تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۱۵:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 187009

مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو در کنفرانس مطبوعاتی کن دوباره با هم هم‌زبان شدند و به ترامپ تاختند و از آزادی بیان حمایت کردند.

به گزارش سینماسینما، مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو دیروز در کنفرانس مطبوعاتی کن حضور پیدا کردند تا به پرسش‌های مطبوعاتی‌ها درباره فیلم «قاتلان ماه کامل» پاسخ دهند.

دنیرو با یادآوری اولین نمایش «راننده تاکسی» که دومین همکاری وی و اسکورسیزی از ۱۰ همکاری آنها بود و برنده جایزه برتر جشنواره یعنی نخل طلا شد، گفت: ما از سال ۱۹۷۶ اینجا با هم بودیم.

در این نشست مطبوعاتی هر دوی این چهره‌ها از اهمیت آزادی بیان صحبت کردند و هر ۲ با حساسیت از ماجرای قتل‌های متوالی که مردم اوسیج را در اوکلاهما در اواسط دهه ۱۹۲۰ به وحشت انداخت، صحبت کردند. این قتل‌ها رخ داد تا اطمینان حاصل شود که ثروت جدید با کشف نفت در این منطقه متعلق به قبیله سرخپوست اوسیج به سفیدپوستان می‌رسد.

اسکورسیزی گفت به قدری تحت تاثیر بومیان آمریکا قرار گرفت که مسیر و نقطه تمرکز فیلم را تغییر داد و تصمیم گرفت داستان جنایت‌ها را از دید قربانیان بازگو کند.

این کارگردان ۸۰ ساله که مذهب کاتولیک او تا به امروز موضوع غالب بسیاری از فیلم‌هایش بوده در جلسات شورای اوسیج شرکت کرد و مناسک دعا و نیایش آنها را مشاهده کرد. وی گفت: بسیار متاثر شدم. حالا می‌دانم ارزش‌های آنها چیست و آنها واقعاً می‌دانند چگونه باید روی این سیاره زندگی کرد. هر بار صحبت با آنها مرا تغییر می‌داد.

«خرس ایستاده» رییس این قبیله سرخپوست هم در کنفرانس مطبوعاتی حضور داشت و گفت مردمش هنوز تا به امروز رنج می‌برند. او افزود: اما من می‌توانم از طرف مردم اوسیج بگویم که اسکورسیزی و تیمش اعتماد را به ما بازگرداندند.

فیلم «قاتلان ماه کامل» شامگاه شنبه در کن در بخش خارج از رقابت نمایش داده شد و استقبال بسیار زیادی را برانگیخت.

بیست و ششمین فیلم اسکورسیزی که تقریباً چهار ساعته است از طولانی‌ترین فیلم‌های اوست و از کتاب غیرداستانی دیوید گرن به همین نام اقتباس شده است.

اسکورسیزی از آزادی گفت و دنیرو ترامپ را دیوانه خواند

اسکورسیزی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد رادیکال خود نسبت به این منبع که بیشتر داستان را تغییر داده، گفت: تا آنجا که بتوانم در این سن ریسک کنم اینکار را انجام می‌دهم، چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم؟ یک فیلم راحت بسازم؟ به هر حال ممکن است چیزی را به خطر بیندازی.

این کارگردان، لئوناردو دی کاپریو بازیگر فیلم را مسئول اصلی روند داستان دانست و گفت آنها ابتدا تصور می‌کردند که فیلم از دیدگاه FBI روایت شود. اما لئو از من پرسید: قلب این داستان کجاست؟

این کارگردان و بازیگر که پیش از این در ۵ فیلم بلند با هم کار کرده بودند، سپس بر یک شخصیت واقعی متمرکز شدند که اتفاقاً در کتاب کمتر از همه به وی پرداخته شده بود: رییسی به نام ارنست بورکهارت، که با جامعه اوسیج پیوند برقرار کرد و درگیر قتل‌ها شد.

اسکورسیزی گفت: گفتم بیایید ارنست را به عنوان الگویی برای آن تراژدی عشق، اعتماد و خیانت و همه آنچه برای مردم بومی اتفاق افتاد، بسازیم.

دنیرو که در فیلم نقش عموی دی کاپریو را بازی می‌کند گفت برخی از رفتارهای نژادپرستی سیستماتیک که در فیلم نشان داده شده پس از مشاهده واکنش‌ها به قتل جورج فلوید تقریباً سه سال پیش، برای او واضح‌تر شد. وی گفت این ابتذال شر است، چیزی که باید مراقب آن باشیم و افزود: امروز آن را می‌بینیم.

این بازیگر که مدت‌هاست از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا است، واکنش عمومی به انتخاب او را با رفتار غیرانسانی‌ای که در فیلم به تصویر کشیده شده مقایسه کرد و گفت: کسانی هستند که فکر می‌کنند او می‌تواند کار خوبی انجام دهد – قصد ندارم نام او را به زبان بیاورم- اما تصور کنید چقدر او دیوانه است.

در خلال صحبت‌های دنیرو، اسکورسیزی نیز گفت: ما باید از کشورهایی حمایت کنیم که حداقل در تلاش برای نوعی فرآیند دموکراتیک هستند. این من را یاد دهه ۱۹۳۰ می‌اندازد، زمانی که دموکراسی از بین رفته بود. اکنون، عمیق‌تر و قوی‌تر است و به ارزش زندگی‌تان بدل شده است.

وی تاکید کرد: از حمله روسیه به اوکراین بسیار عصبی هستم. نسل‌های جوان جنگ جهانی دوم را به خاطر نمی‌آورند. آن‌ها ملت‌های بالکان و آنچه آنجا اتفاق افتاد و آنچه در قرن نوزدهم برای لهستان رخ داد و دوباره پای روس‌ها وسط بود را به خاطر نمی‌آورند.

این فیلمساز همچنین از اصل آزادی بیان دفاع کرد و گفت: آزادی بیان واقعاً مهمترین چیز است. نه به این معنا که در سالن شلوغ وقتی آتش وجود ندارد، فریاد آتش بزنید. اما اینکه آزادی داشته باشید نظرات خود را به شیوه‌ای خوب بیان کنید.

در این نشست علاوه بر بازیگران لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلدستون، اسکورسیزی و خرس ایستاده رییس قبیله اوسیج که داستانشان در فیلم روایت می‌شود، حضور داشتند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها