ماه پیش نمایشنامه برای آخرین بار بازنویسی شد چراکه مدت آن چهار ساعت و نیم بود و هرچند ریتم بسیار خوبی داشت، اما به دلیل شرایط سالنهای خصوصی ناچار به کاهش آن بودیم. من مطمئنم مخاطب نمایش چهار ساعت و نیمه ما را با آغوش باز میپذیرفت، اما خب امکان اجرای نمایش در این مدت وجود نداشت و در همین مدت سه ساعت نمایش بدون وقفه هم اطمینان دارم مخاطبان از تماشای آن خسته نخواهند شد.»
رحیمی درباره بازیگران این نمایش توضیح میدهد: «۹۵ درصد از صحنهیاران و چهار نفر از بازیگران، شاگردان محمد رضاییراد هستند و حضور این افراد که برخی از آنها تابهحال تجربه اجرا روی صحنه را نداشتهاند در کنار بازیگران با تجربهای چون رضا بهبودی، احمد ساعتچیان و باران کوثری ترکیب خوبی به وجود آورده است. به واسطه این نمایش ما جمع زیادی بازیگر به تئاتر معرفی میکنیم چراکه در این نمایش شاهد بازیهای خوب و متفاوت به لحاظ نوع بازی خواهید بود.»
او ادامه میدهد: «ما باید مدت نمایش را به مخاطب بگوییم و تلاش کنیم که خسته نشود و نمایش را تا پایان دنبال کند. ریتم در بخشهایی کش میآید و گاه اتفاقات با ریتم تند دنبال میشوند. به همین دلیل اگر با این ریتم پیش برویم تماشاگر حتماً این نمایش را تا پایان تماشا خواهد کرد.»
بازیگر نمایش «براساس دوشس ملفی» درباره دلیل برخی ناهماهنگیها در تمرین پایانی میگوید: «ما ۲۰ جلسه در سالن تئاتر مستقل تمرین داشتیم اما با این تغییر چیدمان و ابعاد، اولین باری بود که بخش زیادی از نمایش را اجرا کردیم. از آن جایی که در این نمایش ۲۶ بازیگر داریم، خوب بود که میتوانستیم تمرین بیشتری در صحنه داشته باشیم اما این امکان وجود نداشت.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری