سرنوشت سیدمحمد امامی، سرمایهگذار سریال «شهرزاد»، بیشباهت به پایانبندی خود سریال نیست؛ تعلیقی که مشخص نبود این سریال به فصل بعدی خواهد رسید یا خیر؟
به گزارش سینماسینما، امامی همان تهیهکنندهای است که با قدرت از استاندارد سریالسازی در شبکه نمایش خانگی صحبت میکرد و طبعا برخی از این استانداردسازیها را بهواسطه سرمایهگذاری و صرف پول در جهت کیفیت هرچه بهتر ساخت اینگونه سریالها میدانست که به گفته بسیاری از تهیهکنندههای سینما، معادلات را در سیستم پرداختهای سینما تغییر داد. پس از انتشار اخباری از بازداشت این سرمایهگذار و بلاتکلیفی پروژههایی که بهواسطه سرمایهگذاری او به مرحله تولید رسیدهاند، یک نماینده مجلس فاش کرده که تهیهکننده «شهرزاد» درگیر یک اختلاس هشت هزار میلیاردتومانی شده است. همچنین «تابناک» از فصل تازه پرونده محمد امامی خبر داده و مدعی شده سیدمحمد امامی، مالکیت «ابد و یک روز» را در اختیار داشته، در «خوب بد جلف»، ساخته پیمان قاسمخانی نیز سرمایهگذار بوده و ۳۰۰ میلیون از سرمایه «کاناپه»، اثر تازه کیانوش عیاری را هم تأمین کرده است.
«فروشنده»، «محمدرسولالله» و «دراکولا» سه فیلم سینماییای است که گفته شده رایت شبکه خانگیاش از سوی او خریداری شده و ظاهرا مذاکراتی برای خرید رایت «نهنگ عنبر۲» و «گشت ۲» از سوی امامی نیز انجام شده. «تابناک» براساس شنیدههایش مدعی شده سازمان سینمایی از پنج ماه پیش، فعالیت تهیهکننده «شهرزاد» را در مقام تهیهکننده آثار جدید متوقف کرده بود و درواقع آنچه اکنون با دستگیری امامی عیان شده، در ماههای گذشته به صورت غیررسانهای نمود بیشتری داشته است.
اختلاس هزار میلیاردتومانی
اما آنچه به ابهامهای پرونده شهرزاد و سرمایهگذار دربندش افزوده، افشاگری یک نماینده مجلس درباره سیدمحمد امامی است. امیر خجسته، نماینده و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس از یک پرونده هشت هزار میلیاردتومانی صحبت کرده که ظاهرا قرار است در جریان رسیدگی به آن، اشخاص دیگری نیز دستگیر شوند. بنابراین، سرنوشت تولید محبوبترین محصول شبکه نمایش خانگی، در هالهای از ابهام فرورفته است. خجسته درباره رقم این اختلاس و پیگیریهای مجلس دراینباره به خانه ملت گفته: «با توجه به اینکه قریب به هشت هزار میلیارد تومان تخلف مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته است، تحقیقوتفحص را با قاطعیت در مجلس پیگیری خواهیم کرد و بهطور حتم باید متخلفان در صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص شوند».
این نماینده مجلس همچنین از دستگیری افراد بیشتری در رابطه با این پرونده خبر داده و افزوده: «افراد دیگری هم به همین زودی دستگیر خواهند شد، البته دستگاههای نظارتی در این خصوص ورود جدی داشتهاند و باید از اقدامات دستگاههای نظارتی از جمله سیستم قضائی تشکر کرد».
پولشویی به روایت «موسوی»
ماهها پس از توزیع سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی، برخی از تهیهکنندگان سینما از نامتعارفبودن دستمزدها و پرداختهایی که در ساخت این سریالها انجام میشود صحبت میکردند. غلامرضا موسوی، تهیهکننده سینما، یکی از این افراد است که دلایل خودش را برای انتقاد به این جریان دارد. او دراینباره گفته: «مسائل پیشآمده در جریان شبکه نمایش خانگی و عملکرد مدیرکل شبکه نمایش خانگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد با سیستمی مواجه شویم که عملا واژه اقتصاد سینمای ایران دچار معضل شود. مقصودم تزریق پولهایی است که مشخص نیست از کجا وارد شبکه نمایش خانگی میشود».
او ادامه داد: «پرداخت دستمزدهای نجومی کنترلناپذیر باعث شد تا به اقتصاد سینما لطمه وارد شود، من سه سال پیش درباره پروسه سرمایهگذاری در شبکه نمایش خانگی و اینکه این قبیل سرمایهگذاریها مشکوک به پولشویی است صحبت کردم. آقایی گفته بودند که مفهوم پولشویی را نمیشناسم، ظاهرا همین بزرگوار اکنون به جرم پولهایی بیحساب در زندان جمهوری اسلامی حضور دارد و جالب است که این روزها این پیشبینیها شکل عینی به خود گرفته. طبعا در شبکه نمایش خانگی و بهطورکل هر کار اقتصادی بهاصطلاح نیاز است که درآمد، هزینه را بپوشاند و در بسیاری از آثاری که در شبکه نمایش خانگی میبینیم، منطق اقتصادی وجود ندارد و قاعدتا پولهایی که وارد این چرخه میشود، دلیلی برای سودبردن سرمایهگذارانش وجود ندارد و اینجاست که استنباط به پولشویی به وجود میآید».
او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «پرداخت دستمزدهای نجومی به بازیگران باعث شده تا اقتصاد سینما دچار معضل شود، پرداخت پولهایی که اکثرا به نظر نمیآید منشأ سالمی داشته باشند و متأسفم که پرداخت چنین دستمزدهایی باعث شد تا دود آن به چشم خودشان برود». او ادامه داد: «تعداد آثار مجوزدادهشده در شبکه نمایش خانگی بهقدری است که کمر این سیستم را خواهد شکست و به نظر من برخی از این سریالها باعث خیر در شبکه نمایش خانگی نخواهد شد. کارنابلدی برخی از مسئولان باعث شده تا همزمان چند سریال مجوز بگیرند و طبیعتا در زمان نمایش آنها، بهجای همپوشانی، سریالها رقابت خواهند داشت و احتمال خسارات بیشتری متصور است».
سریال ۲۰ میلیاردی
طبق گفته سیدهادی رضوی، از دیگر سرمایهگذاران فصل نخست سریال «شهرزاد»، هزینهای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان صرف ساخت این مجموعه شد؛ اتفاقی که در همان روزها بسیاری را متوجه اعداد و ارقام و هزینههای ساخت این سریال کرد. هرچند که سیدمحمد امامی در پروسه سرمایهگذاری بسیاری از پروژههای سینمایی دخیل بوده و تکلیف ادامه ساخت این پروژهها یا طلبهای سازندگان این آثار هنوز مشخص نیست. علاوه بر معدود پروژههایی همچون فیلم سینمایی «کاناپه»، به کارگردانی کیانوش عیاری که با سرمایهگذاری ۲۰ درصدی امامی مقابل دوربین رفت و آنها قصد رسیدگی به اتفاقات مالی پروژه و پرداخت سهم سرمایهگذار را دارند، در باقی موارد همچون ساخت سریال «شهرزاد» تکلیف هنوز نامشخص است. طبق شنیدهها فصل دوم سریال «شهرزاد» به مرور مراحل تولید را پشتسر میگذارد و ظاهرا خللی در ساختش ایجاد نشده، اما باید دید بهمرور کدامیک از این پروژهها خبرساز خواهند شد و برگ دیگری از اتفاقات پشتپرده این سرمایهگذاری پرماجرا را افشا خواهند کرد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۸ فیلم سینمایی بدون مجوز ساخته شده/ ساخت فیلم «بدون مجوز» قابل کنترل نیست
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- توضیحات تهیهکننده درباره تولید «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- «دراکولا»، این بار از زاویه دوربین لوک بسون
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
- آقای کاپولا! ممنون که فیلم ساختید/ به بهانه سیویکمین سالروز اکران رفیعترین فیلم وحشت تاریخ
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- دو نامه خطاب به خانه سینما در یک روز؛ شکاف دوباره میان تهیهکنندگان/ موسوی و هاشمی روبروی هم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





