سینماسینما، پاریس
اگر چه به طور غیررسمی برخی از افراد در جشنواره کن، شروع به دیدن فیلمهایی کرده اند، اما از حالا به بعد به طور رسمی همه فیلمسازان، تهیه کنندگان، و پخش کنندگان جهانی می توانند فیلمهای خود را برای بخش رسمی، ثبت نام کنند. این بخش شامل مسابقه آثار بلند، و مسابقه فیلم کوتاه، نوعی نگاه، بخش فیلمهای دانشجویان سینما (که کوتاه یا نیمه بلند باشد و مسابقه ای هم هست و با اسم کوتاه شده cinef نامگذاری شده)، و همچنین بخش کن کلاسیک (که رقابتی نیست) است. برای «دوربین طلایی» بخش جداگانه ای وجود ندارد و هر فیلم اول بلند کارگردانی که در بخش اصلی و موازی مثل هفته منتقدین، و ۱۵ روز کارگردان پذیرفته شده باشد به طور اتوماتیک کاندیدای این جایزه خواهد شد. سایت های این دو بخش موازی با هییت انتخاب جداگانه دارند. آنها کاملا مجزا از بخش رسمی عمل می کنند، این دو بخش چند هفته زودتر سایت ثبت نام خود را راه اندازی کرده بودند. سه سینماگر ایرانی جعفر پناهی، بهمن قبادی و حسن یکتا پناه تاکنون موفق شده اند دوربین طلایی بدست آورند، و برای نخل طلا تنها عباس کیارستمی از ایران آن را بدست آورده است.
در مورد تاریخ ثبت نام ها، آخرین فرصت برای فیلمهای دانشجویی cinef بیست و پنجم فوریه است و باید حتما فیلم از سوی یک مدرسه یا دانشگاه سینمایی معتبر ارایه شده باشد. برای بخش فیلمهای کوتاه مسابقه تا ۱۳ مارس و برای فیلمهای بلند تا ۱۴ مارس فرصت ثبت نام تعیین شده است.
کلیه فیلمها ی شرکت کننده بایستی طی ۱۲ ماه گذشته ساخته شده باشد، در هیچ جایی نباید به نمایش در آمده باشد (مگر استثنا در کشور مبدا)، در هیچ فستیوالی نباید قبل از کن به نمایش در آمده باشد. و همچنین نباید روی اینترنت بهنمایش گذاشته شده باشد.
مدت زمان فیلم کوتاه نباید، با احتساب تیتراژ، بیش از ۱۵ دقیقه باشد، در صورتی که فیلم کوتاه پذیرفته شود قبل از کنفرانس مطبوعاتی کن به دارنده فیلم خبر داده خواهد شد. فیلم های بلند می بایستی از ۶۰ دقیقه بیشتر باشد. همه فیلمهای پذیرفته شده باید لوگو جشنواره کن را بعدا به فیلم خود اضافه کنند. بخش رسمی شامل فیلم افتتاحیه و اختتامیه، مسابقه، نوعی نگاه، کن پرمیر (غیررقابتی)، سانس های ویژه (غیررقابتی) و کن کلاسیک هستند. برای همه فیلم های انتخاب شده در کن، باید نسخه اورجینال و با زیرنویس فرانسه باشد (ولی برای معرفی اولیه به کمیته انتخاب، فیلمها می توانند زیرنویس انگلیسی یا فرانسه داشته باشند) در بخش مسابقه هییت داوران موظف هستند حتما این جوایز را اهدا کنند:
نخل طلا، جایزه بزرگ، جایزه کارگردانی، جایزه داوران، جایزه سناریو، جایزه بازیگر زن، جایزه بازیگر مرد، (گاه پیش می اید که به فیلم جایزه ویژه داوران هم داده شود). در آیین نامه آمده است که یک فیلم میتواند حداکثر دو جایزه (مشترک با فیلم دیگری) دریافت کند، البته برای نخل طلا جایزه مشترک وجود نخواهد داشت.
از سال ۱۹۹۷ بعد از برنده شدن نخل طلا به طور مشترک بین «طعم گیلاس» عباس کیارستمی و «مار ماهی» ساخته ایمامورا، جشنواره کن قانونی وضع کرد که از این به بعد «فقط یک فیلم » حق دریافت نخل طلا دارد، و در این صورت هم این فیلم نمی تواند جایزه دیگری بدست آورد. این قانون را ژیل ژاکوب دبیر کل جشنواره به اجرا درآورد.
سال گذشته از آمریکا فیلم «انورا» برنده نخل طلا شد، چه کسی و از کدام کشور ، برنده نخل طلای کن ۲۰۲۵ خواهد شد؟ راه طولانی، و صف مشتاقان بسیار است.
هفتاد و هشتمین جشنواره کن از ۱۳ ماه مه ۲۰۲۵ شروع خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- حضور فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» در بازار فیلم جشنواره کن
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- «درون پوست» به جشنواره فیلم کن راه یافت
- رئیس داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد
- سعید روستایی: چرا «برادران لیلا» در کمیته اسکار نیست؟
- مراسم پایانی جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- آغاز هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
- انتشار پوستر هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن
- اختتامیه جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- اولین نمایش «فصل قاصدک» در بازار جشنواره کن
- داوران «نوعی نگاه» جشنواره کن معرفی شدند
- «قورباغه» در بازار جشنواره کن
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رونمایی از کتاب بیتا / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود