تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۱۲:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 176666

در روزهای گذشته بریده ویدیوی یک دقیقه‌ای از سریال نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» اثر مرضیه برومند در شبکه‌های اجتماعی منتشر و پربازدید شد که حواشی فراوانی به دنبال داشت.

به گزارش سینماسینما، در این ویدیو دو کاراکتر زن و مرد (با صدای لیلی رشیدی و بهزاد عمرانی) با یکدیگر درباره ادامه رابطه و ازدواج صحبت می‌کنند و در آن، کاراکتر مرد موضعی منفی نسبت به ازدواج دارد و آن را پرتگاه می‌داند، در حالی که کاراکتر زن از حرف‌های او ناراحت می‌شود و گریه می‌کند.

این اتفاق باعث شد جمعی از کاربران خبرگزاری فارس در کارزاری اعتراضی، نسبت به محتوای این مجموعه انتقاد کنند و خواهان بازبینی مجدد این مجموعه شوند. این کارزار تا لحظه تنظیم این گزارش به ۳۳ هزار و ۵۰۰ امضا رسیده است.

در واکنش به این حواشی، مرضیه برومند کارگردان «شهرک کلیله و دمنه» دیروز ۲۷ خردادماه در ویدیویی اینستاگرامی توضیح داد و گفت: من این سریال را برای بچه‌ها نساختم و مخاطب هدف من بزرگترها و خانواده‌اند. چنانچه خود پدر و مادر تشخیص بدهند و صلاح بدانند، می‌توانند اجازه دهند که بچه‌ها هم ببینند. در ابتدای سریال هم کپشنی می‌آید و اعلام می‌شود که برای ۱۲ سال به بالاست.

او با لبخند ادامه داد: من اعتراف می‌کنم این سریال را برای بچه‌های دهه شصتی، هفتادی و هشتادی که خودشان بچه دارند، ساخته ام.

برومند در پایان بیان کرد: فکر نمی‌کنم صحنه سیگار کشیدن یا گفتن یک جمله‌ای که اصلا جمله خیلی بدی نیست، آسیب جدی به روح و روان بچه‌های شما برساند. لطفا مواظب جاهای دیگر باشید.

و اما همان دیشب سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نام سریال «شهرک کلیله و دمنه»، مسئولیت محتوای آن را برعهده سازمان صداوسیما دانست.

او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تقریبا از دو سال پیش نه تنها هیچ نقشی در عرصه تولیدات سریال‌ها و محتوای پلتفرم‌ها ندارد، بلکه هیچ مسئولیتی هم در نمایش آثار و نظارت بر آن‌ها هم ندارد، به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولین مرتبط در چنین مواقعی که اعتراض یا حساسیت آحاد جامعه برانگیخته شده است، شفاف‌سازی و پاسخگویی لازم را انجام دهند و احیانا اگر قانون‌گریزی‌ای از سمت پلتفرم‌ها در خصوص نظارت‌پذیری رخ داده است، ضمن اطلاع‌رسانی به مردم از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری کنند.

جالب است که این واکنش مقام مسئول در وزارت ارشاد به معنای پذیرش واگذاری حوزه مهم شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نیز تعبیر شد؛ امری که تاکنون بدین صراحت اعلام نشده است و این را اولین عقب نشینی جدی وزارت ارشاد می توان دانست.

با این حال بر اساس پیگیری خبرنگار صبا، مجموعه نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» مجوزی برای انتشار از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ندارد. ساترا در نامه‌ای که ۲۴ اردیبهشت ماه به علی سرتیپی مدیرعامل فیلم‌نت فرستاده، از بازبینی تدوین اولیه ۵ قسمت اول این سریال و مخالفت با صدور پروانه انتشار آن خبر داده است.

با وجود این نامه، مجموعه «شهرک کلیله و دمنه» نیز همانند بعضی محصولات اخیر فیلیمو و نماوا بدون اخذ مجوز از ساترا منتشر شده است.

در ادامه تصویری از نامه ساترا به فیلم‌نت را  مشاهده می‌کنید.

منبع: خبرگزاری صبا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها