تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۱۸:۰۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 187879

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در خصوص تخلفات شبکه نمایش خانگی، حضور هنرپیشه‌های حاشیه‌‌آفرین و زیر سؤال بردن جایگاه ساترا از سوی برخی پلتفرم‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماسینما، روز گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای به‌ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان تشکیل داد، در این جلسه به سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر (ساترا) پرداخته شد. براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، به‌عهده سازمان صداوسیماست.

این جمله را چندی پیش عبدالحسین خسروپناه به‌عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم مطرح کرد. او با اشاره به ضرورت هماهنگی با ساترا در راستای هدایت‌گری و نظارت درست بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، گفت: همه دستگاه‌های حاکمیتی باید با صداوسیما هماهنگ باشند چون تعدد حاکمیتی آسیب می‌زند و بایستی وحدت رویه حفظ شود.

بعد از این صحبت‌ها باز شاهد تخلفاتی از جمله مصداق بارز آن مشکلات حاشیه‌ای سریال «رهایم کن» و بیانیه‌ای که ساترا منتشر کرد و بحث فقدان مجوز انتشار این سریال را پیش کشید.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در خصوص ماهیت قانونی ساترا گفت: در مورد جزو دوم سؤال، اصل ۱۷۵ قانون اساسی، سازمان صداوسیما را به‌عنوان مسئول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور مشخص کرده است. تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی که به‌منزله قانون اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد در سال ۱۳۷۹ دستورالعمل‌ها را به‌صورت مطلق تفسیر کرده است و در واقع حکمرانی در آنجا هم به‌عهده صداوسیماست.

وی در ادامه اضافه کرد: به‌لحاظ قانونی نقیصه‌ای برای انجام این وظیفه قانونی صداوسیما وجود ندارد. کنار اسناد قانونی فراوانی که وجود دارد، البته دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهور سابق در راستای همان قانون اساسی صادر شده است و تکلیف را مشخص می‌کند.

اما این نقص در موضوع تخلفات و آیین‌نامه تخلفات وجود دارد که رئیس رسانه ملّی در جریان گفت‌وگو به این نکته هم اشاره کرده است. او در پاسخ به این پرسش که “تخلفی که پلتفرم‌ها انجام می‌دهند بابت میدان دادن به برخی از هنرپیشه‌های حاشیه‌‌آفرین، چگونه رسیدگی می‌شود؟ چرا که این میدان دادن‌ها باعث می‌شود برخی از هنرپیشه‌ها به واکنش‌های غیرمنطقی‌شان ادامه دهند و تن به قانون ندهند؛ در صورتی که این پلت‌فرم‌ها قانوناً عمل کنند این‌گونه رفتارها کمرنگ یا حذف می‌شود و معضلی برای صداوسیما و شرایط فعلی جامعه نخواهد بود؟ تأکید کرد: در مورد نظارت بر سکوها و شبکه نمایش خانگی و همچنین صدور مجوز تولید و انتشار با اینکه براساس قانون اساسی وظایف سازمان صداوسیما قانوناً و منطقاً شأن رسانه ملّی است. برخی از سکوها و افراد با اشاره‌ای به اینکه مبنای قانونی تنظیم‌گری صداوسیما مشخص نیست گاهی اوقات برخی هنجارها را رعایت نمی‌کردند به‌ویژه هنگام گذراندن فرآیندهای قانونی دریافت مجوزهای تولید و انتشار به‌ویژه در مرحله انتشار به آن توجه نمی‌شد، اما مصوبه روز گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانونی صداوسیما را تثبیت کرد که پیش از این براساس قانون اساسی وجود داشت.

جبلی همچنین در واکنش به برخورد با تخلفات و عدم توجه به مجوزات انتشار و اصلاحات قانونی که ساترا اعلام می‌کند و همچنین حضور هنرپیشه‌های حاشیه‌‌آفرین به‌صورت پررنگ‌ در آثار نمایش خانگی، ابراز کرد: ساترا به‌نمایندگی از صداوسیما مسئول تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است؛ مشخصاً در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کاربرمحور و ناشرمحور به‌ویژه نمایش خانگی مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز تولید و انتشار به‌عهده صداوسیماست، این مبنا به‌علاوه مبانی قانونی دیگری که دارد، باید دنبال شود. ما در حال پیگیری آیین‌نامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که ان‌شاءالله دستگاه قضایی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روان‌تر و سهل‌تری را طی کند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها