تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۵/۱۰ - ۱۹:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 189124

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مصوبه تثبیت جایگاه نظارتی صداوسیما بر شبکه نمایش‌ خانگی همراه با برنامه هفتم توسعه تصویب و ابلاغ می‌شود.

به گزارش سینماسینما، پس از آخرین اظهارات وزیر ارشاد درباره مصوبه اخیر شبکه نمایش خانگی و بیان توضیحاتی درباره ابهامات و تاخیر در ابلاغ این مصوبه، رئیس سازمان صداوسیما از ابلاغ مصوبه تثبیت جایگاه نظارتی صداوسیما بر نمایش‌خانگی خبر داد.

حجت‌الاسلام خسروپناه ابلاغ مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تثبیت نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش‌خانگی را تأیید کرد.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص آخرین وضعیت مصوبه تثبیت جایگاه نظارتی صداوسیما بر نمایش‌خانگی بنابر مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اساساً در برنامه هفتم توسعه به دنبال تفکیک احکام سیاستی وظایف سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقوله وی‌او‌دی‌ها، شبکه نمایش‌خانگی و رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، خبرگزاری‌ها و سایت‌هایی که به صورت برخط فعالیت رسانه‌ای دارند هستیم. براساس پیشنهاداتی که در کمیسیون فرهنگی تصویب و به کمیسیون تلفیق ارائه شد؛ خوشبختانه احکام روشن و شفافی در این راستا دیده شد.

وی با اشاره به حکم ابلاغی شرح وظایف صداوسیما و وزارت ارشاد در زمینه نظارت بر نمایش‌خانگی اشاره کرد و افزود: در شرح وظایف و مسئولیت‌های دو دستگاه صداوسیما و وزارت ارشاد به صورت صریح و شفاف آمده است که مثلاً وزارت ارشاد در بحث تنظیم‌گری و صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب، کتاب، بازی‌های رایانه‌ای، تبلیغات و نظایر آن بر بستر فضای‌مجازی هم عهده‌دار این مسئولیت است. یا سازمان صداوسیما مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز رسانه‌ها در عرصه صوت و تصویر فراگیر در فضای‌مجازی اعم از رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور مثل وی‌او‌دی‌ها و نیز تولید و عرضه سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را عهده‌دار است.

راستنیه خاطرنشان کرد: بحث صدور مجوز و نظارت و تنظیم مقررات پخش و عرضه تبلیغات و آگهی‌ها، در حیطه صوت و تصویر فراگیر در فضای‌مجازی برعهده صداوسیماست. این احکام مسئولیت‌ها و شرح وظایف در برنامه هفتم توسعه آمده و این طراحی با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به صورت شفاف و مشخص انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سؤال که تکلیف این مصوبه تثبیت جایگاه نظارتی بر شبکه نمایش‌خانگی چه زمانی در مجلس روشن خواهد شد، گفت: تکلیف روشن است. ما در قانون‌گذاری وظیفه داریم حدود و اختیارات را براساس قانون، شفاف و مشخص کنیم. در بحث‌ تنظیم‌گری هم در احکام برنامه هفتم توسعه به صورت شفاف، وظایف سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان شده که موارد آن را در صحبت‌های ابتدایی‌ام اشاره کردم. آن‌چیزی که مهم است همه باید در برابر قانون تمکین کنند؛ از دستگاه‌ها تا پلتفرم‌ها.

وی افزود: آن‌چیزی که مشخص است در صوت و تصویر فراگیر مسئولیت انحصاری متوجه سازمان صداوسیماست. ما آنجا مشخص کردیم صدور مجوز و نظارت بر تولید و پخش زنده و برنامه‌های ترکیبی از پیش اعلام شده در فضای مجازی برعهده سازمان صداوسیماست. وظایف فرهنگ و ارشاد اعلام شده و فکر نمی‌کنیم با درنظر گرفتن همه موارد و تفکیک مسئولیت‌ها در برنامه هفتم توسعه، خللی وجود داشته باشد. در قالب برنامه هفتم، ما شرح وظایف و مسئولیت‌ها را آوردیم و ان‌شاءالله امسال برنامه هفتم تصویب و ابلاغ می‌شود.

راستینه در پاسخ به این سؤال که آیین‌نامه تخلفات چه زمانی ابلاغ می‌شود، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم اعلام کرده‌ایم دولت مکلف است آیین‌نامه اجرایی را به هیئت وزیران اعلام کند و این نکته‌ای که شما درباره آیین‌نامه تخلفات شبکه نمایش‌خانگی مطرح کردید در همین برنامه هفتم د,یده خواهد شد.

منبع.: تسنیم

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها