تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - ۱۴:۳۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 180666

«سرگئی لوزنیتسا» کارگردانی اوکراینی در جشنواره ونیز گفت: وضعیت اوکراین نشان می دهد که تاریخ زمانی تکرار می شود که از آن درس نگیریم.

به گزارش سینماسینما، «سرگئی لوزنیتسا» کارگردان اوکراینی پیش از نمایش مستند جدیدش به نام «محاکمه کی‌یف» در جشنواره ونیز در نقد برخی اتفاقات تاریخی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی رخ داده صحبت کرد.

«لوزنیتزا» که به دلیل حمایت از فیلمسازان روسی از آکادمی فیلم اوکراین اخراج شده در کنفرانس مطبوعاتی فیلمش گفت که «باید برای اشتباهات گذشته پشیمان بود و تاریخ زمانی تکرار می‌شود که ما از تاریخ درس نگیریم، زمانی که آن را مطالعه نکرده‌ایم و نخواهیم بدانیم چه اتفاقی برای ما افتاده است. خیلی سخت است و مردم باید انرژی زیادی را برای آن صرف کنند، وقتی تهاجم روسیه به اوکراین اتفاق افتاد، بلافاصله همه متوجه شدیم که شبیه ۸۰ سال پیش است و فهمیدیم که تازه شروع کردیم به تکرار همان چیزها. یعنی ما از جنگ درس نگرفتیم».

محاکمه کی‌یف که با عنوان کی‌یف نورنبرگ نیز شناخته می‌شود در ژانویه ۱۹۴۶ در اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد و یکی از اولین محاکمه های پس از جنگ جهانی دوم بود که نازی های آلمان و همکاران آنها را محکوم کرد و طی آن ۱۵ متهم در مورد جنایات متجاوزان در قلمرو SSR اوکراین با حکم قضایی روبه رو شدند.

مستند جدید ساخته «سرگئی لوزنیتسا» با استفاده از فیلم‌های آرشیوی دیده نشده در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد و شامل لحظات کلیدی دادرسی، از جمله اظهارات متهمان و شهادت‌های شاهدان و بازماندگان آشویتس و بابین یار را بازسازی می‌کند.

«لوزنیتسا» حمله به اوکراین را با اتفاقات تاریخی شوروی مرتبط دانست و گفت که امیدوار است روزی فیلمی درباره محاکمه نمایندگان اتحاد جماهیر شوروی بسازد.

وی همچنین گفت: در پایان این جنگ، محاکمه‌ای هم علیه دولت اتحاد جماهیر شوروی در مورد جنایاتی که از سال ۱۹۱۷ انجام دادند و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت باید برگزار شود. به دلیل آن که محاکمه‌ای چون دادگاه نورنبرگ اتفاق نیفتاده است که ما این کشور را در چنین شرایطی کنونی می‌بینیم. وقتی مردم به این شکل فکر می کنند جای تعجب نیست. بدون چنین محاکمه‌ای هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این درگیری‌ها بارها و بارها ظاهر خواهد شد».

«لوزنیتسا» در فوریه در واکنش به بیانیه «همبستگی با اوکراین» که پس از حمله روسیه به این کشور منتشر شد، از آکادمی فیلم اروپا استعفا داد. او در نامه‌ای سرگشاده، مدیر آکادمی را به دلیل عدم اعتراض به خشونت محکوم کرد.

چند روز بعد، آکادمی فیلم اروپا اعلام کرد که فیلم های روسی را از جوایز فیلم اروپایی خود حذف می کند. اما «لوزنیتسا» با این تصمیم مخالفت کرد و گفت: «بسیاری از دوستان و همکاران، فیلمسازان روسی، در برابر این جنگ جنون آمیز موضع گرفته اند، آنها هم مانند ما قربانی این تجاوز هستند. او از مردم خواست تا دیگران را نه بر اساس گذرنامه‌هایشان بلکه بر اساس اعمالشان قضاوت کنیم.»

چند روز بعد این کارگردان به دلیل مخالفت با تحریم فیلم های روسی از آکادمی فیلم اوکراین اخراج شده است.

منبع: ایسنا به نقل از گاردین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها