رامین ناصر نصیر، بازیگر مجموعه «شهرزاد» با انتشار عکسی در صفحه اجتماعیاش از کلید خوردن فیلمبرداری فصل سوم این سریال خبر داد که با روز تولد حسن فتحی، کارگردان مجموعه «شهرزاد» همزمان شده بود. انتشار این عکس و اعلام شروع تولید فصل سوم، انتقادهای صریحی را از وضعیت فعلی «شهرزاد» به همراه داشت؛ سریالی که گویا در فصل دوم به مشکلات متعددی مانند نداشتن داستان جذاب و کشدار شدن بیهوده دچار شده بود.
یکی از انتقادهای صریح به مجموعه شهرزاد دیروز منتشر شد. یک خبرگزاری در یادداشتی با عنوان «چند میگیری فصل سوم شهرزاد را نسازی؟!» دلایل متعددی را درباره توفیق نیافتن فصل دوم این سریال مطرح کرد. نویسنده یادداشت با اشاره به عدم فروش مناسب این سریال در فصل دوم، ساخت فصل جدید را یک ریسک برای شرکت تهیهکننده «شهرزاد» عنوان میکند.
در این یادداشت همچنین نقدهایی به وضعیت فیلمنامه و تبلیغات این سریال مطرح کرده و این هشدار را به فتحی داده است که با ادامه در صورت رخ ندادن اتفاقات تازه ممکن است سابقه درخشان این کارگردان مخدوش شود.
اما چرا باید شهرزاد از یک شروع طوفانی در فصل اول به این رکود و نزول در فصل دوم برسد؟ فصل اول شهرزاد را میتوان جهش فوقالعادهای در تولید مجموعههای داستانی برای توزیع در شبکه نمایش خانگی دانست؛ سریالی که محبوبیت فوقالعادهای داشت و حداقل تا چند قسمت آخر، بینندههای زیادی را با خود همراه کرده بود. شاید بتوان گفت که فروش خوب فصل اول شهرزاد بود که تولیدکنندگان این سریال را مجاب کرد تا سراغ ساخت فصلهای بعدی بروند.
شهرزاد فصل اول، یک شروع خوب
تولید و انتشار فصل اول سریال شهرزاد را میتوان نمونه موفق یک فعالیت هنری در فضای شبکه نمایش خانگی دانست؛ سریالی که داستانش در حال و هوای دهه ۳۰ شمسی و بعد از اتفاقات کودتای ۲۸ مرداد آغاز میشد و در بستر یک درام عاشقانه نگاهی نیز به حوادث تاریخ معاصر داشت. «شهرزاد» اولین ملودرام عاشقانه بود که برای شبکه نمایش خانگی تولید میشد.
تولیدکنندگان شهرزاد آنقدر از کیفیت کاری که در حال تولیدش بودند، مطمئن بودند که در نشست خبری پیش از توزیع فصل اول شهرزاد، عنوان کردند: «سریال شهرزاد اثری است که کیفیتهای لازم را برای صدور به عنوان یک کالای فرهنگی به دیگر کشورهای جهان دارد.» آنها حتی به تولیدات بخش دولتی حمله و عنوان کردند: متأسفانه مدیران دولتی با پول بیتالمال سریالسازی میکنند و تولیدات شبکه نمایش خانگی را که با سرمایه خصوصی ساخته میشوند، رقیب خود میدانند، در حالی که آثار تولید شده از سوی آنها بسیار ضعیف است.
آنها برای اینکه نشان دهند شهرزاد سریال متفاوتی خواهد بود، از مشارکت شرکتی آلمانی در تولید این سریال خبردادند و رسماً «شهرزاد» را به عنوان محصول مشترک ایران و آلمان معرفی کردند.
قسمت اول شهرزاد با چنین فضاسازی وارد بازار شد و به سرعت نیز گل کرد. فتحی که با ساخت سریال « مدار صفر درجه» آشنایی خوبی با فضای سیاسی اجتماعی کشور در دهههای اول حکومت پهلوی دوم داشت، در این سریال نیز باز هم سراغ داستانی رفته بود که حال و هوای مشابهی داشت. دورهای از تاریخ معاصر ایران که در آن جامعه شهری ایران شباهت زیادی به زندگی در ینگه دنیا پیدا کرده بود. مردانی که کلاه شاپو سر میکردند، اورکتهای امریکایی میپوشیدند، اتومبیلهای ساخت ایالات متحده سوار میشدند و احتمالاً در کلوپهایی که به سبک باشگاههای غربی ساخته میشد، نوشیدنیهای غیرمجاز امریکایی مصرف میکردند و موسیقی دهه ۵۰ را گوش میدادند.
شهرزاد با ایجاد مثلث عشقی میان «شهرزاد»، «قباد» و «فرهاد» بر تعلیقهای عاشقانهاش میافزود و محسن چاووشی با اجرای قطعات موسیقی خاص این سریال، نقش تکمیلکننده محبوبیت شهرزاد را بازی کرد. همه چیز دست به دست هم داده بود که فروش خوب شهرزاد تضمین شود، اگرچه شروع خوب شهرزاد در فصل اول در قسمتهای پایانی سریال با یک نزول همراه شد. شاید طمع مالی سازندگان این سریال در طولانیتر کردن فصل اول با افزودن دو قسمت جدید نیز بر کاهش کیفیت شهرزاد بیتأثیر نبود. در نهایت سریال به جای آنکه در ۲۶ قسمت به پایان برسد، ۲۸ قسمتی شد. با وجود این هواداران شهرزاد تا روز آخر به این سریال وفادار ماندند.
شهرزاد فصل دوم، یک سقوط
سری دوم سریال شهرزاد، از روز ۲۹ خردادماه عرضه شد. در همان روز نخست توزیع نیز، بیش از ۶۰ هزار نفر تنها به صورت آنلاین اقدام به خرید سریال کردند. تولیدکنندگان سریال شهرزاد برای فصل دوم سریال مجموعهای از اقدامات تبلیغاتی را در نظر گرفته بودند. تولید مجله، فعالیت در شبکههای اجتماعی و برگزاری مسابقه میان بینندگان سریال تنها بخشی از فعالیتهای تبلیغاتی مفصلی بود که برای شهرزاد در نظر گرفته شده بود. در عوض با همه فضاسازیهای تبلیغاتی و آمادگی ذهنی که در بین بینندگان شهرزاد وجود داشت. فصل دوم سریال گام به گام با افت کیفیت داستان و حتی بازیها روبهرو شد. ازهمگسیختگی میتواند واژه خوبی برای توصیف آنچه در فصل دوم شهرزاد میگذرد، باشد. سریالی که دیگر علی نصیریان را نداشت تا «آقا بزرگ» داشته باشد، این روزها دیگر داستانها حاشیهای شده و هنوز نتوانسته است به قوام برسد. انگار بخش قابلتوجهی از ذوق و استعداد نغمه ثمینی و حسن فتحی در نگارش سریال شهرزاد در همان فصل اول مصرف شده و چیزی را حداقل برای قسمتهای پخش شده از فصل دوم، کنار نگذاشتهاند.
میزان فروش سریال در فصل دوم اعلام نشده است، با وجود این، شایعاتی درباره کاهش چشمگیر استقبال از این سریال مطرح است. کاهش فروش را میتوان به پای کاهش میزان علاقه بینندگان شهرزاد به دنبال کردن این سریال گذاشت. برخلاف انتشار خبر تولید فصل دوم سریال شهرزاد که با استقبال خوبی در شبکههای اجتماعی روبهرو شده بود، بعد از اعلام خبر تولید فصل سوم، خبری از ابراز خوشحالی و نشاط نشد. شهرزاد گویا در فصل دوم هنوز نتوانسته است دوستدارانش را راضی کند. اگرچه هنوز قسمتهای زیادی از فصل دوم باقی مانده و معلوم نیست نویسنده و کارگردان سریال چه خوابی برای قسمتهای پیش رو دیدهاند، ولی ادامه آنچه در ۱۰ قسمت اول شاهد آن بودیم، میتواند بسیار زودتر از آنکه فصل سوم شروع شود، خزان شهرزاد را به همراه داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- ادعای عجیب وزیر ارشاد؛ ارشاد باید مجوز ۹۰ درصد از فعالیتهای نمایش خانگی را بدهد
- بیانیه انجمن صنفی ویاودیها/ جناب آقای رئیسی! به کجا چنین شتابان…
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
سلام. من در فصل اول بعد از قسمت دهم دیگه سریال رو پیگیری نکردم. سریال شهرزاد هیچ توجیه منطقی داستانی نداشت. متاسفانه احساس کردم سریال ترکی هست!