تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۱۲:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 192775

سینماسینما، محمد حقیقت

رئیس هیات داوران کن سال آینده انتخاب شد. انتخاب کارگردان «باربی» خانم گرتا گرویگ، که به پدیده سال ۲۰۲۳ تبدیل شد و حتی پدیده‌ای در تاریخ سینمای امریکا، از زاویه‌های گوناگون می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. شاید برای نخستین بار باشد که مسئولان جشنواره کن قبل از شروع سال بعد، (یعنی در دسامبر امسال) با عجله، رئیس هیات داوران را انتخاب و معرفی می‌کنند. قبلا در ماه‌های مارس و آوریل این عمل انجام می‌شد. یکی از دلایلی که مدیر جشنواره برای این انتخاب گفته اینکه باربی در گیشه‌های جهانی بیش از یک میلیارد دلار فروش کرده و این رکورد برای نخستین زن کارگردان از ویژگی خاصی برخوردار است. بنابراین جشنواره کن بنوعی با این انتخاب، ستایشی از «سینما/ صنعت » نه تنها سینمای امریکا بلکه سینمای جهان کرده است.

دوم اینکه انتخاب یک کارگردان که خود بازیگر هم بوده و بعنوان رئیس داوران، بسیار جوان است خود به جوانگرایی و شاداب و سرزنده بودن برای جشنواره کن کمک می‌کند. در عین حال این انتخاب یک نوع «کادوی بابا نوئل» زود هنگام جشنواره کن برای عاشقان سینمای مردم پسند که در عین حال مورد توجه منتقدین هم قرار گرفته است.

جشنواره کن همیشه ترکیبی از هنر، صنعت، با جنبه‌های فراگیر داشته و این بازار مکاره، عاشقان سینما از همه تیپ را تا حد بسیار زیادی راضی می‌کند. همین سیاست است که به جشنواره‌های دیگر فرصت خودنمایی تا این حد برای مطرح شدن در صحنه جهانی را نمی‌دهد. همچنین انتخاب کارگردان باربی، پذیرفتنی است زیرا در سال ۲۰۲۳ سینمای تجاری و به همراه آن سینمای هنری، پدیده‌های بسیار و درخشانی رو کرد از جمله اوپنهایمر (کریستوفر نولان)، قاتلان ماه کامل(اسکورسیزی) و بسیاری دیگر، که دوباره موتور سینما را نیرو بخشید.

کارگردان باربی، متولد ۱۹۸۳ در کالیفرنیا – امریکا، تنها چهل سال دارد و به ریاست هیان داوران برجسته‌ترین جشنواره سینمای جهان برگزیده شده است. وی قبلا در سینمای مستقل امریکا بعنوان کارگردان و بازیگر و سناریست فعالیت داشته است. بعنوان کارگردان چهار فیلم بلند و بعنوان سناریست ۹ اثر در کارنامه‌اش دارد. اگر چه از نظر برخی منتقدان فیلم باربی، حالت سینمای شکلاتی برای کودکان و نوجوانان دارد و بسیار رویاپرداز است، اما جنبه‌های فانتزی ‌خلاقانه نیز در آن دیده می‌شود که این ترکیب از آن «یک پدیده »به وجود آورد.

با توجه اینکه به زودی نامزدهای جوایز اسکار سال ۲۰۲۴ اعلام خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود، فیلم باربی در رشته‌های گوناگون نامزد شود. انتخاب کارگردان برای ریاست داوران کن، نیز می‌تواند یک نوع حمایت از او برای داشتن شانس بیشتر در این جوایز به حساب آید.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها