هشتمین روز جشنواره فیلم فجر نیز با افشای تغییر اجباری پایانبندی فیلم «بیرویا» برای امکان حضور در جشنواره فجر، بغض بهروز شعیبی در نشست خبری «بدون قرار قبلی» برای حس وطندوستی، یادی از دختر هفدهسالهای که به دست همسرش در اهواز کشته شد، ادعای دزدیده شده ایده یک فیلمنامه و حضور سنگینتر کرونا در فضای جشنواره به پایان رسید.
به گزارش سینماسینما، در هشتمین روز از برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر در مرکز همایشهای برج میلاد دو فیلم «بیرویا» ساخته آرین وزیردفتری و «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی به نمایش درآمد و نشستهای خبری پرحاشیهای را پشت سر گذاشت.
آرین وزیر دفتری که با ساخت «بیرویا» اولین تجربه فیلم سینمایی بلند خود را روی پرده نقرهای جشنواره به نمایش گذاشت، پیش از این تجربه ساخت چندین فیلمکوتاه را در کارنامه کاری خود دارد. در این فیلم که هومن سیدی و سعید سعدی تهیهکنندگی آن را برعهده داشتند، بازیگرانی چون صابر ابر، طناز طباطبایی، مائده طهماسبی، مجتبی فلاحی، تیام کرمانیان، رضا داوودنژاد، شادی کرم رودی و… ایفای نقش کردهاند.
در نشست این که با سوالات متعددی به نوع پایانبندی فیلم انتقاد شده بود، طناز طباطبایی که نقش اصلی زن این فیلم را برعهده داشت، در پاسخ بیان کرد که کپشنی که در انتهای فیلم نوشته میشود برای اخذ مجوز فیلمنامه اضافه شده است و بین انتخاب حضور در جشنواره و اضافه کردن کپشن موضوع دوم را انتخاب شده. بنابراین خود فیلم درباره موضوع بیماری اسکیزوفرنی نیست و در ادامه هومن سیدی که خودش را به عنوان تهیهکننده این فیلم نمیداند چراکه معتقد است تنها قصد کمک داشته تا وزیردفتری فیلمش را بسازد، درباره کپشن انتهایی فیلم میگوید باید با وزارت ارشاد درباره این توضیح پایانی فیلم رایزنی شود تا به مخاطب احترام گذاشته شو و هر کس بتواند برداشت خود را از فیلم داشته باشد.
دومین فیلم به نمایش درآمده در این روز به فیلم «بدون قرار قبلی» بهروز شعیبی اختصاص داشت. او که در این دوره جشنواره برای دومین بار در نشست خبری حاضر میشد، روز گذشته به عنوان بازیگر فیلم «هِناس» در نشست خبری حضور داشت. در این فیلم پگاه آهنگرانی، صابر ابر، الهام کردا و مصطفی زمانی نقش آفرینی کردهاند.
شعیبی که در نشست خبری با سوالات و انتقاداتی درباره سفارشیساز بودن، تهیه بودجه از نهادهای دولتی، ساخت فیلمهای ارزشی و انقلابی و شعاری سازی مواجه شد، در بخشی از صحبتهای خود در دفاع از «بدون قرار قبلی» که فضایی همراه با حس وطندوستی، بازگشت به کشور و موضوعات اعتقادی دارد، با بغضی که در صدا داشت و منجر شد نتواند جمله خود را به پایان برساند بیان کرد: این سرزمین ما است و با این موضع که اگر ناراحت هستید از ایران بروید مشکل داریم. بچههای ما قطعا برای برداشت چیزهایی که ما در سرزمین خودمان میکاریم به این کشور باز خواهند گشت!
با توجه به آنکه پگاه آهنگرانی نقش اصلی این فیلم را برعهده داشت و به گفته عوامل به دلیل یک سفر در نشست حضور نداشت، شعیبی در واکنش به سوالاتی که درباره نگاه سیاسی و اعتقادی که این هنرمند دارد و چگونگی همکاری آنها با هم بیان کرد که؛ سینما را یک رسانه و صنعت میداند و مواضع افراد نسبت به مسائل سیاسی موضوعی شخصی است و به آن کاری ندارد.
در بخشهای پایانی نشست نیز یکی دیگر از عوامل فیلم با توجه به فضای فیلم که به گفته او از عشق سخن میگوید، به اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت کشته شدن دختر اهوازی به دست شوهرش حاصل نبود عشق در جامعه است، چیزی که در فیلم «خانه پدری» نیز به نمایش گذاشته شده است.
در این فیلم که سکانسهایی از آن در آلمان فیلمبرداری شده است، کودکی به عنوان فرزند پگاه آهنگرانی ایفای نقش میکند که در این اثر اوتیسم دارد. انجمن اوتیسم برای ساخت این فیلم حمایت و همراهیهایی داشتند.
در خانه جشنواره از نخستین روز غرفهای برای این انجمن در نظر گرفته شده و این تشکل امروز با اهدای گل به مخاطبان حاضر در مرکز همایشهای برج میلاد به آگاهی و اطلاع رسانی درباره این اختلال پرداختند.
در این روز در کنار اکران فیلمها و نشستهای خبری، مانند روزهای گذشته نشست فرهنگی مجازی دانش آکادمیک و سینمای معاصر (مطالعه تاریخی سینمای هنگکنگ و کره جنوبی) در دانشگاه سوره، نشست فرهنگی تعامل تدوینگر و کارگردان در شکلگیری داستان، نشست فرهنگی فیلمنامه و سبک بیانی نویسنده (نکوداشت زندهیاد کامپوزیا پرتوی)، نشست فرهنگی سینمای سیاسی،فقدان فیلمنامه برگزار و فیلم «دست نوشتهها» به کارگردانی «مهرزاد مینویی» نمایش داده شد.
در بخشی از نشستی که برای نکوداشت زندهیاد کامپوزیا پرتوی برگزار شد، جابر قاسمعلی فیلمنامهنویس و نویسنده درباره این هنرمند بیان کرد: کامبوزیا پرتوی صاحب سبک بود. او با فیلمسازان متعددی کار کرد و چهاربار جایزه جشنواره فیلم فجر را گرفت. او فیلمنامهنویس شاخصی بود زیرا تصور میشود که ورود به سینما با کارگردانی کار سادهتری در مقایسه با فیلمنامهنویسی است و در سینما گاردی نسبت به ورود فیلمنامهنویسان به عرصه کارگردانی وجود دارد. بازار فیلمنامهنویسی که وارد کارگردانی شده محدود میشود اما پرتوی از این باب شاخص بود که توانست بین این دو تعادلی برقرار کند و توانست فیلمنامههایی که خود دوست داشت را بسازد؛ علاوه بر آن فیلمنامههای خوبی برای دیگران نوشت. از این باب جایگاه او غبطه برانگیز است.
قاسمعلی درباره سبک کاری این هنرمند نیز توضیح داد: او از سال ۶۶ که اولین فیلم خود را ساخت تا زمان فوت، بیش از ۲۶ فیلم و سریال تولید کرده است. با نگاه به مجموعه آثار او میبینیم که هم کار کودک و نوجوان تولید کرده و هم کار تلخ اجتماعی. از نظر رویکرد فیلمنامهنویسی هم بسیار متنوع کار کرده است؛ اما در چهار حوزه میتوان کار او را دستهبندی کرد؛ یکی کاری است که برای سینمای بدنه و مخاطب تولید میشود نظیر «گلنار» و «گربه آوازهخوان»، گروه دوم فیلمهای کانونی او هستند که متاثر از فضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده مثل فیلم «ماهی»، «شیرک» و «ننه لالا و فرزندانش»، در فیلمهای کانونی دغدغه کودک و نوجوان وجود دارد اما فیلمساز بیشتر از مخاظب به خودش میاندیشد. گروه سوم فیلمهایی با رویکرد اجتماعی هستند مثل «دیشب باباتو دیدم آیدا»، نوع دیگری هم وجود دارد که شامل فیلمهایی با رویکرد معنایی و استعلایی میشود.
در پایان هفتمین روز از اکرانهای مردمی جشنواره فجر، آرا مردمی همچنان مانند روزهای گذشته است و فیلمهای «ملاقات خصوصی» با میانگی آرا ۴.۴۷، «موقعیت مهدی» با میانگین رای ۴.۳۷ و «علفزار» با میانگین آرا ۴.۳۳به ترتیب در مقام اول تا سوم جدول نتایج آرا مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر جای دارند.
با توجه به آنکه فیلم «ملاقات خصوصی» از اولین روز اعلام نتایج آرا مردمی همچنان در صدر جدول قرار دارد، امروز اخباری مبنی بر ساخته شدن این فیلم براساس طرح و ایده فیلمنامه دیگری در رسانهها منتشر شد که یک فیلمنامه نویس ادعا کرده که ایده این فیلم بر اساس فیلمنامه ای که او چند سال پیش نوشته بوده، ساخته شده و طرح آن را متعلق به خود دانسته است.
از دیگر اخباری که امروز از خانه جشنواره منتشر شد حضور حجتالاسلام محسن ابراهیمی رییس امور فرهنگی قوه قضاییه در مرکز همایشهای برج میلاد بود. او به بیان نکاتی درباره جشنواره فیلم فجر و تاثیر سینما در کاهش جرم نیز پرداخت.
در خبرهای دیگری که از این دوره جشنواره امروز به گوش رسید، ادعای بهروز افخمی یکی از اعضای هیئت انتخاب این رویداد در واکنش به سطح پایین و کیفیت آثار حاضر در این دوره جشنواره بود که بیان کرد تمامی فیلمهای حاضر در جشنواره را ندیده و رای نداده و در ادامه برای چندمین بار موضوع نداشتن پروانه نمایش یا وجود اصلاحات برخی از فیلمها مطرح شد که عاملی بوده برای بیرون ماندن و کنار گذاشتن برخی آثار از حضور در چهلمین دوره برگزاری این رویداد!
علاوه بر این جشنواره فیلم فجر اعلام کرد، تعدادی از فیلمهای حاضر در جشنواره برای ناشنوایان، نابینایان و افراد دارای معلولیت در دو سالن پردیس سینمایی مگامال اکران خواهند شد.
از جمله اخباری که امروز در برخی رسانهها منتشر شد، کشته شدن یکی از گرگهایی بود که در فیلم «برف آخر» که موضوعی محیط زیستی دارد، حضور داشت. این حیوان که با عنوان تنها گرگ سینمای ایران نامیده شده، به علت شلیک گلوگه کشته شده است و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با تایید خبر تلف شدن این گرگ بیان کرده که گرگها و سگها به دنبال بارش برف دچار مستی و شعف میشوند به همین دلیل پس از فرار این گرگ، برای این که حادثهای پیش نیاید، یکی از اهالی کیاسر اقدام به کشتن آن کرده است.
از دیگر وقایع سینمایی، ۱۸ بهمنماه که مصادف شد با هشتمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر، پیکر علیرضا سجادپور نیز که روز گذشته بر اثر عوارض بیماری سرطان و تومور مغزی درگذشت، به خاک سپرده شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت