تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۰۹:۳۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 75294
از «سلطان کمدی» تا «جیمز باند» و خالق «سکوت بره‌ها»، از جمله برجسته‌ترین سینماگرانی بودند که در سال ۲۰۱۷ چشم از جهان فروبستند.

به گزارش سینماسینما، سال ۲۰۱۷ میلادی نیز با درگذشت چندین چهره‌ مهم، تاثیرگذار و جریان‌ساز سینمای جهان همراه شد که در زیر اشاره‌ای به مهم‌ترین آنها خواهیم داشت:

«جری لوئیس»، کمدین سرشناس و محبوب آمریکایی که از او به عنوان سلطان کمدی نام برده می‌شد، در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۱۷ و در سن ۹۱ سالگی در لاس‌وگاس درگذشت.

وی در ۱۶ ماه مارس ۱۹۲۶ در «نوارک» واقع در «نیوجرسی» آمریکا به دنیا آمد و از سال ۱۹۴۲ میلادی و در سن ۱۶ سالگی بازی در فیلم‌های کمدی را آغاز کرد و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به دلیل بازی در فیلم‌های کمدی به اوج شهرت رسید.

از جمله فیلم‌های مهمی که این بازیگر در آن ایفای نقش کرده، می‌توان به فیلم «سلطان کمدی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» با بازی «رابرت دنیرو» اشاره کرد.

«لوئیس» همچنین در عرصه‌هایی مانند نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیز فعالیت داشته و حدود ۲۰ فیلم را کارگردانی کرد. وی که خالق آثاری چون «مجرم ماهر»، «پادو» و «سختکوش» است، در سال ۲۰۰۶ میلادی با دریافت جایزه یک عمر فعالیت مستمر هنری از وزیر فرهنگ فرانسه، لقب کمدین محبوب مردم فرانسه را گرفت، در سال ۱۹۹۷ جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جوایز کمدی آمریکا را از آن خود کرد، در سال ۱۹۹۹ شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز را دریافت کرد و هشتادویکمین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز جایزه افتخاری و بشردوستانه «جان هرشولت» را کسب کرد و ستاره‌ای به نام وی در تالار مشاهیر هالیوود ثبت شد.

جری لوئیس

۲۳ می ۲۰۱۷ روزی بود که «راجر مور» که در هفت فیلم «جیمز باند» در نقش مامور ۰۰۷ بازی کرده بود، پس از یک مبارزه کوتاه با بیماری سرطان در سن ۸۹ سالگی در کشور سوئیس درگذشت. وی بیشتر برای بازی در نقش «جیمز باند» در هفت فیلم از این مجموعه بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۵ شناخته می‌شد و سومین بازیگری بود که در این مجموعه در نقش مامور ۰۰۷ مقابل دوربین رفت. «آیوانهو»، «زندگی کن و بگذار بمیرد»، «مردی با تپانچه طلایی»، «جاسوسی که دوستم داشت»، «مون‌ریکر»، «فقط بخاطر چشمان تو»، «اختاپوسی»، «نفرین پلنگ صورتی»، «نمایی از یک قتل» و «قدیس» مهم‌ترین فیلم‌های او هستند.

راجر مور

۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵، «هری دین استنتون»، بازیگر کهنه‌کار آمریکایی و نقش اصلی فیلم «پاریس تگزاس» در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت. این بازیگر آمریکایی که علاوه‌بر بازی در نقش اصلی فیلم معروف «پاریس تگزاس» ساخته «ویم وندرس» برنده نخل طلای ۱۹۸۴، در فیلم‌هایی چون «قلبا وحشی» و «توئین پیکس» از ساخته‌های «دیولد لینچ»، «آخرین وسوسه مسیح» فیلم جنجالی «مارتین اسکورسیزی»،‌ «مسیر سبز»، و «بیگانه» و همچنین نقش کوتاهی در قسمت دوم فیلم «پدرخوانده» را در کارنامه سینمایی داشت.

