جوآن پلورایت، ستاره تحسینشده سینما و تئاتر بریتانیا که به مدت ۲۸ سال همسر لارنس اولیویه بود، در سن ۹۵ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، خانواده پلورایت در بیانیهای به رسانهها اعلام کرد: «حرفه درخشان او در یاد بسیاری باقی خواهد ماند و وجود شگفتانگیزش همیشه مورد توجه فرزندانش، خانوادههای آنان و دوستان بسیار «جوآن» خواهد بود. ما عمیقاً از همه کسانی که در سالهای پایانی زندگیاش از او مراقبت کردند سپاسگزاریم.»
جوآن پلورایت، از چهرههای نمادین سینما و تئاتر بریتانیا بود و آثار برجستهای مانند «آوریل افسونشده»، «داغ ننگ» و نسخه برادوی نمایشنامه «طعم عسل» که برای آن جایزه تونی را دریافت کرد، ظاهر شد.
او که در سال ۱۹۲۹ میلادی در لینکلنشر متولد شد، نخستینبار در سال ۱۹۵۴ در صحنه ظاهر شد و پس از آن در تولید اصلی نمایش «سرگرمکننده» اثر جان آزبورن در لندن در کنار لارنس اولیویه بازی کرد و سپس در نسخه سینمایی این اثر نیز حضور داشت.
به گزارش ددلاین، او در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی در نمایشهای بیشتری ظاهر شد و از دهه ۱۹۹۰ میلادی بیشتر به سمت بازی در فیلمها رفت.
او در سال ۱۹۹۲ میلادی در فیلم «آوریل افسونشده» به کارگردانی مایک نیوول، نقش خانم فیشر را بازی کرد و برای این اجرا نامزد جایزه اسکار شد و جایزه گلدن گلوب را به دست آورد. دیگر نقشهای برجسته او شامل «داغ ننگ»، «۱۰۱ سگ خالدار» و «چای با موسولینی» بود.
جوآن پاورایت از سال ۱۹۶۱ تا زمان درگذشت لارنس اولیویه در سال ۱۹۸۹ همسر او بود و با این چهره برجسته بریتانیا در تئاتر ملی که او تأسیس کرد همکاری نزدیک داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