هری دین استنتون

«امانوئل ریوا»، بازیگر فیلم «عشق» به کارگردانی «میشل هانکه» که به خاطر بازی در این فیلم عنوان مسن‌ترین نامزد اسکار را دریافت کرد،‌ ۲۷ ژانویه در سن ۸۹ سالگی و در شهر پاریس چشم از جهان فروبست. این بازیگر که در فیلم «هیروشیما عشق من» هم درخشیده بود، ۶۰ سال در سینما فعالیت داشت، اما اوج شهرت خود را پس از بازی در فیلم سال ۲۰۱۲ «هانکه» تجربه کرد که در نهایت موفق به کسب جایزه نخل طلای کن و اسکار خارجی شد. وی در فیلم «آبی» سه‌گانه معروف «کریستوف کیشلوفسکی» نیز هنرنمایی کرده بود.

امانوئل ریوا

«جورج رومرو»، کارگردان آمریکایی فیلم معروف «شب مردگان زنده» و پدر فیلم‌های زامبی سینما بود که در سال ۱۹۶۸ با ساخت این فیلم کم هزینه به موفقیت بزرگی دست یافت و تاثیر فراوانی در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بعد از خود در آینده گذاشت. «شب مردگان زنده» که ۴۰ سال از ساخت آن می‌گذرد به عنوان فیلمی کلاسیک در سینمای جهان شناخته می‌شود که امروز نیز مورد تحسین منتقدین قرار می‌گیرد.

این فیلم با چندین دنباله سینمایی ساخته خود «جورج رومرو» همراه شد که شامل «طلوع مردگان»، «روز مردگان» و «سرزمین مردگان» می‌شود و دیگر فیلم‌های این کارگردان آمریکایی شامل «دیوانگان» (۱۹۷۳)، «سواران شب» (۱۹۸۱)، «میمون می‌درخشد» (۱۹۸۸) و «مشت‌زن» (۲۰۰۰) می‌شود. وی پیش از مرگ در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ مشغول ساخت فیلم جدیدش با عنوان «جورج رومرو تقدیم می‌کند: جاده مردگان» بود.

جورج رومرو

«سم شپرد»، سینماگر و یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نمایش‌نامه‌نویسان معاصر آمریکا بود که در سن ۷۳ سالگی درگذشت. وی که امسال در ۲۷ جولای از دنیا رفت، در طول دوران فعالیت هنری خود بیش از ۴۰ نمایشنامه نوشت و یک‌بار در سال ۱۹۷۹ با نمایشنامه «کودک مدفون» موفق به کسب جایزه پولیتزر شد. او در ادامه در سال ۱۹۸۳ برای بازی در فیلم «مردان واقعی» نامزد جایزه اسکار نقش مکمل مرد شد.

همچنین در فیلم‌هایی چون «سقوط شاهین سیاه» ساخته «ریدلی اسکات» نیز مقابل دوربین رفت و در سال ۱۹۸۴ به صورت مشترک با «ویم وندرس» فیلمنامه فیلم معروف «پاریس تگزاس» را نوشت. «سم شپرد» درسال ۱۹۷۸ و در اولین نقش مهم خود در سینما در فیلم «روزهای بهشت» ساخته «ترنس مالیک» و در کنار «ریچارد گیر» بازی کرد و از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «ماگنولیاهای فولادی»، «پرونده پلیکان»، «بلک تورن»، «حماقت برای عشق» و «همسر تصادفی» اشاره کرد.

سم شپرد

«کیم جی سوک»، نایب رئیس و برنامه‌ریز جشنواره فیلم بوسان در جریان برگزاری جشنواره کن بر اثر حمله قلبی در سن ۵۷ سالگی درگذشت. این سینماگر اهل کره جنوبی به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار سینمای آسیا، برنامه‌ریز اجرایی و یکی از بنیانگذاران جشنواره فیلم بوسان در سال ۱۹۹۶ بود و در ۲۱ سال گذشته همچنان با این جشنواره همکاری می‌کرد و نایب رئیسی این رویداد سینمایی را نیز بر عهده داشت.

«جاناتان دمی»، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی و خالق فیلم معروف «سکوت  بره‌ها» و «فیلادلفیا» در حالی که ۷۳ سال داشت در ۲۶ آوریل در نیویورک فوت کرد.

«دمی» در سال ۱۹۹۱ با ساخت فیلم «سکوت بره‌ها» با بازی «آنتونی هاپکینز» و «جودی فاستر» به اوج شهرت رسید و با این فیلم موفق به کسب ۵ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.

«سکوت بره‌ها» پس از «در یک شب اتفاق افتاد» و «دیوانه از قفس پرید» سومین فیلمی است که توانسته در ۵ شاخهٔ اصلی جایزهٔ اسکار شامل بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین کارگردانی، و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی جایزه اسکار دریافت کند، همچنین تاکنون تنها فیلم برنده جایزهٔ اسکار بهترین فیلم در ژانر ترسناک است.

این کارگردان آمریکایی در سال ۱۹۹۳ نیز فیلم موفق «فیلادلفیا» را مقابل دوربین برد که جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای «تام هنکس» به ارمغان آورد.

جاناتان دمی

«ژن مورو»، بازیگر نامدار فرانسوی بود که در طول دوران فعالیت سینمایی خود بازی در فیلم‌های مهمی چون «آسانسوری به سوی قتلگاه» و «عشاق» ساخته «لوئی مال»، «شب» و «آنسوی ابرها» به کارگردانی «میکل‌آنجلو آنتونیونی»، «خاطرات زن خدمتکار» ساخته «لوئیس بونوئل» و «نزاع» از «رینر ورنر فاسبندر» را در کارنامه سینمایی داشت، در ۳۰ جولای و در سن ۸۹ سالگی در خانه‌اش در پاریس درگذشت. اما معروف‌ترین نقش او در فیلم «ژول و ژیم» ساخته «فرانسوا تروفو»، کارگردان موج سینمای فرانسه رقم خورد که به موفقیت بزرگی در عرصه بین‌المللی دست یافت. این بازیگر بزرگ سینمای فرانسه در سال ۱۹۹۸ به پاس یک عمر دستاورد هنری با دریافت جایزه اسکار افتخاری مورد تقدیر قرار گرفت.

ژن مورو

«مارتین لاندو»، بازیگر برنده اسکار و معروف سینمای هالیوود با سابقه همکاری با کارگردانانی بزرگ چون «آلفرد هیچکاک»، نیز از جمله چهره‌های مهم سینمایی بود که امسال در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

این بازیگر آمریکایی که بیشتر برای بازی در فیلم‌های «شمال از شمال‌غربی» ساخته آلفرد هیچکاک، «جرم‌ها و بزهکاری‌ها» ساخته وودی آلن و «اد وود» به کارگردانی «تیم برتون» شناخته می‌شد، در سن ۸۹ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. «لاندو» پس از یک دوره دوری از سینما، فعالیت هنری «مارتین لاندو» با بازی در فیلم «تاکر: مرد و رویایش» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» احیاء شد و برای اولین بار نامزد جایزه اسکار و برنده جایزه گلدن گلوب شد.

وی پس از آن برای بازی در فیلم «جرم‌ها و بزهکاری‌ها» ساخته «وودی آلن» برای دومین بار پیاپی نامزد اسکار بازیگری شد و سرانجام در سال ۱۹۹۴ با بازی در فیلم «ادوود» از «تیم برتون» موفق به دریافت اسکار، گلدن گلوب و بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

مارتین لاندو

«جان هرت»، بازیگر نامزد دو جایزه اسکار انگلیسی در ۲۵ ژانویه در سن ۷۷ سالگی درگذشت. او بازی در فیلم‌هایی چون «مرد فیل‌نما» ساخته «دیوید لینچ»، «قطار سریع‌السیر نیمه شب» از «آلن پارکر» و «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی «فرد زینمان» را در کارنامه داشت و پیش از مرگش نیز مشغول بازی در فیلم جنگی «تاریک‌ترین ساعت» ساخته «جو رایت» بود که در آن ایفاگر نقش «نویل چمبرلین» نخست وزیر اسبق بریتانیا بود. وی برنده جایزه گلدن گلوب، بفتا و دو بار نیز نامزد اسکار بازیگری شده بود.

جان هرت

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها